בדרך כלל אני לא אוהב לדבר הרבה על העיצוב. בשביל זה יש את התמונות. אבל הסתכלו עליו" יחידות התאורה הקדמיות מדהימות. כשפותחים אותו מהמפתח ידיות הדלתות הופכות לפסים מוארים. זה לא קורה כשמשתמשים ביכולת הפתיחה 'ללא מפתח' (מפתח בכיס); הראציונל הלוגי הוא (לדעתי) שאם פתחנו אותו כך אז ראינו את הידיות ולכן זה מיותר, אבל אוטו כזה קונים לא בגלל הראציונל. הוא (החלטתי שה-XT5 זה רכב זכר, ולא מכונית נקבה) משדר נוכחות והצלחה. עושה רושם ראשוני, וגם לא ראשוני. הצליח להם לקאדילק. אבל לא בשביל זה אנחנו כאן. ה-XT5 מחליף את ה-SRX – ושניהם הם התשובה של קאדילק לסגמנט הקרוסאוברים-פרימיום ההולך וצומח. זה מה שהלקוחות אוהבים – והלקוח תמיד צודק.
ה- XT5 מגיע בשתי גרסאות: לקשרי הבסיסית שמצוידת בהנעה קדמית, ופרימיום הגבוהה שמצוידת בהנעה כפולה. אנחנו קיבלנו את השניה – והמבחן יתייחס אליה, גם בגלל השוני בהנעה וגם בגלל השוני באבזור. שתי הגרסאות מאובזרות היטב: מערכת התנעה מרחוק (לטובת מיזוג בלבד, לא מאפשרת נסיעה), גלגל הגה מחומם (המצאה גאונית, מניסיון), יציאת מיזוג אחורית, חלון גג פנורמי נפתח, ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, פנסי חזית FULL LED, שמשות אחוריות כהות, מערכת התראה על סטיה מנתיב עם תיקון אקטיבי, מערכת התראה למניעת התנגשות חזית-אחור כולל בלימה אוטומטית במהירויות נמוכות, מצלמה אחורית עם התראה על תנועה חוצה מאחור, זיהוי שטח מת במראות ועוד. מרשים. הגרסה המאובזרת שאנו קיבלנו מוסיפה, בין השאר, הנעה כפולה, בקרת אקלים עם שלושה אזורים (לעומת שניים), תאורת אווירה בדלתות, חניה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטומטית בעת תאונת חזית-אחור גם במהירויות גבוהות (נמוכות בלבד בגרסת הבסיס – לא ברור לי למה דווקא פה חסכו), ובלימה אוטומטית כשיש תנועה חוצה מאחור.
אבל אנחנו כאן לא רק כדי לצטט את הקטלוג (למרות שכאן יש היגיון – לא בכל יום נתקלים בכזו רשימה עשירה) – אלא גם כדי לספר לכם איך כל זה עובד. מערכת תיקון הסטיה מנתיב היא הטובה שפגשתי באופן פעולתה! סופסוף מערכת שעובדת יפה: מתקנת בעדינות ולא מציקה, ורטט בישבן יופיע רק כשהסטייה רצינית. מערכת ההתראה בפני תנועה חוצה מאחור עובדת נהדר. מערכת השמע היא מתוצרת BOSE בשתי הגרסאות, כאשר הגרסה הגבוהה כוללת יותר רמקולים – ואיכות השמע אכזבה חובב סאונד כמוני, אבל תספיק לרוב האנשים שמאזינים בלי להכנס יותר מדי לפרטים. עוד לא הבנתי מדוע אין אפשרות להעביר שירים מההגה, למה אין כפתור 'השתק' (Mute) בהגה ולמה חיוג לשיחה האחרונה מסורבל. גם תפעול המסך בלוח השעונים מסורבל.
עיקר הלקוחות לא קונים את הרכבים האלו דווקא בגלל יכולת השטח. יכולת השטח העיקרית עבורם היא היכולת לטפס מדרכה בדרך לחניה אטרקטיבית – אז בדקנו אותו גם שם. באירועי 'לילה לבן' ביפו המפוצצת מצאנו חניה – חוקית! – שהצריכה טיפוס מדרכה. הקאדילק טיפס. צ'ק. אבל מי שייסע איתו גם בשבילים – יגלה שיש כאן אפשרות לשילוב הנעה כפולה. טיילתי איתו קצת בשבילים רגועים, וגיליתי נוחות נסיעה טובה בהחלט. עליתי איתו עליה קטנה – וואלה, לא עבדו עליי בקטלוג ויש הנעה כפולה. מעבר לזה? לא את זה מחפשים הלקוחות. לא צרות ושריטות מחפש אני.
תא הנוסעים של הקאדילק הוא מקום נעים להיות בו. על האבזור כתבתי. בלילה יש תאורת אווירה יפה, וגם ביום כיף כאן. המזגן חזק ויש אוורור למושבים – וזה היה כל כך כיף בימי המבחן החמים. המושבים נוחים. השיוט מתבצע בנינוחות ובסל"ד נמוך מאוד. האבזור עשיר: בידוד הרעשים טוב כל עוד המהירות סבירה. מה זה סבירה? עד אזור מהירות הנסיעה (האמיתית, לא החוקית) של רוב האנשים בכביש שש. חוץ מזה, התאכזבתי מהעובדה שיש מעט קרקושים על אספלט משובש, ושבידוד השיבושים בעיר לא כמצופה מקאדילק.
נשאלת השאלה, אפוא, מה מצופה מקאדילק היום. קאדילק החליטו על שינוי כיוון – הם רוצים להיות רכב היוקרה לנהג האוהב לנהוג (בשונה לזה האוהב לנסוע ולהביט על הנוף). רוצים להציע התנהגות כביש כיפית. ובאמת, כשההנעה הכפולה משולבת, הקאדילק הזה מתנהגת יפה ביחס לקרוסאובר, מגיב היטב לתגובות ההגה ומרגיש 'מהודק'. חבל שכשנוהגים אותה חזק בסיבובים החגורה מתמתחת בהפתעה – זה מציק והורס את כל הכיף. מוזר שהפיצ'ר הזה קיים דווקא בגרסת ההנעה הכפולה המאובזרת, שמציעה יכולת דינמית עדיפה. ועוד, לא מובן לי למה זה קורה גם במצב ספורט בו נהגים אמורים להגיע למצבים כאלו. מעבר לזה, השאלה היא מה הלקוחות של קאדילק היו מעדיפים יותר: התנהגות כביש כיפית או ריחוף מפנק מעל שיבושים בעיר. בתור חובב אמריקאיות רכות שגם אוהב לנהוג בפיתולים (לא ביחד, מן הסתם – עבורי זה סטייק וזה גלידה) – אני הייתי מעדיף את האופציה השניה.
מה נשאר? המנוע. ובכן, 3.6 ליטר אטמוספרי (ללא טורבו), 310 כ"ס, שישה צילינדרים, תיבה אוטומטית עם שמונה הילוכים. עיון מדקדק יותר במפרט יגלה לנו ששיא ההספק מושג ב-6,700 סל"ד, ושיא המומנט (37.6 קג"מ) מושג ב-5,000 סל"ד גבוהים. ואכן, המספרים מספרים את הסיפור של המנוע: מדובר במנוע שחי בסל"ד גבוה, וצריך לאמץ אותו אם רוצים לנסוע ממש מהר. זה אולי טוב לחובבי הגה שאוהבים לשמוע את המנוע, אבל דעתי היא שברכב כזה היה צריך לתת יותר חשיבות לזמינות הכוח בסל"ד נמוך. פעולת תיבת ההילוכים חלקה בנהיגה רגועה, אבל לא מעודנת כמצופה בקיק-דאון. ולסיום – למרות אופיו של המנוע – מעט התאכזבתי מהביצועים; גם כשמאמצים אותו במעלה הסל"ד, חסרה כאן התחושה האגרסיבית של 310 כ"ס. זו דעתי, ובשביל זה יש נסיעת מבחן – כדי שגם אתם תגבשו דעה.
בשורה התחתונה, לקאדילק XT5 יש מה להציע: הוא רכב יפה ומרשים, מאובזר היטב, מפנק, ומתומחר טוב לדעתי. פחות אהבתי את העובדה ששיכוך השיבושים במהירויות נמוכות (בעיר) מאכזב ביחס למצופה.
מפרט: קאדילק XT5 אוטומט 3.6 ליטר Luxury | |||
---|---|---|---|
מנוע (נפח/צלינדרים/תצורה) | 3564 סמ"ק/6/V | סוג מנוע | בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 6,700/310 | מומנט (קג"מ/סל"ד) | 5,000/37.6 |
תמסורת | אוטומטית 6 היל' | בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 235/55-20 | מידות בס"מ (א, ר, ג) | 167.5/190/481.5 |
משקל | 1,814 ק"ג | נפח תא מטען | 849 ליטר |
מיכל דלק | 82 ליטר | תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | — |
מהירות מרבית (יצרן) | — | צריכת דלק (יצרן) | — |
E-NCAP | — | מחיר | 335,000 שקלים |
מפרט: קאדילק XT5 אוטומט 3.6 ליטר Luxury | |
---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 3564 סמ"ק/6/V |
סוג מנוע | בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 6,700/310 |
מומנט (קג"מ/סל"ד) | 5,000/37.6 |
תמסורת | אוטומטית 6 היל' |
בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 235/55-20 |
מידות בס"מ (א, ר, ג) | 167.5/190/481.5 |
משקל | 1,814 ק"ג |
נפח תא מטען | 849 ליטר |
מיכל דלק | 82 ליטר |
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | — |
מהירות מרבית (יצרן) | — |
צריכת דלק (יצרן) | — |
E-NCAP | — |
מחיר | 335,000 שקלים |
קאדילק XT5 אוטומט 3.6 ליטר Luxury
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם
- קאדילק XT5 | צילום: דביר אברהם