אצלנו בישראל, לא ברור מתי זה קרה, נוצר מצב שלהיות בעלים של ג'יפ/ג'יפון הוא סימן לעושר והצלחה בחיים. לנו ברור, שלא כך המצב. ובמחירים שעולים היום הג'יפונים אפשר לקנות רכב משפחתי/מנהלים מאובזר שכנראה יהיה יותר חסכוני ולעיתים גם יותר מרווח. נכון, לא תוכלו להכניס לתא המטען את העגלה של התינוק בלי לקפל אותה, אבל זה באמת שווה את זה?
אז החלטתם לקנות ג'יפון כדי לצאת לטיולי שטח (שבילים) עם זוגות חברים נוספים בעלי ג'יפונים, אבל בא לכם להוביל את הטיול בלי דאגות? הרי לכם, הספורטאז' GT. עם מחיר אטרקטיבי של 184,900 שקלים, מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר והנעה כפולה.
הדור הנוכחי של הספורטאז' נראה מעולה לכל הדעות. החרטום הגדול, הפנסים המעוצבים והחישוקים הענקיים בגרסת ה- GT פשוט עושים את העבודה ומצליחים לגרום לסביבה לשים לב אליכם.
גם פנים הרכב מרשים עם שילובים של חום ושחור, הפלסטיקה טובה ברובה ואיכות ההרכבה טובה מאוד, רק חצי מהדשבורד מצופה גומי, מושבי העור מאווררים והדיפונים וההגה מצופי עור.
אז מה בעצם כל כך מיוחד בדגם ה- GT המאובזר? ובכן, כמובן שגולת הכותרת היא ההנעה הכפולה שנכנסת לפעולה בעת הצורך והמנוע המוגדש, אך מעבר לזאת, קיה שמה דגש על מערכות בטיחות ותוכלו למצוא בקטלוג של ה- GT רשימה ארוכה של ראשי תיבות בעמודת הבטיחות.בין היתר מערכת ה- AEB (בלימת חירום אוטונומית), מערכת ה- FCW (מערכת התראה למניעת התנגשות קדמית), מערכת ה- HBA (מערכת אוטומטית לעמעום אור גבוה), מערכת ה- BAS (מערכת סיוע לבלימת חירום), מערכת סיוע לזינוק בעלייה, מערכת לבקרת ירידה במדרון, מערכת למניעת התהפכות, מערכת התראה בעת בלימת חירום, מערכת לניטור אוויר בצמיגים וגולת הכותרת, מערכת ה- LKAS, מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה מעל 60 קמ"ש שמבצעת תיקוני הגה ברגע של התקרבות לקצוות הנתיב. בנוסף, תקבלו מערכת Keyless הכוללת הנעה מרחוק וכפתורי פתיחה ונעילה של הרכב על ידיות הרכב (לא עובד ע"פ מרחק מהרכב). קיימת מערכת מולטימדיה עם גרסת אנדרואיד 4.4 שעובדת בסדר, לא מעבר. איכות השמע לעומת זאת הפתיעה לטובה. לוח השעונים פשוט למדי אך בעל מחשב דרך מלא תפריטים ומידע כמו שאנחנו אוהבים. מושבי העור מתכוונים חשמלית ובנוסף לאלו, תקבלו גם פנסי ערפל LED, מנופי הילוכים בהגה, בקרת אקלים מפוצלת, גג שמש פנורמי וחיישני חניה מקוריים.
למרות כל הרשימה הזו, מדובר על גרסת פרימיום וכן היו חסרים לי דברים כמו מצלמת רוורס (לרכב כזה גדול עם מעט ראות לאחור), פנסי קסנון וחלונות אוטומטיים (רק חלון הנהג אוטומטי).
אז איך הנסיעה? הספורטאז' מאוד נוחה בעיר ומחוץ לעיר (למרות החישוקים הגדולים בעלי החתך הנמוך), זוויות הגלגול לא מורגשות במיוחד (נדיר בג'יפונים בימינו), המושבים נוחים מאוד גם בנסיעות ארוכות והישיבה הגבוהה תורמת לתחושת הביטחון. הספורטאז' מאוד מרווחת ומספקת מרווח ראש ורגליים נדיב לכל הנוסעים.
תגובת הדוושה איטית, ובשילוב עם הגיר (DCT 7 הילוכים בעל מצמד כפול) האדיש משהו, נוצרו הרבה מצבים, בעיקר בהאטה לכמעט עצירה, בחזרה עדינה לגז, הספורטאז' התנהג כאילו אני מחזיק חצי קלאץ' למשך מספר שניות עד שהוא הבין שהוא צריך להתקדם בנסיעה. קיים מצב ספורט שמחדד את תגובת הדוושה וההגה ומצליח להעלים את הסימפטום הנ"ל.
מנוע הטורבו בעל ה- 177 כוחות סוס לא מרגיש הרבה יותר חזק מגרסת ה- 2.0 ליטר. הוא מרגיש לינארי ולוקח לו כמה שניות להשיג תאוצה לעקיפות בכביש מהיר. לעומת זאת, כשהוא תופס את התאוצה הוא ממשיך לטפס במעלה מחוג המהירות מאוד מהר. ה- 27 קג"מ שמתקבלים בסל"ד מאוד נמוך ונשארים כמעט לאורך כל רצועת הסל"ד (1500-4500 סל"ד) מצליחים לקדם את הספורטאז' בליטוף דוושה עדין. השיוט בספורטאז' GT מאוד נעים ושקט, כשב- 100 קמ"ש מד הסל"ד מתמקם באיזור ה- 2000 הנעימים ושקטים. כשהסל"ד עולה, איתם גם עולים רעשי המנוע כמובן, אך לא מדובר במשהו שהורגש לרעה. המערכת לשמירה על נתיב מאוד מגניבה בהתחלה אך עם הזמן היא מתחילה להעיק מכיוון שהיא דואגת להשאיר אותך במרכז הנתיב ודואגת להתערב די הרבה במהלך הנסיעה.
ירדנו קצת לשטח ומערכת ההנעה לכל הגלגלים, שלא פועלת באופן קבוע אלא רק במצבים של איבוד אחיזה, פועלת יפה, ומרווח הגחון יחסית נדיב לשאר הג'יפונים (הודות גם לחישוקי ה- 19 הענקיים). קיימת גם בקרת ירידה במדרון אבל שוב, מדובר בג'יפון שלא יטרוף דיונות וסלעים לארוחת בוקר. ובאופן כללי, ביחס למתחרים, הוא בהחלט בעל יכולות שטח גבוהות יותר.
כ- 70% מהמבחן היה בדרכים בין עירוניות וצריכת הדלק הבין עירונית עמדה על כ- 1 ליטר לכל 12.5 ק"מ בממוצע, נתון לא מרשים במיוחד למנוע טורבו חדשני. צריכת הדלק לאורך כל המבחן עמדה על ליטר אחד בנזין לכל 9.3 ק"מ. שוב, נתון די מאכזב.
לסיכום, הספורטאז' GT נראה מעולה. הוא מרשים ומקבל המון תשומת לב מהסביבה אם תרצו או לא. הנסיעה נוחה והמרווח פנים נדיב. לעומת זאת, הספורטאז' לא חסכוני במיוחד, המנוע מרגיש חלש ושילוב הגיר והדוושה לא אופטימלי. מרגיש שחסכו דווקא על הדברים שהכי מורגשים (חלון אוטומטי אחד ומצלמת רוורס). אבל אם אתם באמת חייבים ג'יפון 4X4 במחיר שפוי, אין ספק שהוא חייב להיות ברשימת האפשרויות שלכם.
מפרט: קיה ספורטאז' 1.6 טורבו אוטומט GT Premium | |||
---|---|---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1591 סמ"ק | סוג מנוע | טורבו-בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 5,000/177 | מומנט (קג"מ/סל"ד) | 1,500/27 |
תמסורת | כפולת מצמדים 7 היל' | בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 245/45-19 | מידות בס"מ (א, ר, ג) | 164.5/185.5/448 |
משקל | 1,609 ק"ג | נפח תא מטען | 466 ליטר |
מיכל דלק | 62 ליטר | תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | — |
מהירות מרבית (יצרן) | — | צריכת דלק (יצרן) | 13.7 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 5 כוכבים | מחיר | 184,900 שקלים |
מפרט: קיה ספורטאז' 1.6 טורבו אוטומט GT Premium | |
---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1591 סמ"ק |
סוג מנוע | טורבו-בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 5,000/177 |
מומנט (קג"מ/סל"ד) | 1,500/27 |
תמסורת | כפולת מצמדים 7 היל' |
בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 245/45-19 |
מידות בס"מ (א, ר, ג) | 164.5/185.5/448 |
משקל | 1,609 ק"ג |
נפח תא מטען | 466 ליטר |
מיכל דלק | 62 ליטר |
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | — |
מהירות מרבית (יצרן) | — |
צריכת דלק (יצרן) | 13.7 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 5 כוכבים |
מחיר | 184,900 שקלים |
קיה ספורטאז' 1.6 טורבו אוטומט GT Premium
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון
- קיה ספורטאז' GT | צילום: ליאב ארנון