אוטוספורט > מבחני רכב > טנדרים \ מסחריות קטנות > מבחן: מיצובישי טרייטון דקאר 2016 – בא לעבוד

מבחן: מיצובישי טרייטון דקאר 2016 – בא לעבוד

מיצובישי טרייטון דקאר 2016 | צילום: פיליפ רוזין

מבחן: מיצובישי טרייטון דקאר 2016 – בא לעבוד

הדור החדש של הטנדר של מיצובישי, ה- L200, מקבל שם חדש ואיתו עיצוב נועז מבעבר, מנוע חדש וחזק ותא נוסעים מודרני יותר. האם זה יספיק בכדי לשחזר את הצלחת ההאנטר אותו הוא מחליף? ימים יגידו.

לפני כשנה השיקה מיצובישי את הדור החדש לטנדר הוותיק שלה , ה-L200. הדור החדש נקרא טרייטון ומחליף למעשה את ההאנטר המצליח שהחליף בזמנו את המאגנום שזכה גם הוא להצלחה מרובה בישראל. שושלת ה-L200 הייתה תמיד שחק מרכזי בשוק הטנדרים הישראלי, כאשר ההאנטר היה הטנדר הראשון בישראל שהתיימר להציע איכויות של מכונית משפחתית בתא הנוסעים. הטרייטון החדש מנסה לשחזר את הצלחתו של ההאנטר, הן בשוק המוסדי החשוב במיוחד בכלים אלו, והן בשוק הפרטי.

[ad id="72183"]

מיצובישי טרייטון דקאר 2016 | צילום: פיליפ רוזין
מיצובישי טרייטון דקאר 2016 | צילום: פיליפ רוזין

בכדי לכבוש את השוק הפרטי, מוצע בישראל הטרייטון דקאר. רמת הגימור הבכירה בהיצע עם רשימת אבזור ארוכה, הבטחה לנימוסי כביש ראויים, יכולת שטח גבוהה ותג מחיר המציב את הטרייטון מול רכבי הפנאי הבסיסיים. את גרסת הדאקר קיבלנו למבחן שכלל בעיקר נהיגת שטח אתגרית וכמו שניתן להתרשם מהתמונות, בוץ. הרבה בוץ.

כאשר בוחנים את הטרייטון החדש מבחוץ ניתן למצוא לא מעט דמיון להאנטר היוצא, בעיקר בקווים ובפרופורציה הכללית. אך בשונה מלהאנטר, אשר את עיצובו החיצוני אהבתי מאוד, לעיצובו החיצוני של הטרייטון פחות התחברתי. הגריל הקדמי עמוס ביותר מדי כרום לטעמי והפרופורציות בחזית פשוט לא הסתדרו לי, עניין של טעם אישי. תא הנוסעים לעומת זאת דומה יותר לשל מכונית פרטית מלפני 5-6 שנים, ולטנדר מדובר במחמאה. בקונסולה המרכזית ניתן למצוא מערכת מולטימדיה טובה מהצפוי עם מצלמת רוורס, ניווט WAZE ועוד. בלוח השעונים ישנו חיווי למצב מערכת ההינע המתוחכמת ומחשב דרך פשוט. בנוסף, פריט אחד מרשימת האבזור שהפתיע אותי למדי היה תאורת קסנון חזקה ויעילה, שמקומה לרוב ברכבים יוקרתיים בהרבה.

מיצובישי טרייטון דקאר 2016 | צילום: פיליפ רוזין
מיצובישי טרייטון דקאר 2016 | צילום: פיליפ רוזין

אם לפני הנעת המנוע אפשר היה להתבלבל ולחשוב שמדובר במכונית פרטית, לאחר סיבוב המפתח בסוויץ' נעלמו הספקות. מדובר במנוע 2.4 ליטר טורבו דיזל אשר אמנם מפיק 181 כוחות סוס וכמעט 44 קג"מ, אך עידון איננו הצד החזק שלו. מדובר במנוע רועש יחסית וסביר להניח שהמתדלק לא יתבלבל במשאבת התדלוק. למרות חוסר העידון המסויים, מדובר ביחידת כוח חזקה ויעילה אשר בשידוך לתיבת חמישה הילוכים אוטומטית לא התקשתה להניע את הטרייטון בקצב ראוי. למערכת ההינע מספר מצבים הכוללים הנעה אחורית לכביש, הנעה כפולה לכביש (הניתנת לבחירה תוך כדי נסיעה), הנעה כפולה עם דיפרנציאל מרכזי נעול לשטח וכמובן הנעה כפולה נעולה עם יחס העברה נמוך. בנוסף ישנו דיפרנציאל אחורי ננעל הניתן לשילוב רק בשני מצבי השטח.

בתנועה עירונית הטרייטון אמנם זריז ויעיל, אך מתקשה להסתיר את ממדיו הגדולים. עם אורך כללי העומד על 5.28 מטר, הטרייטון מרגיש גדול בתמרונים עירוניים ובמיוחד בחניות צפופות, אז באה לעזרה מצלמת הרוורס שסביר להניח כי הצילה מספר פגושים תל אביביים מאימת וו הגרירה של הטרייטון בימי המבחן. כאשר יוצאים מחוץ לעיר הטרייטון מרגיש יותר בבית. השיוט במהירויות חוקיות נעים ונינוח ואף שקט מהצפוי. בכיול מתלים סטנדרטי לטנדר, הסרן האחורי היה קשיח למדי (היות ולא היה מטען בארגז האחורי) ולעומתו הסרן הקדמי היה רך למדי. הדבר אמנם תורם רבות לנוחות הנסיעה כאשר נוסעים ללא מטען, אך פגע בביטחון בנהיגה מהירה בכביש מפותל. נוחות הנסיעה הייתה סבירה למדי ביחס לתנאים וסביר כי הייתה טובה בהרבה אילו היינו מעמיסים משקל נוסף על הסרן האחורי.

בחלק מימי המבחן הגשומים עשיתי שימוש במצב ההנעה הכפולה לכביש הייחודי לטרייטון. מצב זה הוא רק חלק ממערכת ה-Super Select 2 המוצעת בטרייטון, אשר במיצובישי מרבים להתגאות בה. אחד מיתרונותיה הגדולים של המערכת הוא האפשרות לבחירה בין הנעה אחורית או כפולה גם לכביש, תוך כדי נסיעה. במצב ההנעה הכפולה לכביש הורגשה תוספת האחיזה המשמעותית בימי המבחן הגשומים והורדת הכוח לכביש הייתה יעילה בהרבה ואפשרה קצב נסיעה גבוה ובטוח יותר.

מיצובישי טרייטון דקאר 2016 | צילום: פיליפ רוזין
מיצובישי טרייטון דקאר 2016 | צילום: פיליפ רוזין

את יתרונותיה של מערכת ה-Super Select 2 קוצר הטרייטון לא רק בכביש, גם בשטח מערכת ההינע הייתה יעילה להפליא. כאשר ניסינו לאתגר את הטרייטון בעליות ברמת עבירות גבוהה, מרובות הצלבות ותנאי אחיזה נמוכים, הזכיר לנו הטרייטון את יתרונות המכניקה על האלקטרוניקה המסובכת המקובלת ברכבי השטח מודרניים. שלדת סולם חסונה, הילוך כוח וסרן חי אחורי עם דיפרנציאל הננעל מכנית הם מתכון מוכח ליכולת שטח גבוהה, מהסוג של פעם. יש משהו מעורר ביטחון במערכות מכניות צפויות לעומת בקרות משיכה ממוחשבות, אשר טובות ככל שיהיו, הן קשות יותר לצפייה. גם בהצלבות קשות, גם בבוץ טרי ועמוק, גם בשטח סלעי וגם בתנאי אחיזה קשים מצאנו כי קשה לאתגר את הטרייטון מבחינת עבירות. היכולת הגבוהה מעוררת ביטחון וגעגוע לרכבי השטח של פעם, הלא ממוחשבים, שלא ניסו להתחפש למכונית מנהלים על הכביש.

בשטח בא לידי ביטוי גם מנוע הטורבו דיזל החזק של הטרייטון. הוא אמנם מרגיש שייך לדור אחר של מנועי טורבו דיזל, עם השהיית טורבו ארוכה במידה שכבר שכחנו, אך סיפק תאוצות מרשימות והררי מומנט בכל עליה. על הכביש דרשו המנוע והשהיית הטורבו הניכרת שלו הסתגלות מסויימת, אך לאחר זמן ההתרגלות גילנו שותף נאמן לתאוצות מרשימות ועיקיפות מהירות ובטוחות. אין ספק כי לחטיבת הכוח בטרייטון לא תהיה כל בעיה להתמודד עם משקל נוסף בארגז האחורי, או עם נגרר כבד מאחור. צריכת הדלק לאורך ימי המבחן המאומצים ומרובי נהיגת השטח עמדה על כ- 8 קילומטרים לכל ליטר של סולר בממוצע.

[ad id="73944"]

בסך הכל ניתן לתאר את הטרייטון כקצת Old Fashioned. כמו כל טנדר, הוא מרגיש מעט "אחורה בזמן" לעומת רכבים מקטגוריות אחרות העולים סכום דומה. תא הנוסעים אמנם לא משחזר את הקפיצה הענקית שעשה ההאנטר בזמנו וכבר לא מוביל את הקטגוריה, אך עדיין מדובר במקום נעים לשהייה. חטיבת הכוח וההינע מהווה יתרון משמעותי על רוב המתחרים בקטגוריה ואפילו צריכת הדלק סבירה בהשוואה. תג המחיר של גרסת הדקאר הבכירה דומה לגרסאות הבכירות של שאר המתחרים ומציבה אותם כאופציה לרכבי הפנאי הבסיסיים, אופציה עדיפה למי שמחפש יכולות שטח אמיתיות, "כמו של פעם", או שילוב של פנאי ועבודה.
[visibility visible_on="desktop"]

מפרט: מיצובישי טרייטון 2.4D אוטומט Dakar 4×4
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) 4/טורי/2442 סמ"ק סוג מנוע טורבו-דיזל
הספק (כ"ס/סל"ד) 3,500/181 מומנט (קג"מ/סל"ד) 2,500/43.8
תמסורת אוטומטית 5 היל' בלמים (קידמי/אחורי) דיסק מאוורר/תוף
צמיגים 245/65-17 מידות בס"מ (א, ר, ג) 178/181.5/528
משקל 1,965 ק"ג נפח תא מטען
מיכל דלק 75 ליטר תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן)
מהירות מרבית (יצרן) 177 קמ"ש צריכת דלק (יצרן) 13.9 ק"מ לליטר
E-NCAP 4 כוכבים מחיר 245,000 שקלים

[/visibility]

[visibility visible_on="device"]

מפרט: מיצובישי טרייטון 2.4D אוטומט Dakar 4×4
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) 4/טורי/2442 סמ"ק
סוג מנוע טורבו-דיזל
הספק (כ"ס/סל"ד) 3,500/181
מומנט (קג"מ/סל"ד) 2,500/43.8
תמסורת אוטומטית 5 היל'
בלמים (קידמי/אחורי) דיסק מאוורר/תוף
צמיגים 245/65-17
מידות בס"מ (א, ר, ג) 178/181.5/528
משקל 1,965 ק"ג
נפח תא מטען
מיכל דלק 75 ליטר
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן)
מהירות מרבית (יצרן) 177 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן) 13.9 ק"מ לליטר
E-NCAP 4 כוכבים
מחיר 245,000 שקלים

[/visibility]

[review]