בשנים האחרונות, כחלק מפעילותי במגזין, יוצא לי לנהוג על לא מעט רכבים, גם ספורטיביים, וגם של קונצרן VAG. והאמת? מעטים מצליחים לרגש אותי אם בכלל. ברור לי לחלוטין שמי שדפוק פה זה אני, ולא הרכבים, אחרת אי אפשר להסביר למה הם נמכרים כמו לחמניות, אבל העובדה היא שלמרות המהירות הבלתי נתפסת שאפשר לפתח עם הרכבים הללו בכבישים מפותלים, האיכות, השקט, הכוח האדיר, משהו תמיד חסר לי, משהו שאני אף פעם לא מצליח להניח עליו את האצבע.
ניגשתי אל ה- TT עם תקווה מחודשת. הייתה לי הרגשה שדווקא היא, תצליח לגעת בליבי. זה התחיל אפילו טוב מן המצופה – היא נראית פשוט מדהים. ה- TT החדשה של אאודי פשוט עוצרת נשימה לדעתי, במיוחד בצבע הלבן של רכב המבחן. היא קטנת-מידות, נמוכה, ונדמה כי לא איבדה כלל מהסקס-אפיל שייחד אותה כשיצאה לראשונה אי-שם בראשית שנות ה- 2000. אם כבר, השתדרגה ה- TT בעוד כמה נקודות זכות במיוחד ביחס לדור הקודם, נדמה כי היא ביקרה במכון הכושר כי ללא ספק נוספו לה כמה וכמה שרירים וקימורים ספורטיביים שעושים את ההבדל. גרסת המבחן שקיבלתי לידיי היא ה- TT בגרסת הקופה סגורת הגג, עם ההנעה הכפולה המוכרת של אאודי, הקוואטרו, וחבילת האבזור האופציונלית, Design.
נכנסתי אל ה- TT, התיישבתי במושב הנהג וסגרתי את הדלת. התחושה מוזרה, שונה מכל רכב אחר שישבתי בו בשנים האחרונות. תא הנוסעים חשוך עקב החלונות הקטנים, המושבים איכותיים נעימים ואוחזים, גלגל ההגה הקטום נעים ואיכותי למגע וכל משטח ופאנל בתא הנוסעים משדר איכות ויוקרה. אבל רגע, משהו חסר לי, אין שום דבר במרכז הדשבורד. לא מסך מגע גדול, לא מערכת שמע, כלום. לקח לי כמה שניות עד שהבנתי שהכל כולל הכל, נשלט דרך לוח השעונים שהוא למעשה מסך גדול וצבעוני. הדבר היחיד שמעטר את מרכז הדשבורד אלו פתחי האיוורור שמצוידים באחד הגאדג'טים היותר מגניבים שיצא לי להיתקל בהם – השליטה במזגן היא במרכזו של כל אחד מפתחי המיזוג בעזרת כפתורי חוגה עגולים אשר כל אחד מהם שולט על מאפיין אחר בבקרת האקלים, אחד על הטמפרטורה, אחד על עוצמת המפוח הפנימי והשלישי על לאן מוסט האוויר (רגליים, פנים, שמשה וכו').
לוח השעונים כאמור הוא מרכזו של תא הנוסעים, או יותר נכון וכפי שגם התבהר יותר ויותר במהלך המבחן, תא הנהג, הקוקפיט. האם מהנדסי אאודי שכחו את הנוסע? חד משמעית, לא, הם פשוט עשו זאת בכוונה. תא הנוסעים הזה עוצב בצורה כזו שכולו, אבל כולו, מכוון ומרוכז בנהג, באוחז ההגה. אותו לוח שעונים עתידי נמצא עמוק עמוק בדשבורד ורק הנהג יכול לקרוא אותו בבירור, פתחי המיזוג גם הם פונים אל הנהג ואין מה לדבר אפילו על הספסל האחורי שיכול לאכלס במקרה הטוב צמד ילדים. המכונית הזו היא כל כולה הנהג.
מתחילים בנסיעה ואני מתרשם לטובה מהרגע הראשון. פעולת תיבת ההילוכים כפולת המצמדים, נעימה מכפי שזכרתי מדגמים קודמים של הקונצרן. מדובר בתיבה בעלת שישה הילוכים אשר פעולתה כמעט ולא מורגשת בתנאים עירוניים צפופים. בידוד הרעשים מעולה ולא פעם הופתעתי מהשקט שפתאום השתרר בתא הנוסעים כאשר סגרתי את החלון מפאת רעשי הרחוב, מרשים. מהרגע הראשון שמתי לב לחדות ההגה שכבר בפנייה ביציאה מן הסוכנות, הפתיעה אותי מאוד, הייתי צריך לסובב מעט מאוד את ההגה בשביל לבצע פנייה הדוקה יחסית. לא ידעתי עד כמה מאפיין זה חשוב בשלב זה, אך נגיע לזה מאוחר יותר.
מכונית המבחן צוידה בחישוקים גדולים (19 אינץ') וצמיגים בעלי חתך נמוך במיוחד (הודות לחבילת ה- Design. ללא החבילה – חישוקי 17 אינץ') מה שלא הפריע לאאודי לדלג בקלילות יחסית מעל בורות וכבישים משובשים. נכון, היא קשיחה באופן גרמני שכזה, אך ציפיתי להרבה יותר גרוע. מדובר ללא ספק במכונית נוחה, במיוחד כאשר עולים על הכביש המהיר.
אין ספק שהכביש המהיר זוהי הטריטוריה של ה- TT. השיוט נעים, נינוח, המושב מעולה איכותי ואוחז והמתלים מרגישים אפילו טוב יותר כאן. נדמה כי אפשר לגמוע מאות קילומטרים כלל ללא מאמץ. יחידת הכוח ב- TT החדשה היא למעשה אותה יחידת הכוח אשר למדנו כבר להכיר במספר דגמי קונצרן פולקסוואגן אאודי. מדובר במנוע בנפח 2.0 ליטרים ובטכנולוגיית TSI אשר כאן ב- TT מספק 230 כוחות סוס וכ- 37.7 קג"מ. המספרים אמנם מרשימים עם 5.3 שניות בתאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש ומהירות סופית של 250 קמ"ש, אך לוקח זמן להתרגל לאופי פעולת המנוע והדרך שבה הוא משגר את ה- TT הזו קדימה. אולי זה משקל המכונית (כ- 1410 קילוגרמים), אך לא מעט פעמים היה נדמה כי אולי המנוע מעט חלש ורק מבט חטוף אל לוח השעונים העמיד אותי בטעותי והבנתי שאני במהירות גבוהה יותר ממה שחשבתי. אני משתמש בבקרת השיוט לעיתים קרובות במכוניות מן הסוג הזה ובכך בעצם "שומר על הרשיון". מכיוון שה- TT איננה מצוידת בבקרת שיוט (וחבל, במיוחד מכיוון שהיא מצוידת בערך בכל השאר) מצאתי את עצמי לא פעם במהירויות גבוהות מדיי. אז נכון, אולי אין דחיפה מפלצתית בגב אך הכוח מגיע ומגיע מהר. מערכת נוספת אשר ראויה לציון היא מערכת ה- Audi Active Lane Assist אשר מונעת סטייה מנתיב הנסיעה תוך כדי זיהוי הסימונים על הכביש. המערכת "תיגע קלות בהגה" ותיישר אותו אם אכן עליתם על הסימונים, תחושה מוזרה אך בטוחה.
למזלי, אני גר בהרי ירושלים מה שנותן לי את הזכות לפקוד שוב ושוב את כבישי נס הרים הכל-כך מפורסמים. והאמת, שלמרות שאני בספק שקהל היעד של ה- TT יפקוד את נס הרים יותר מאשר את כיכר המדינה, היא פשוט זורחת כאן. ההגה הסופר-חד שציינתי מקודם (שני סיבובים בלבד מנעילה לנעילה) גורם לחווית "נס הרים" להרגיש אחרת לחלוטין. פשוט מקבעים את הידיים בתנוחת 9 ו- 3, מכוונים את האף להיכן שרוצים להגיע ושותלים את הדוושה ברצפה. כמו כן, ה- TT מצוידת בפנסי בי-קסנון מה שהפך את הנהיגה בכביש החשוך הזה בלילה לתענוג צרוף.
"וואו! כמה אחיזה!" זה המשפט הראשון שאני זוכר שיצא לי מהפה בפנייה ההדוקה הראשונה. לוקח זמן להבין שלא באמת צריך לבלום בהחלטיות לפני רוב הפניות, אלא פשוט להדביק את דוושת הגז עמוק יותר אל השטיח ומערכת הקוואטרו, תיבת ההילוכים הסופר מהירה והאחיזה הבלתי נגמרת מהצמיגים הרחבים פשוט תדאג שהנהג ידבק עמוק יותר לכיסא וישתגר במהירות ביציאה מן הפנייה. הבולמים אשר היו מעולים בכביש המהיר, היו מעולים פי כמה כאן בכבישים המפותלים. זוויות הגלגול אפסיות עד לא קיימות ויחד עם זאת, המכונית נוחה והצליחה לשכך בורות מקריים בקלות. פעמים מעטות בלבד הגעתי למצב בו מערכת ה- ESP נכנסת לפעולה וגם זה קרה רק בפרובוקציה רצינית למדיי. כאשר אני נוהג נהיגה ספורטיבית אני מרוכז מאוד בכביש ולעיתים "שוכח" להסתכל בלוח השעונים. בפעמים שכן זכרתי לעשות זאת, נתקלתי במהירות אשר נראתה לי דמיונית לאותו קטע בו נסעתי. פשוט מדהים. אז נכון שההגה חסר תקשורת לחלוטין (אם כי במהירויות מאוד גבוהות ובפניות הדוקות הייתי בטוח שכן הרגשתי איזשהו פידבק) אבל החדות המדהימה שלו מכפרת על כך ובגדול.
צריכת הדלק הממוצעת לאורך המבחן כולו עמדה על כ- 8 קילומטרים לליטר, לא רע בהתחשב במשקלה של המכונית, ההנעה הכפולה והעובדה כי היא "עבדה קשה" חלק גדול מן המבחן.
אין מה לעשות, נסחפתי. לא רציתי כלל להפוך את החלק של הנהיגה הספורטיבית למרכזה של הכתבה הזו כי לדעתי המכונית המדהימה הזו מיועדת לקהל יעד אחר לחלוטין. עם תג מחיר שמתקרב לכדי 400,000 שקלים ועיצוב מדהים, סביר מאוד להניח שהרוכשים של ה- TT יהנו מסוג אחר לגמרי של נהיגה, שיוט נעים ונינוח ברחובות תל אביב תוך כדי סיבוב צווארם של העוברים ושבים. אך למרות זאת, אני מודה. נשביתי בקסמיה של המכונה המדהימה הזו.
ה- TT של אאודי משווקת בישראל עם מנוע אחד בלבד, אותו מנוע 2.0 ליטרים TSI, בצמד אפשרויות מרכב, קופה ורודסטר ועם הנעה קדמית או כפולה (קוואטרו). תג המחיר של ה- TT מתחיל ב- 356,100 שקלים לגרסת הקופה בעלת ההנעה הקדמית, עולה לכדי- 372,500 שקלים לגרסת הקוואטרו כאשר גרסת ההנעה הקדמית של ה- TT רודסטר נטולת הגג מקבלת תג מחיר של 380,300 שקלים עם הנעה קדמית ו- 396,300 שקלים עם הנעה כפולה. האבזור הסטנדרטי ב- TT מציע דיבורית מקורית, שליטה על כל מערכות הרכב מגלגל ההגה, מערכות בטיחות דוגמת ESP, ASR וכו' וגם מערכת למניעת סטייה מנתיב.
לכל אלו תוכלו להוסיף חבילת Design הכוללת מפתח חכם הכולל גם פתיחה ונעילה של תא המטען וכפתור הנעה, מראות חיצוניות מתקפלות חשמלית וחישוקי אלומיניום עם צמיגי 245/40/19 במחיר של כ- 11,800 שקלים.
מפרט: אאודי TT קופה 2.0T אוטומטית 4×4 (ללא חבילת Design) | |||
---|---|---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1984 סמ"ק | סוג מנוע | טורבו בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 4,500/230 | מומנט (קג"מ/סל"ד) | 1,600/37.7 |
תמסורת | כפולת מצמדים 6 היל' | בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 245/45-17 | מידות בס"מ (א, ר, ג) | 138/183/418 |
משקל | 1,410 ק"ג | נפח תא מטען | 305 ליטר |
מיכל דלק | 50 ליטר | תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 5.3 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 250 קמ"ש | צריכת דלק (יצרן) | 15.5 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 4 כוכבים | מחיר | 372,500 שקלים |
מפרט: אאודי TT קופה 2.0T אוטומטית 4×4 (ללא חבילת Design) | |
---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1984 סמ"ק |
סוג מנוע | טורבו בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 4,500/230 |
מומנט (קג"מ/סל"ד) | 1,600/37.7 |
תמסורת | כפולת מצמדים 6 היל' |
בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 245/45-17 |
מידות בס"מ (א, ר, ג) | 138/183/418 |
משקל | 1,410 ק"ג |
נפח תא מטען | 305 ליטר |
מיכל דלק | 50 ליטר |
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 5.3 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 250 קמ"ש |
צריכת דלק (יצרן) | 15.5 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 4 כוכבים |
מחיר | 372,500 שקלים |
אאודי TT קופה 2.0T אוטומטית 4x4
- אאודי TT קוואטרו | צילום: דביר אברהם
- אאודי TT קוואטרו | צילום: דביר אברהם
- אאודי TT קוואטרו | צילום: דביר אברהם
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון
- אאודי TT קוואטרו | צילום: ליאב ארנון