פולקסוואגן פולו GTI. שילוש האותיות הקדוש GTI אמנם מקושר ישירות לאחות הגדולה של הפולו, הגולף, שהחלה את דרכן של מכוניות ההוט-האצ' אי-שם בתחילת שנות ה- 80, אך גם הפולו GTI הצליחה לקנות לעצמה מקום של כבוד ברשימת רכבי ה- GTI בשנים האחרונות. הדור הקודם של הפולו GTI התהדר במנוע קטן אך חדשני, חזק אך חסכוני והיא הייתה לפולו GTI המהירה ביותר עד כה. אז נכון, מגמת ה- "יותר מהיר ויותר חסכוני" היא כבר עניין שבשגרה בשנים האחרונות כאשר המירוץ הבלתי פוסק אחר הטכנולוגיה מעסיק את כלל יצרניות הרכב, אך בכל זאת היה מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית מהדורות הקודמים של הפולו GTI. אך לאחר מספק שנים עם מנוע ה- 1.4 TSI כפול המגדשים (מגדש טורבו ומגדש-על) ולא מעט טענות כי מדובר ביחידת כוח לא אמינה כל כך אם כי יעילה מאוד, בפולקסוואגן בחרו לקחת צעד אחד אחורה (או אולי דווקא זהו צעד אחד קדימה) ולחזור למנוע נדיב-נפח, 1.8 ליטרים ליתר דיוק, מוגדש טורבו כמובן.
אך לפני שניגע ביחידת הכוח, נתחיל בעיצוב. מכונית המבחן חיכתה לי ברחבת הסוכנות בצבע שחור בוהק, עם חישוקי 17 אינץ' גדולים ויחידות התאורה הקדמיות בעלות הפס האדום הייחודי בלטו כבר מרחוק. אך מלבד אלו, בכל הקשור לעיצוב חיצוני, הפולו GTI לא שונה מהותית מקודמתה. מדובר במכונית נאה מאוד, כבר לא קטנה כל כך ובגרסת ה- GTI, היא קרבית בדיוק במידה הנכונה לטעמי ואיננה מושכת תשומת לב מיותרת. נכנסים פנימה והסיפור דיי דומה. המושבים מזכירים מאוד את אלו של הגרסה היוצאת עם הבד המשובץ הכל-כך מוכר שהולך יד-ביד עם גרסאות ה- GTI של רכבי פולקסוואגן כבר 30 שנה. איכות החומרים טובה מאוד, אך איכות ההרכבה לוקה מעט בחסר, נגיע לכך אחר כך. הקונסולה המרכזית פונקציונלית מאוד, אך בקרת האקלים נראית מעט דלה במיוחד בהשוואה לשאר דגמי פולקסוואגן אליהם התרגלנו בשנים האחרונות. ההגה כרגיל נאה מאוד, איכותי ונוח לאחיזה כאשר כמעט כל הכפתורים הזקוקים להפעלת המערכות השונות ממוקמים עליו בנוחות. מאחורי גלגל ההגה, נמצאים להם צמד המנופים להפעלה ידנית של תיבת ההילוכים כפולת המצמדים. המרווח מאחור מספק בהחלט ותא המטען נדיב ביחס לסגמנט. לוח השעונים גדול, ברור, נאה וקריא במיוחד כאשר במרכזו ממוקם לו מחשב הדרך המפורט, כצפוי מפולקסוואגן. במרכז הקונסולה המרכזית נמצא לו מסך מגע גדול ואינפורמטיבי בו ניתן לשלוט כמובן במערכת השמע אך גם בלא מעט מאפשרויות מחשב הדרך ומידע נוסף בזמן אמת אודות הרכב.
מתחילים בנסיעה איטית בכבישי המרכז ומייד ניתן להרגיש כי לא מדובר בעוד פולו רגילה. המתלים קשיחים גם במהירות נמוכה, צליל "באס" עדין בוקע מצמד המפלטים מאחור והמושבים המחבקים יחד עם גלגל ההגה הקטום משלימים את החבילה. בשיוט נינוח אל עבר הרי ירושלים, קשיחות המתלים הופכת מעניין צפוי, ללא נעים כלל. הפולו קשיחה, קשיחה מאוד. בנסיעה רגועה במהירות שבין 80 ל- 110 קמ"ש המכונית מתמודדת לא רע עם מהמורות הכביש אך בעת קפיצה או שינוי גבוה משמעותי יותר, גב הנהג הוא זה שסופג את המכה כנראה יותר מכל. אך ברגע שמפנים את חרטומה של הפולו הזו לכיוון כמה פניות, הקשיחות הופכת מחיסרון שולי, ליתרון בולט.
בכבישי נס הרים הידועים, הפולו מרגישה בבית. מנוע ה- 1.8 ליטרים TSI החדש מספק כאן לא פחות מ- 192 כוחות סוס ו- 25.4 קג"מ (32.6 קג"מ עם תיבה ידנית) והשילוב עם תיבת ההילוכים כפולת המצמדים המוכרת של פולקסוואגן, כאן עם שבעה הילוכים, הוא כרגיל תענוג בנהיגה ספורטיבית, העברות ההילוכים מהירות ונדמה כי לא חסר כוח בשום שלב. מעבירים את בורר ההילוכים למצב S והמנוע מרגיש חזק, בשרני ומושך יפה לאורך כל רצועת הסל"ד. התפעול הידני בעזרת המנופים מאחורי ההגה הוא נוח ונדמה כי לעיתים קרובות, אף יעיל יותר ממצב ה- S הספורטיבית בתיבת ההילוכים, שנוטה למשוך את המנוע מעט רחוק מדיי וקצת מעבר לרצועת הכוח היעילה. העברה "ידנית" של ההילוך ברגע הנכון הופכת את הפולו למכונה מהירה ביותר. המתלים הקשיחים מספקים התנהגות כביש מעולה בתנאים אלו והמכונית כמעט ולא סובלת מזוויות גלגול. עזיבה קטנה של הגז בתוך הפנייה במהירות הנכונה מוציאה את הזנב לרגע אחד, אך החגיגה נגמרת בהתערבותה של מערכת ה- ESP שאיננה ניתנת לניתוק כאן. ההגה כרגיל בשנים האחרונות חסר תקשורת לחלוטין אך חד מאוד ומאפשר שינויי כיוון מהירים. המאפיין היחיד שאיכזב מעט בעת הנהיגה הספורטיבית היו הצמיגים שהותקנו על המכונית שאינם היו מקוריים (בכל זאת, רכב מבחן עם מעל ל- 10,000 קילומטרים). הצמיגים התקשו לספק אחיזה על המגבלות כמו גם ביציאה מפניות בהילוכים נמוכים, בקרת האחיזה השתוללה בנסיון להחזיק אותי ואת הפולו על הכביש.
למרות נהיגה אגרסיבית בחלק גדול מהמבחן כמו גם שיוט יחסית מהיר, הפולו הצטיינה בנתון צריכת הדלק עם כ- 10 קילומטרים לליטר בממוצע. בעת השיטוט במערכות הרכב השונות הגעתי לאחד מתפריטי ה- Trip שנשמרו במערכת, כ- 5000 קילומטרים לאחור וגם כאן, צריכת הדלק עמדה על 9.7 ליטרים בממוצע. לא רע בכלל למכונית מבחן ספורטיבית שננהגת על הקצה לא מעט. בעת שיוט רגוע על כביש החוף רשמתי נתון של כ- 16 קילומטרים לליטר. שוב, לא רע כלל.
לאחר כמה ימים במחיצת הפולו, הגעתי למסקנה כי באופן אישי ובתור אחד שמתנייד לא פעם על רכב קשיח במיוחד, המתלים הספורטיביים בפולו ירגישו קשיחים וקשוחים במיוחד עבור הלקוח הממוצע ורק לקוח אשר יידע לנצל את המתלים האלו, יהנה מהם. כמו כן, לא מעט מהפלסטיקה ברכב רטטה לא פעם ונדמה כי קשיחות הרכב בהחלט תרמה להתרופפות הפלסטיקה, במיוחד בדלת הנהג. אופציית המתלים האדפטיביים שמציעה פולקסוואגן (מתלים בעלי מצבים שונים) היא בהחלט אופציה אשר צריך לקחת בחשבון.
לסיכום, הפולו GTI עושה בדיוק את מה שמצפים ממנה. היא מספקת בדיוק את מידת "הפוזה" הרצויה מבלי למשוך תשומת לב מיותרת, המנוע ותיבת ההילוכים כרגיל עובדים מצוין יחד וכאשר משלבים זאת עם צריכת הדלק המעולה, אין ספק כי מדובר בחבילה מרשימה ומשתלמת מאוד.
הפולו GTI מגיעה לישראל עם רמת גימור אחת מאובזרת למדיי, צמד תיבות הילוכים לבחירה ורשימת אבזור נוסף. מכונית המבחן הגיעה עם תיבת הילוכים כפולת מצמדים DSG, חמש דלתות וללא אבזור נוסף מעבר לאבזור הבסיסי הכולל בין השאר חלון גג פנורמי, חישוקי 17 אינץ', פנסי הלוגן קדמיים עם פס קישוט אדום, שלל מערכות בטיחות, מערכת מולטימדיה, בקרת שיוט, מחשב דרך, חיישני גשם, מראה מרכזית מתכהה, מערכת "עצור-סע", דיבורית BT מקורית ועוד. מחירה של מכונית המבחן עומד על 153,500 שקלים אך עבור 143,600 שקלים תוכלו לרכוש את הגרסה הידנית בעלת שלוש הדלתות. רשימת האבזור הנוסף כוללת בין השאר מתלים אדפטיביים במחיר של כ- 4,000 שקלים (אולי תוספת נחוצה), פנסי קסנון במחיר של 11,800 שקלים או פנסי LED במחיר של 9,000 שקלים, מצלמת רוורס במחיר של 1,900 שקלים ועוד.
מפרט: פולקסוואגן פולו GTI אוטומטית 5 דלתות | |||
---|---|---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1798 סמ"ק | סוג מנוע | טורבו-בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 5,400/192 | מומנט (קג"מ/סל"ד) | 1,250/25.5 |
תמסורת | כפולת מצמדים 7 היל' | בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 215/40-17 | מידות בס"מ (א, ר, ג) | 145/168/397 |
משקל | 1,195 ק"ג | נפח תא מטען | 280 ליטר |
מיכל דלק | 45 ליטר | תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 6.7 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 229 קמ"ש | צריכת דלק (יצרן) | 17.9 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 5 כוכבים | מחיר | 153,500 שקלים |
מפרט: פולקסוואגן פולו GTI אוטומטית 5 דלתות | |
---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1798 סמ"ק |
סוג מנוע | טורבו-בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 5,400/192 |
מומנט (קג"מ/סל"ד) | 1,250/25.5 |
תמסורת | כפולת מצמדים 7 היל' |
בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 215/40-17 |
מידות בס"מ (א, ר, ג) | 145/168/397 |
משקל | 1,195 ק"ג |
נפח תא מטען | 280 ליטר |
מיכל דלק | 45 ליטר |
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 6.7 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 229 קמ"ש |
צריכת דלק (יצרן) | 17.9 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 5 כוכבים |
מחיר | 153,500 שקלים |
פולקסוואגן פולו GTI אוטומטית 5 דלתות
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון
- פולקסוואגן פולו GTI (שנת דגם 2016) | צילום: ליאב ארנון