אוטוספורט > כתבות ודעות > בטיחות > ידע כללי: אמצעי האכיפה המשטרתיים
משטרת ישראל, משרד התחבורה והמשרד לביטחון פנים מגבירים את אכיפת סביב עבירות המהירות המופרזת, רמזור אדום ונסיעה בנתיב תחבורה ציבורית. הנה רענון זיכרון קל לידע הכללי אודות אמצעי האכיפה המופעלים כיום על ידי שוטרי משטרת התנועה

לאחרונה התעדכנו כולנו בתחילת האכיפה המוגברת של משטרת ישראל על נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית, אז החלטנו שאולי כדאי שנרענן כולנו את הזיכרון לגבי אמצעי האכיפה של משטרת ישראל.

עוד לפני תחילתה של האכיפה המוגברת על נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית, עבירת המהירות המופרזת, הייתה ונשארה העבירה העיקרית שמשטרת ישראל שמה לה לאכיפה מוגברת. לפניכם סקירה קצרה על מגוון האמצעים בהם עושים שימוש שוטרי משטרת התנועה בתהליך האכיפה.

[ad id="72183"]

מצלמת דרך קבועה – גאטסו (פרוייקט א3)

מצלמת הגאטסו נכנסה לשימוש בשנים האחרונות, ליתר דיוק, החל מ- 2012, זו מותקנת בתוך קוביית מתכת חסינת אש וירי, לצד הכביש על עמוד מתכת (צבוע כתום – על פי החוק) ומסוגלת לאכוף עבירת מהירות, עבירת רמזור אדום ועבירצ נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית (על פי שעות שהוגדרו). מצלמת הגאטסו משתמשת בפסים מגנטים הממוקמים בתוך האספלט במקביל האחד לשני ובמרחק מספר מטרים ממיקום המצלמה עצמה, כדי למדוד את מהירות הנסיעה ו\או לציין מעבר במקרה של אכיפת רמזור אדום.

בהתאם לתקופה הטכנולוגיות, מצלמת הגאטסו כוללת חיבור סלולארי והן אכן מחוברות למרכז הבקרה של משטרת התנועה ובכך חוסכות את הצורך באיסוף הנגטיבים ואת פרק הזמן הארוך בין ביצוע העברה למועד בו מקבל בעל הרכב את דו"ח התנועה. הגאטסו שולחת און-ליין את תיעוד העבירה וקונספט העבודה שואף לצמצם את מרווח הזמן ל- 72 שעות בלבד.

הגאטסו היא מצלמה מדגם GS11 של חברת גאטסומטר בי-וי (Gatsometer BV) ההולנדית ומכאן גם השם "גאטסו". גאטסומטר בי-וי נחשבת למובילה בעולם בתחום מצלמות המהירות. ה- GS11 שלה, עולה 70,000 יורו והיא מסוגלת לצלם 4 פריימים בשנייה, לשמור עד 5,000 תמונות ובצע את עבודתה נאמנה גם בכביש בעל 4 נתיבים לכל כיוון (!). חברת מל"מ-תים היא הזכיינית המפעילה את מערך מלצמות הגאטסו של משטרת התנועה.

למצלת הגאטסו יכולת מעניינית נוספת, היא מסוגלת לצלם גם רכב המתקרב אליה, משמע, רכב שמבצע עבירה גם לפני מיקום המצלמה, ולא רק אחריה. תכונה זו נועדה לצמצם את מקרי העברת הדוחות במרמה מאדם אחד לאחר.

חברת מל"מ-תים בנתה מאות נקודות מלאות בהן ניתן להתקין את מצלמת הגאטסו, אך בפועל פועלות כ- 60 מצלמות אותן מעבירים אנשי החברה מנקודה אחת לאחרת בהתאם להנחיית משרד התחבורה. בנוסף, 9 מצלמות גאטסו נוספות מותקנות על גשרים לאורך נתיבי איילון והן אוכפות עבירת נסיעה בנת"צ. בהמשך כולל פרוייקט 3א 70 מצלמות נוספות שיאכפו עבירות מהירות, רמזור אדום ונסיעה בנת"צ ואף הפעלת מצלמות הנת"צ לכאלו האוכפות גם מהירות נסיעה בשעות בהן מותר לנסוע בנתיבי התחבורה הציבורית.

מפת ישראל הכוללת את מיקום כל מצלמות הגאטסו

מצלמת דרך קבועה - גאטסו | צילום: ליאב ארנון
מצלמת דרך קבועה – גאטסו | צילום: ליאב ארנון

אקדח לייזר נייד – ממל"ז

האמצעי הנפוץ בו עושים שימוש השוטרים, הוא אקדח המהירות, הממל"ז. השימוש במממל"ז נעשה בעיקר בשעות היום, אולם קיימת האפשרות להפעילו גם בשעות הלילה. הממל"ז הינו כלי נייד כך שהשימוש בו יכול להיעשות בכל מקום ובניגוד למצלמת המהירות הקבועה, מתן דו"ח התנועה לנהג מתבצע במקום וזה לאחר שהציג השוטר את מהירות הנסיעה הרשומה באקדח למבצע העברה.

הממל"ז הוא מתוצרת חברת LTI מדגם Marksman 20-20. טווח הזיהוי היעיל שלו עומד על 0 עד 320 קמ"ש. בעבר נשמעו הרבה ביקורות על תהליך כיול הממל"ז ואף מספר רב של דוחות בוטלו בעקבות שימוש לא נכון של שוטרים בממל"ז, כיום תוקן תהליך הפעלת הממל"ז והוא מכויל באופן מבוקר.

[ad id="72183"]

ראדר נייד – דבורה

הדבורה (MPH Industries Bee III) נכנסה לשימוש קבוע בשנת 2008 והיא עובדת על עקרון "דופלר" (כמו גלאי מכ"מ) המשדר בתדר Ka.

לדבורה יכולת למדוד מהירות של כל כלי בתנועה ברדיוס של 360 מעלות בין אם היא עצמה ממוקמת באופן סטטי או נמצאת בתנועה גם כן. הדבורה עצמה מותקנת בניידות כמובן והיא יודעת למדוד את מהירות הנסיעה באופן רצוף כך שהשוטר מקבל לידיו תמונת מצב מדויקת של מהירות הנסיעה הרגעית והממוצעת לאורך כל תהליך המדידה.

אחת מן ההגבלות העיקריות שלה היא שתורת ההפעלה קובעת כי על כלי הרכב הנמדד להיות יחיד בטווח של 50 מטרים מכל כלי אחר בתנועה. הגבלה זו מקטינה באופן משמעותי את השימוש בדבורה וכעת עושים בה שימוש אנשי משטרת התנועה בכבישים בהם התנועה בזמן המדידה, דלה.

מצלמה קבועה/ניידת – מולטנובה F6

המולטנובה היא למעשה אמצעי האכיפה העיקרי של משטרת ישראל עד לפני כמה שנים. המולטנובה מתאימה לשמש גם כמצלמה קבועה וגם כמצלמה ניידת. עד לכניסת מצלמות הגאטסו, המולטנובה היא זו שהותקנה בצידי הדרכים כמצלמה קבועה ובמקביל ועד היום, היא מותקנת בניידות גלויות וסמויות.

המולטנובה מיוצרת בגרמניה ועושה שימוש בתדר של 34.3GHz. טווח הזיהוי היעיל שלה עומד על 50 עד 250 קמ"ש כאשר סטיית התקן שלה עומדת על אחוז אחד בלבד.

המולטנובה מודדת את מהירות הנסיעה באמצעות ראדר ומתעדת את העבירה באמצעות מצלמת סרט צילום (35 מ"מ) בכמות של 300 עד 400 תמונות הכוללת גם פלאש לצילום בחושך.

כאמור, כיום לא עושה משטרת התנועה שימוש במצלמות המולטנובה כמצלמות קבועות בצידי הדרכים, אלא משתמשת בהן כמצלמות ניידות המותקנות על גבי ניידות גלויות או סמויות העומדות בצד הדרך ומתעדות עבירות מהירות של נהגים החולפים על פניה באופן אוטומטי.

סעו בזהירות!