אוטוספורט > כתבות ודעות > בטיחות > מדריך נבוכים: מערכות הבטיחות ברכב

מדריך נבוכים: מערכות הבטיחות ברכב

מערכת ESP

מדריך נבוכים: מערכות הבטיחות ברכב

מערכות הבטיחות האקטיביות והפסיביות הולכות ומשתכללות, הצורך במקסימום בטיחות ברור לכולנו אך האם כולנו מבינים מה עושה כל מערכת ואיך היא עובדת? מדריך נבוכים קצר.

בשנים האחרונות אנו עדים למגוון רחב מאוד של מערכות בטיחות מתקדמות אשר אמורות לשמור עלינו, ציבור הנהגים והנוסעים ברכב. רבות מהמערכות כיום, מנסות לא רק לצמצם את הנזק ואת חומרת הפגיעה במקרה של תאונה חלילה (מערכות פסיביות), אלא למנוע אותה מלכתחילה (מערכות אקטיביות). הנפוצה והמוכרת שבהן היא מערכת ה- ESP, מערכת שהפכה חובה בכל רכב המשווק בישראל, אך עדיין מרבית האנשים לא בדיוק יודעים מה היא עושה ואיך, זאת למרות שהיא מותקנת ברכבם.

[adsenseyu7]

מערכת ABS
מערכת ABS

דבר זה הוביל אותנו במגזין לכתיבת מדריך זה, אשר נסביר בו בקצרה על מערכות הבטיחות השונות הקיימות כיום, זאת בכדי שנשכיל לדעת מה הרכב שלנו יודע לעשות וכן לבחור רכב חדש לפי מערכות הבטיחות הקיימות בו. חשוב להבהיר דבר אחד לפני שאנחנו מתחילים, העובדה כי מערכת כזו או אחרת קיימת ברכבכם, אינה פותרת אתכם מנהיגה נכונה וזהירה, ואין לסמוך עליהן בשום צורה כי יצילו אתכם בעת צרה.

נתחיל בהסבר על אחת מהמערכות הוותיקות והמוכרות ביותר, אשר רבות מהמערכות כיום מתבססות עליה. מערכת ה- ABS או בשמה המלא, Anit-lock Braking System היא מערכת המונעת מגלגלי המכונית להינעל תחת בלימה. המערכת מזהה בלימה חזקה אשר עלולה לגרום לנעילת הגלגלים ומשחררת בקיטועים קצרים את הבלמים בכדי למנוע את נעילתם. דבר זה אומנם מאריך את מרחק הבלימה, אך מאפשר לרכב לשמור על אחיזת כביש לטובת היגוי תקין.

מערכת נוספת היא מערכת ה- TCS (בקרת משיכה או Traction Control System) שהיא האב הקדמון למערכת ה- ESP. מערכת בקרת המשיכה עובדת בשני אופנים בכדי לשמור על רמת אחיזה אופטימאלית והורדת הכוח לקרקע. האופן הראשון הוא הגבלת המצערת בכדי לווסת את הכוח המועבר לגלגלים ולמנוע את סחרורם. האופן השני הוא בלימת גלגל מסתחרר, זאת על מנת למנוע את העברת הכוח לגלגל זה.

מערכת ה- ESP (מערכת בקרת יציבות או Electronic Stability Program) היא אחת המערכות המורכבות ביותר להסבר ולכן ניגע בה בקצרה, וננסה להסבר את עיקרה בפשטות. מערכת זו משלבת את מערכת בקרת המשיכה ונעזרת בחיישנים נוספים בכדי למנוע מהרכב להחליק ולצאת משליטת הנהג. המערכת מנתחת את כיוון הפניית ההגה לעומת כיוון ההתקדמות 25 פעמים בשנייה ובמידה והיא מגלה הפרש בין שני הפרמטרים היא מתערבת. המערכת משתמשת בבלימת גלגלים באופן אינדיבידואלי בכדי להחזיר את הרכב למסלולו וכן מווסתת את הכוח המועבר לגלגלים. מערכת זו יודעת גם לנטרל מצבים בהם ההחלקה נובעת מבלימת מנוע מוגזמת ועוד. מאז הוצגה מערכת ה-ESP היא הפכה לא רק למערכת בטיחותית ראשונה במעלה, אלא גם למערכת המשפרת את יכולותיהן של מכוניות ספורטיביות על ידי מניעת אובדן שליטה במקרה של החלקת הרכב תוך סיוע לנהג בשמירה על הקו אותו החל בכניסה לפניה. מערכת ה- ESP דולקת כברירת מחדל ובחלק מהרכבים ניתן אף לנתקה באופן מלא או חלקי.

[adsenseyu7]

מערכת ה- TPMS (ניטור לחץ האוויר בגלגלים) היא מערכת שהופכת נפוצה יותר ויותר ועתידה להפוך, כמו מערכת ה- ESP, למערכת חובה בכל רכב חדש. המערכת עושה בדיוק את מה שמתפרש משמה ומתריעה בפני הנהג על אובדן לחץ או ניפוח ייתר של האוויר בצמיגים. חשוב לזכור שלמרות כל מערכות הבטיחות ברכב וכל הטכנולוגיות החדשות שמוצגות, בסופו של דבר הכל מתנקז לכדי ארבע (לרוב) נקודות מגע עם הכביש – הצמיגים. לכן חשוב לשמור על לחץ אוויר נכון אשר ישמור על הצמיג לאורך זמן וכן יאפשר לו לעשות את עבודתו באופן מיטבי. כמו כן חשוב להחליף את הצמיגים בזמן ומומלץ מאוד שלא להתפשר על איכות הצמיגים.

מערכת בקרת שיוט אקטיבית עושה שימוש ברדאר ובמצלמות בכדי לאפר שיוט בטוח במהירות קבועה תוך שמירה על מרחק מתאים מהרכב שמלפנים באופן אוטומטי. מערכת זו יודעת להאט את הרכב ואף לבלום, במידה ותוך כדי השיוט השתלב בנתיבכם רכב איטי יותר ובכך לשמור ממנו מרחק באופן אוטומטי לחלוטין. לרוב, מערכות אלו יודעות גם להאיץ בחזרה למהירות שנקבעה ברגע שהדבר מתאפשר.

מערכת בלימה אוטומטית במהירות עירונית עושה גם היא שימוש ברדאר והופכת נפוצה בעיקר באירופה, אך גם לישראל היא כבר הגיעה. מערכת זו מסוגלת לבלום את הרכב במהירויות נמוכות באופן אוטומטי בכדי למנוע תאונות עירוניות נפוצות כגון תאונות "פגוש" בפקק, פגיעה בהולכי רגל המתפרצים לכביש וכדומה. לרוב, מערכות אלו פעילות במהירות נסיעה עירונית של עד 40 קמ"ש.

מערכת התרעה על סטייה מנתיב עושה שימוש לרוב בזוג מצלמות, הממוקמות על מראות הצד ומאתרות את סימוני הנתיב בצידי הרכב. במידה והמערכת מזהה סטייה לא מכוונת מהנתיב (ללא איתות או מחוסר תשומת לב) היא מתריעה בפני הנהג באופן המשתנה מרכב לרכב. לעיתים ההתרעה היא וויזואלית בלוח השעונים, לעיתים תחושת רטט בהגה או במושב הנהג וכו'. חלק מהמערכות אף יודעות להסיט את הרכב בחזרה לנתיבו במידה והנהג לא עשה כן.

מערכת התרעה על רכב בשטח מת היא מערכת העובדת בשילוב עם מערכת ההתרעה על סטייה מנתיב, אשר מתריעה בפני הנהג על רכב בשטח מת במראות הצד. חלק מהמערכות אף יודעות  להתערב ולמנוע מהנהג לעבור נתיב במידה וישנו רכב אחר שיפריע לו.

כפי שכבר התרענו בתחילת הכתבה, חשוב לזכור כי אין לסמוך על אף אחת מהמערכות שתוארו כאן באופן מלא. לעולם אין לנהוג ברכב באופן חסר אחריות במכוון ולחשוב ש"הרכב יציל אותי". עם זאת, מומלץ מאוד להתייחס למערכות אלו בבחירת רכב חדש, מכיוון שבמקרה הצורך, הן יכולות להציל אתכם מתאונה.

מערכת ESP
מערכת ESP
[adsenseyu1]