את המבחן לטויוטה יאריס הייבריד אני מתחיל סקפטי. הרי הקלף העיקרי שלה הוא בעיקר חסכון כספי – אבל איך זה בדיוק מסתדר עם העובדה שהיא עולה 115,000 שקלים? מצד אחד – התוספת יחסית לסופר מיני אוטומטית אחרת לא כזו גבוהה, אך מצריכה חישוב כלכלי בכל זאת, כתלות בק"מ שצפוי לעבור הרכב וכתלות בתקופה שתחזיקו אותו. הרי ההוצאה הגבוהה במחיר צריכה לבוא באופן יחסי לתקופה בה תחזיקו את הרכב, היות וחלק ממנה תקבלו גם במכירה. אותו החישוב הכלכלי הופך להיות יותר מסובך עבור מי שמוכן או יודע לנהוג בגיר ידני. הרי אז ישנן לא מעט אלטרנטיבות חסכוניות – גם אם לא כמו היאריס – עבור כ- 75,000 שקלים. וכאן החישובים מסתבכים. ועוד לא הזכרנו את הרנו פלואנס דיזל, שמביטה מהצד – ומציעה עבור תוספת סבירה לקבל מכונית משפחתית חסכונית בגודל מלא. מסובך.
היות ומדובר בשיקולים מסועפים, ההחלטה הכלכלית נתונה בידכם. אנחנו, מצידנו, נעזור לכם להחליט בכל שאר האספקטים, וכמובן נספר לכם על צריכת הדלק האמיתית – אך הטובה כשלעצמה – שהתקבלה בימי המבחן ביחס לנתוני היצרן האופטימיים.
Inside-Out
היאריס היא מכונית נאה מבחוץ – גם אם עיצובה לא פורץ גבולות. את תג ה- HSD – Hybrid Synergy Drive הכחול המוכר והקטן יזהו חובבי הסביבה רק אם ממש יתאמצו – אבל עבור אלו שנוסעים ברכב היברידי גם כחלק מהתדמית שהם מטפחים, יוניון מוטורס דאגו להדביק מדבקות Hybrid גדולות בצידי הרכב.
כניסה לפנים הרכב מגלה פלסטיקה פשוטה, צבעים קודרים ועיצוב פנימי די בסיסי; מזל שעיצוב לוח המחוונים ותאורתו באים להציל את המצב. עוד מציל את המצב צג מערכת השמע, שגם מציג בזמן אמת מאיפה ולאיפה הולך הכוח במערכת ההיברידי – האם מהמצבר למנוע החשמלי או מהגלגלים למצבר, לדוגמא. כיף לראות עד כמה פעולת המערכת שקופה עבור המשתמש הסופי ולא מפריעה בחיי היומיום.
האבזור בתא הנוסעים לא רע. כסטנדרט תמצאו מושב נהג המתכוונן גם לגובה, הגה המתכוונן גם לעומק, פנסי LED בפנסים הקדמיים (לא בתאורה הראשית, אלא לקישוט), בקרת אקלים, הנעה ללא מפתח, מסך מגע, דיבורית בלוטות', הגה מצופה עור, חיבורי AUX ו- USB ועוד.
היאריס מכונית מעט צפופה עבור היושבים במושב האחורי. לעומת זאת, נפח תא המטען זהה לגרסה הרגילה, הודות למיקום הסוללה מתחת למושב האחורי.
Ready
זה החיווי שנדלק בלוח המחוונים כשלוחצים על כפתור ההתנעה – והוא, ורק הוא, יספר לכם שהרכב מונע, שכן שום צליל מנוע אינו נשמע באופק. כבר בתחילת הנסיעה, אני שם לב שפעילותו הרהוטה של המנוע: הוא מושך יפה מסל"ד אפסי, מציע גמישות וכוח מספקים לשימוש יומיומי ופעולתו מעודנת ודי שקטה בנסיעה רגועה, הודות לתיבה הרציפה. בתוך העיר ובמהירויות נמוכות, הנסיעה חלקה ושקטה אפילו יותר – שכן המערכת עוברת למצב EV (חיווי יידלק בלוח השעונים), בו המכונית נוסעת רק על כוח החשמל. אך אופי התיבה הרציפה הופך את עורו בתאוצות חזקות – אז הסל"ד מטפס גבוה ונשאר שם, ושאון המנוע מורגש.
בנסיעה, היאריס מתגלה כמכונית בינונית בנושא נוחות הנסיעה. המושבים סבירים וזהו, וכך גם יכולת שיכוך המהמורות סבירה למדי. מצד שני, לא מדובר במכונית שתוציא לכם את הסתימות מהשיניים, ובשורה התחתונה היא נעימה לנסיעה.
נסיים בצריכת הדלק: בנסיעת המבחן המשולבת בסגנון רגוע, השיגה היאריס ליטר ל- 18 ק"מ. טוב מאוד. יתרונה של היאריס הוא בכך שהצריכה בתוך העיר גם היא עומדת על ליטר ל- 18 ק"מ – תכונה שאין לה אח ורע בשום אופציה מונעת דיזל או קטנת-נפח אחרת. לא מתקרב לנתוני היצרן האופטימיים, אך טוב כשלעצמו. יש לציין שמתג ה-ECO, שמשנה את מיפוי תוכנת המחשב, היה פעיל במהלך רוב הנסיעה.
את השורה התחתונה כתבתי בתחילת הכתבה. היאריס הייבריד היא מכונית טובה ויעילה, גם אם מעט אפרורית. צריכת הדלק המשולבת טובה, אך לא מתקרבת לנתוני היצרן. יתרונה המובהק הוא בצריכת הדלק העירונית – הזהה לזו המשולבת! (ליטר ל- 18 ק"מ). בסופו של יום, היאריס הייבריד היא מכונית של שיקולים כלכליים, למעט הירוקים-באופיים שמחפשים מכונית סופר מיני ירוקה ויקנו אותה מהלב. בכל אופן, בשקלול שמירת הערך המצוינת של מכוניות טויוטה – מדובר בהחלט בקנייה הגיונית עבור מי שמחפש סופר מיני אוטומטית ונוסע המון, בעיקר בעיר.
|
|
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין
- טויוטה יאריס הייבריד | צילום: פיליפ רוזין