טוב חם לי, מישהו יודע איך פותחים פה את החלון? מה אין חלון? טוב זה לא מצחיק, תפסיקו להסתלבט עלי. רגע באמת אין חלון פה מאחור? אז אמנם ב- DS4 אין חלונות מאחור, אבל עזבו הכל לרגע ופשוט תסתכלו עליה, ייתכן כי המראה הזה בסגנון עיצוב של רכב "קופה" ספורטיבי, היה שווה את הקרבתו של החלון האחורי.
מה זה בכלל DS? ה- DS הוצגה לראשונה ב- 1955, והיא כללה מהפכה טכנולוגית, עיצוב אווירודינמי שהקדים את תקופתו, ובשילוב עם מתלים פנאומטיים, השאירו את עולם הרכב של שנות ה- 50 בתדהמה, ובמידה רבה, תרמה לבסס את שמה של היצרנית כאחת שמצטיינת בחידושים טכנולוגיים וחשיבה מחוץ לקופסא. אולם יש שיגידו – כי במהלך השנים הקסם נעלם במעט. סדרת ה- DS הנוכחית של סיטרואן אמורה להציע מכוניות ספורטיביות ובעיקר מעוצבות לדגמים הרגילים של החברה. ואכן זוהי המהות של ה- DS4 , וויתור על חלק מהפרקטיות והאיכויות של אחותה, ה- C4 הרגילה, וזאת בעבור עיצוב חדשני שיוצא מגדר הרגיל.
נו אז איך היא נראית? ממבט ראשון הרכב הזה פשוט יפה ומיוחד! אם כי יש לציין שהוא מעת גבוה בשביל רכב ספורטיבי, (מישהו אמר אאודי Q5?). טמבון קדמי בעל גריל משולב עם סמל סיטרואן, יוצר מראה של פרונט אגרסיבי. השמשה הקדמית גדולה מאד, חבל שקורת A מסתירה חלק נכבד משדה הראייה בכיכרות, אבל כך גם רוב הרכבים המודרניים. נקודה נוספת לציון הוא מגן השמש – זה, מתחבר לגג כמקשה אחת, ומחליק על פני השמשה הקדמית, ובכך מגדיל אותה אף יותר. נציין כי הגאדג'ט המדובר והשמשה הקדמית המפוארת, מגיעים על חשבונו של חלון גג, שיתכן וחלקינו הינו מעדיפים על פני כל הפנוראמה הזו. חלקה האחורי של ה- DS4 מתעקל כלפי מטה, והוא כולל חלון אחורי צר שמעפיל על שדה הראייה לאחור, אם כי יש לציין שמראות צד גדולות וברורות, כנראה נועדו לפצות על עניין זה. כלל הגורמים האלו יוצרים יחדיו בהרמוניה סיטרואנית שכזאת, מבנה קופה ספורטיבי (5 דלתות).
אז אפשר להגיד שהיא מלכת הכביש? ה- DS4 מסובבת ראשים כפייתית, כאשר נסענו בפקק תנועה על כביש 4, יכולתי בקלות לספור כמות נכבדת של אנשים, גברים ונשים כאחד, שהיו בהחלט קרובים לשבור את הצוואר, וזאת על מנת לתפוס עוד מבט חטוף אחד, מהרכב הלבן הזה עם החישוקים הגדולים, חלקם מנסים להבין "מה זה בכלל הרכב הזה?!" וחלק אחר מגשש בסקרנות אודות מי יושב לו שם בפנים. ועובדה זו לא מפתיעה, כפי שציינו הסיטרואן היא בהחלט מיוחדת ונאה.
ואיך היא מבפנים? ה- DS4 היא עדין C4, ואפילו שמבחוץ היא יוצאת דופן כפי שציינו, מבפנים היא מזכירה לנו בדיוק מאיזו משפחה היא. איכות החומרים טובה, והיא אינה נופלת מן המתחרות, המושבים משלבים מעולה בין אחיזה לנוחות כיאה לסיטרואן, וכוללים בד ועור נעים למגע. חבילת האבזור מכילה רשימה ארוכה מאד, ובין היתר ניתן למצוא – מסאג' במושבים (בסיסי ובעל תוכנית אחת), חיישני חניה מקוריים, תאורת לוח שעונים מחליפת צבעים, מערכת המודדת את מקום החניה הפנוי ומחשבת אם תצליחו להיכנס, עוד ניתן למצוא בקרת שיוט , שליטה על הסטריאו מההגה, חלונות כהים ועוד. מבחינת עיצוב הפנים, נציין כי האווירה נעימה, אם כי לא קל להתמצא בין כמות הכפתורים הגדולה – בלבול הוא בלטי נמנע. לפחות עד הנקודה בה ילמד הנהג את שלל הכפתורים והאפשרויות. ההגה מצופה עור ונעים למגע, אם כי מעט דק מדי לטעמי, לפחות הוא חתוך מלמטה, ומקנה שוב מראה ספורטיבי לפנים הרכב. כמובן נציין, כי נוסע שגובהו מעל 1.90 יתקשה בישיבה מאחור, שכן הגג ילחץ לו מעט על הקודקוד הגבוה ביותר בראש כאשר הרכב יעלה על פס האטה. בנוסף יש לציין לחיוב את המקום הרב לברכיים, הבדיקה נעשה כאשר שני אנשים בגובה של יותר מ- 1.87 מ' ישבו אחד מאחורי השני.
הבנו שהיא יפה, אבל האם היא גם אופה? ה- DS4 מגיע אלינו עם מנוע 1.6 טורבו בעל 163 כוח סוס, ומומנט של 25 קג"מ אשר זמינים כבר ב- 1,400 סל"ד. בפועל בזכות הטורבו הקטן שיוצר מומנט מכובד, הרכב מרגיש חזק ו"מושך" בקלות. אם זאת, תיבת ההילוכים ב- DS4 מהווה צוואר בקבוק, מדובר בתיבה אוטומאטית רגילה, בעלת 6 יחסי העברה תוצרת חברת איסין היפנית. תיבה זו ניתן למצוא גם ברכבים אחרים, אולם ב- DS4 ישנה הרגשה שהתיבה מסרסת את ביצועי המנוע, ומונעת ממנו להעביר את מלוא הדרו, בצורה חלקה ומדויקת לגלגלים הקדמיים. התיבה איטית ומתבלבלת בלחיצה חזקה על דוושת הגז ("קיק דאון"). לטובה נציין כי בנסיעה מנהלתית התיבה לא "דופקת" והעברות ההילוכים נעימות וחלקות.
אז איך היה לנסוע בא? בעיר ה- DS4, נוחה ועוברת היטב את המהמורות השונות בכביש מבלי לפגוע לכם בעמוד השידרה. בנוסף בזכות גובהה, לא תהיה בעיה לחנות אותה על המדרכה, או לעבור מפגעים שונים בכבישנו המצולקים. התאוצות בין הרמזורים מעולות בזכות המנוע החזק. אולם דווקא מחוץ לעיר הסיטרואן סיפקה את מבוקשינו יותר מכל, השיוט ברכב רגוע ושקט, רעש המנוע והצמיגים חודר אך במעט אל פנים הרכב, הנסיעה שקטה ורגועה, תאוצות הביניים מצוינות, שמתקבלת בזכות המנוע החזק, יתרמו לכל עקיפה להיות בטיחותית ומהירה, אבל אנו ממליצים רוב הזמן להפעיל את בקרת השיוט (קרוז קונטרול) ופשוט ליהנות מהשהייה ברכב.
אז איך היה לנסוע בה, אבל באמת? כפי שכבר ציינתי ה- DS4 היא לא באמת רכב ספורטיבי, היא נראית כמו רכב ספורטיבי, אך המתלים מכוילים על הרמה הרכה של הסקאלה, ובזכות זה כפי שציינתי, היא מצטיינת בשיוט. אולם אם הרכב נראה כמו מיליון דולר, יש סיכוי שהוא ייסע כמו אחד? על אף המתלים הרכים ברכב, כמו רוב הרכבים המודרניים בקטגוריה, ה- DS4 מסופקת עם צמיגים רחבים במיוחד 225/45-17, אלו תורמים רבות לאחיזה של הרכב. זאת בשילוב עם מנוע חזק וזמין בכל תווך רצועת הכוח, מספקים יכולת לייצר קצב נהיגה גבוה יחסית בכבישים המפותלים. כפי שציינו תיבת ההילוכים מהווה צוואר בקבוק בנסיעה ספורטיבית, ועדיף להעביר הילוכים במצב "ידני" בעזרת מערכת הטיפטרוניק, ע"י כך ניתן להימנע מבלבולים של התיבה. ההגה בעל משקל טוב, אם כי מרגיש דק מדי, דבר אשר פוגע מעט באחיזה בו, בנוסף הוא אינו מעביר שום מידע מהגלגלים לידיים, אך כך גם רוב הרכבים המודרניים לצערינו. ראוי לציין כי באמצעות העברת משקל נכונה, הרכב יכנס להיגוי יתר זעיר בדמות זריקת זנב, אם כי מערכת ה- ESP תמהר להיכנס ולסרס כל פרובוקציה מסוג זה. בניגוד לרכבים הצרפתים הספורטיביים של פעם, שהיו מפורסמים בזכות ההתנהגות המאתגרת שלהם, ב- DS4 נאלץ להסתפק ביכולת יצירת קצב גבוה ומנוע חזק, ונשכח מההתנהגות התזיזתית והמהנה של אותם צרפתיות מהאלף הקודם.
טוב, אז אתה קונה או לא? ה- DS4 מציעה משהו שהמתחרות לא, היא נותנת את הדגש דווקא על העיצוב ועל אבזור הפנים. הרכב הזה יתאים כמו כפפה לאנשים שמחפשים את המראה, הנוחות והגאדג'טים (אמנם רק מצב אחד, אבל בכל זאת אני רוצה מסאג" ברכב שלי) . בעבור תג מחיר יקר של 170,000 שקל תצטרכו ממש לאהוב אותה בשביל לקחת אחת אליכם הביתה. היא בהחלט מרגישה מיוחדת, ההתלבטות תהיה בינה לבין הדלתא של לנצ'יה שמציעה חבילה שדומה לא מעט לזו של הסיטרואן כשהיא שמה דגש על עיצוב, אבזור ויחודיות.
|
|
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין
- סיטרואן DS4 | צילום: פיליפ רוזין