על איזה סוג רכב אתם חושבים כשאתם שומעים את המילה ג'יפ? אם תשאלו אדם מבוגר הוא בטח יענה תשובה בסגנון של "ג'יפ וויליס אמריקאי של פעם" או לפחות איזה לנד–רובר דיסקברי ישן ומרובע. אך האמת שהמושג ג'יפ השתנה מקצה לקצה בשנים האחרונות והיום יש אינספור "ג'יפים" בשוק. האם כל רכב גבוה עם הנעה כפולה ניתן להגדירו כג'יפ? אז זהו, שלא.
אופנת רכבי הפנאי-שטח כבר מזמן השתלטה על העולם. זה התחיל בשוק האמריקאי בו הגודל הוא שקובע הפכו רכבי הפנאי להצלחה, המשיך באירופה, שם האופנה הזו תפסה תאוצה רק בשנים האחרות כאשר היצרניות כולן מנסות להנות מפלח השוק בעזרת סוג כזה או אחר של רכב פנאי-שטח גדול ומפואר. אפילו יצרניות של מכוניות ספורט מובהקות כמו פורשה ולמבורגיני לא מוותרות על התענוג. אך האמת, שעבור כל "ג'יפאי" אמיתי, אלו לא באמת ג'יפים. אלו רכבי פנאי גבוהים ומפוארים שלא נועדו ליותר ממדרכה בשנקין או מקסימום לשביל כורכר.
האם הג'יפים האמיתיים נעלמים אט אט מהעולם? אולי זה נדמה כך, אך העובדה היא שלא וכנראה שהם לעולם לא יעלמו גם בעתיד. העובדה הפשוטה שספורט רכבי השטח והג'יפים הוא אחד מענפי הספורט המוטורי הנפוצים ביותר בעולם רק מוכיחה זאת. והאמת שבישראל, מדינה בה הספורט המוטורי כלל לא קיים, רכבי השטח והג'יפים הם היחידים שמסוגלים להעניק לבעליהם ריגוש מוטורי אמיתי וחוקי. אם כך נשארו כמה רכבי שטח אמיתיים בשוק. לא מזמן בחנו את הלנד רובר דיסקברי החדש שהראה לנו שיש לו עד כמה טריקים בשרוול, וכמובן המיצובישי פאג'רו המצליח . אז איך מתמודד הלנד-קרוזר החדש של טויוטה עם כל הסיפור הזה? מיד תגלו.
האמת שרוב הלקוחות הפוטנציאליים של הלנד-קרוזר במרוצת השנים וגם הלקוחות העתידיים, כנראה לא ילכו לתקוף עם הרכב את הדיונות של חולות ראשון לציון. רוב הג'יפים הללו מבלים את זמנם על הכביש או מקסימום בחניית הקניון העירוני. אך העובדה היא שהלנד-קרוזר של טויוטה עדיין בועט, נושם ואוכל שטח. מבחוץ, העיצוב החדשני של הדגם הקודם הוחלף בעיצוב שהוא אולי שנוי מעט במחלוקת אך לא ניתן לטעות בעובדה כי מדובר בכלי שטח אמיתי. הוא גבוה מאוד (מאוד!), מרווח הגחון נדיב ביותר והוא נראה אגרסיבי ומאיים מתמיד. יש שיאמרו שהלנד-קרוזר התבגר ואיבד את ה- "ריבועיות" המאפיינת שלו משנים עברו, אך העובדה היא שזה כלל לא משנה.
מטפסים פנימה (ואני מתכוון מטפסים) והתחושה היא מוכרת, אם כי מעט מאכזבת. עבור סכום נדיב של כ- 354,000 שקלים, תא הנוסעים מעט מאכזב. לרשותי קיבלתי את הגרסה הארוכה של הלנד-קרוזר המחודש, גרסה אשר מגיעה במספר רמות אבזור, אני נהגתי ברמת האבזור הבינונית, ה- Select. הרכב צוייד במושבי בד, מערכת בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, 7 כריות אוויר, ABS,מערכת EBD לחלוקת כוח הבלימה ומערכת בקרת יציבות. הרכב מצויד באינספור תאי אכסון והוא שימושי וגדול מאוד. תא המטען ענק והמושבים האחוריים מתקפלים להענקת נפח העמסה גדול במיוחד. דבר אחד העיב במעט על תא הנוסעים וזוהי השליטה על מערכת השמע. למרות שמדובר במערכת הכוללת תמיכה בכל ההתקנים המודרניים כגון USB, דיבורית Bluetooth ועוד, היא נראתה כמי שנלקחה מדגם ישן יותר של הלנד-קרוזר. התצוגה מיושנת והמערכת מסורבלת לתפעול עקב מסך התצוגה הקטן. אך האמת שמתרגלים ולאחר שמבינים למה מיועד הרכב, הדברים הקטנים הללו הופכים שוליים.
כפי שכבר ציינתי קודם, הלנד-קרוזר של טויוטה מגדיר עצמו ג'יפ אמיתי שיודע לרדת גם לשטח ולא רק לשייט בנינוחות בעיר. אך ההרגשה היא שלפחות בשיוט רגוע בעיר, הלנד-קרוזר נופל איפשהו בין הכיסאות. המתלים רכים מאוד ובלימות חזקות או שינויי קצב פתאומיים שנכפים על הנהג בפקקים או בתנועה המסורבלת של ארצנו, מלוווים בנדנוד לא נעים. בנהיגה רגועה זה לא מורגש, אך לא פעם שמעתי תלונות מפי הנוסעים מאחור והאמת שבסיבובים הלנד-קרוזר הוא אינו רכב שמעניק שלווה וביטחון. לא ניתן לתקוף איתו פניות ואחיזת הכביש שלו בינונית, בניגוד "לג'יפים" המודרניים אשר מצוידים בצמיגי כביש ומיועדים לכביש, הלנד קרוזר מיועד לשטח ולשם הוא שייך. מנוע הטורבו דיזל בנפח 3.0 ליטרים מספק כ- 190 כוחות סוס מספקים ביותר. הלנד-קרוזר לא מרגיש חלש בשום שלב וניתן לבצע עקיפות החלטיות במהירות ובבטיחות. תיבת ההילוכים מעט איטית לתגובה בעת הורדת הילוך, אך שוב, מדובר בפרט שולי.
ללנד-קרוזר מפרט שטח מרשים כיאה לדגם ולמורשת, זוויות הגישה והנטישה טובות (33, 25) ומרווח גחון מכובד של 22 ס"מ, זה נמדד מהדיפרנציאל האחורי, המרכב עצמו גבוה אף יותר. עוד ניתן למצוא דפרנציאל מרכזי ננעל, הילוך כוח, בקרת ירידה במורד ובקרת משיכה המדמה פעולה של דיפרנציאל ומעבירה כוח לגלגלים האוחזים.
עם רשימה כזו ורזומה עשיר ירדנו אל השטח בביטחון מלא. בשבילים מהירים הלנד-קרוזר סובל מרכות המתלים והוא נע יתר על המידה על מתליו ואינו נוסך ביטחון. במהירות נמוכה יותר הרכות מעניקה תחושה של ריחוף ונוחות טובה מאוד, הסלעים והחריצים בדרך נבלעים תחת המתלים והגלגלים הגדולים.
בשטח טכני מרווח הגחון מאפשר להעלים תחתיו סלעים גדולים. ללנד-קרוזר סרן אחורי חי, מה שמעניק לו מהלך מתלה גדול, ויחד עם מערכת בקרת המשיכה הצלבות ועליות קשות עוברות כאילו לא היו שם, בהחלט מרשים. בקרת הירידה עובדת גם היא ביעילות, זו פועלת גם בנסיעה לאחור, מעולה בנסיגה מעליה קשה שהלנד קרוזר לא הצליח לכבוש.
לסיכום
כפי שכבר ציינתי מספר פעמים במהלך הכתבה הזו, הלנד קרוזר החדש של טויוטה הוא ג'יפ לפלח שוק ספציפי מאוד. הוא מיועד לאנשים אשר רוצים וצריכים ג'יפ אמיתי, לשטח, לחולות לדיונות. גם בעיר הוא יעשה עבודה טובה, אבל מעל הכל מדובר בכלי אמיתי שלא מתפשר וגם לא מתייפייף. הלנד קרוזר הוא שוב, ג'יפ אמיתי.
|
|
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר
- טויוטה לנד-קרוזר | צילום: מיכאל וילנר