במשך היומיים שהדובלו האדומה הייתה צמודה אליי, פגשתי לא מעט מכרים – בכל זאת, המבחן נפל על יום העצמאות. צבעה האדום של מכונית המבחן זיכה אותי בכינוי "דר הדוור", ונשאלו שאלות בסגנון "הדואר הגיע?".

בתור ילד אני זוכר את הפיאט פיורינו האדומה של הדואר, אלה משנות ה-80. היום אנחנו במבחן עם הסבתא של הדודה של אותה פיורינו – הדובלו מתוחת הפנים.

פיאט דובלו | צילום: פיליפ רוזין

פיאט דובלו | צילום: פיליפ רוזין

מנועים וביצועים

הדובלו מגיעה בכמה גרסאות מנועים: 1.3 ל' טורבו דיזל (המפיק 90 כ"ס), 1.6 ל' טורבו דיזל (המפיק גם הוא 90 כ"ס) – המוצע גם עם תיבה רובוטית, והדגם שאנו בחנו – ה-1.6 ל' טורבו-דיזל, המפיק 105 כ"ס.

עם נתון מומנט של כמעט 30 קג"מ הזמינים כבר ב-1,500 סל"ד – הציפיות נעשות גבוהות. ואכן, הביצועים טובים; הדובלו מזנקת בתוך העיר בקלות, משייטת בנינוחות גם ב-130 קמ"ש – וגם מגיעה למהירויות אלה בקלות –  וגם בתנאים הרריים 'סוחבת' בלי שום בעיות.

אבל לא הכל וורוד. ראשית, המנוע רועש מדי, בכל מצב – גם בסל"ד נמוך ובסרק. בשיוט הדבר פחות מורגש בגלל רעשי הרוח, שמאפילים על רעש המנוע. שנית, המנוע לא גמיש כמו שהיינו מצפים מטורבו-דיזל מודרני. כך, לדוגמא, אם תהיו על הילוך גבוה מדי למהירות – נניח, הילוך שני ב-10 קמ"ש, או הילוך שלישי ב-30 קמ"ש – הדובלו תמאן להתקדם, ותהיו חייבים להוריד הילוך.

הדובלו בגרסה שקיבלנו מצויד בגיר ידני בעל שישה הילוכים. נציין כי תפעול הבורר והמצמד נעים וקל, אך מהלך המצמד ארוך מדי וזה לעתים מציק.

הדובלו מצוידת בכמה מערכות עזר לנהג. ראשונה היא מערכת המונעת דרדור בעת זינוק בעלייה, שמשום מה לא עבדה תמיד; ניסיתי לנתח את הלוגיקה לפיה היא עובדת, אבל לצערי לא הצלחתי (ולחשוב שבדיוק עכשיו סיימתי תואר במדעי המחשב…). כמו כן הדובלו מצוידת במערכת עצור וסע, שעובדת יפה ורק מתי שצריך. בנוסף, המערכת גם יודעת להתחנף אליכם כשצריך, ואם במקרה נכבה לכם הרכב – היא תניע אותו עבורכם לבדה.

נסיים בצריכת הדלק, הטובה לטעמינו. בשיוט רגוע צרכה הדובלו ליטר ל-19 ק"מ. בנסיעה שרובה בינעירונית, אך עם עליות ומעט נסיעה עירונית, עמדה הצריכה על ליטר ל-14 ק"מ. בנסיעה משולבת לא חסכונית – המדמה את סוג הנסיעה בה ייסע עובד שיקבל את הרכב מהעבודה, וכללה גם 'משיכות הילוכים' תכופות, עמדה הצריכה על ליטר ל-12.5 ק"מ.

פיאט דובלו | צילום: פיליפ רוזין

פיאט דובלו | צילום: פיליפ רוזין

ת"ש

קודם כל, הדובלו נעימה למראה. האיטלקים מבינים דבר או שניים בעיצוב מכוניות, ורואים את זה גם כאן: הדובלו לא נראה כמו רכב עבודה גמלוני, ולמרות המימדים הגדולים העיצוב נעים לעין. כך, לדוגמא, תמצאו שילוב של מוטיבים עגולים בחזית הרכב וזוויתיים באחוריו.

הדובלו מציעה סביבת מחיה נעימה, וזה חשוב לאלו שעבורם מדובר ברכב עבודה, ושוהים בו כל היום. אמנם הפלסטיקים זולים למראה ולמגע, אבל האוירה נעימה, מיזוג האוויר מצוין, ובאופן כללי ישנה תחושה אוורירית, הודות למרחב בכל הממדים. תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת, וגם ההגה המתכוונן לעומק תורם לתנוחת הנהיגה הטובה.  נעים לנהוג בדובלו, ושיוטים בינעירוניים – גם מהירים (יחסית) – מתבצעים בקלות ובנינוחות.

חסרונות? יש גם יש. ראשית, המנוע רועש, בעיקר בסרק. מעבר לכך, שדה הראיה בעייתי לכל הכיוונים, נגזרת של הקורות העבות – וזה מפריע גם בנהיגה יומיומית, ולא רק בתמרוני חניה. רוצים דוגמא? אם תנסו לפנות שמאלה בצומת צפוף, תגלו שמבט חטוף ימינה לא מספיק, שכן קורת B הימנית מסתירה את הראות. גם נסיעות לאחור השתדלתי לעשות במשנה זהירות.

נסיים בשתי נקודות חשובות – ובטיחותיות – שראוי לציין: ראשית, שטיח הנהג לא היה מקובע היטב, והחליק באופן מסוכן. שנית, בתא המטען אין קיבוע למטף – וזה נע בחופשיות ברחבי התא בסיבובים, בהאצות ובבלימות. מעבר לעובדה שלא נעים לשמוע את החבטות מתא המטען – מדובר בבעיה בטיחותית בעת תאונה. לטובה נציין כי התנהגות הכביש צפויה ובטוחה, והאחיזה טובה.

פיאט דובלו | צילום: פיליפ רוזין

פיאט דובלו | צילום: פיליפ רוזין

… ויש אפילו גרסת שבעה מושבים למשפחה המורחבת, וגרסת מקסי ארוכה יותר

הדובלו מוצעת בשתי גרסאות מעניינות נוספות. הראשונה היא גרסת המקסי המוארכת, המציעה תא מטען גדול משמעותית, ומשקל מורשה גבוה משל הדגם הקצר: 725 ק"ג (לעומת 635 בדגם שאנו בחנו).

גרסה נוספת יכולה להיות רלוונטית לבעלי משפחות, וכוללת שורת מושבים שלישית בעלת שני מושבים. השורה השלישית מתאימה לילדים בלבד וגוזלת את כל נפח תא המטען. תמוה בעיניי מדוע לא ציידו דווקא את דגם המקסי בשבעה מושבים – דבר שהיה משפר בוודאות את נפח תא המטען כשהשורה השלישית פתוחה, ולבטח היה מאפשר להושיב שם גם מבוגרים.

סיכום

פיאט דובלו היא מכונית טובה בסה"כ, למרות החסרונות שצוינו בכתבה. היא מרווחת, חזקה (גם אם סובלת ממחסור בכוח בסל"ד נמוך), נעימה לנסיעה ומעוצבת. עד כמה החסרונות קריטיים עבורכם? בשביל זה תצטרכו לקחת אותה לנסיעת מבחן.

מפרט: פיאט דובלו 1.6TD ידני
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) 4/טורי/1598 סמ"ק
סוג מנוע טורבו-דיזל
הספק (כ"ס/סל"ד) 4,000/105
מומנט (קג"מ/סל"ד) 1,500/29.6
תמסורת ידנית 6 היל'
בלמים (קידמי/אחורי) דיסק/תוף
צמיגים 195/65-15
מידות בס"מ (א, ר, ג) 184/183/439
משקל 1,495 ק"ג
נפח תא מטען 790 ליטר
מיכל דלק (קיבולת בליטרים) 60 ליטר
תאוצה מ-0 ל-100 (נתון יצרן) 13.4 שניות
מהירות מרבית (נתון יצרן) 164 קמ"ש
צריכת דלק (נתון יצרן) 19.1 ק"מ לליטר
מחיר 143,990 שקלים
אחריות יבואן (בחודשים) 24 חודשים
מס' כוכבים במבחן ריסוק E-NCAP
יתרונות
נעימה לנסיעה, עיצוב, מרווחת
חסרונות
שדה ראיה בעייתי