במשחק האסוציאציות, השם נשיונל ג'יאוגרפיק היה מעלה לכם מיד מחשבה על ערוץ טלוויזיה המסקר טבע ומדע. בפועל, נשיונל ג'יאוגרפיק (National Geographic Society) הוא ארגון חקר הפועל בארצות הברית משנת 1888. מטרתו העיקרית של הארגון הוא קידום הידע הכללי (דגש על גאוגרפיה) אצל כלל הציבור הרחב. כחלק מהגשמת המטרה, מקיים הארגון מחקרים רבים ומפיץ את "נשיונל ג'יאוגרפיק מגזין", כתב עת מודפס היוצא לאור אחת לחודש וכולל מחקרים רבים, מפות מפורטות, כתבות תוכן בנושאים שונים ביניהם מדע והיסטוריה. עם השנים וההתקדמות הטכנולוגית, הוסיף הארגון לעשות ולהפעיל ערוץ טלוויזיה רשמי שהתרחב ככל שחלף הזמן וכיום כולל ארבעה אפיקים מופרדים: ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק, ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק HD (מקביל לערוץ הרגיל אך מוקרן באיכות HD), ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק אדוונצ'ר (העוסק בעיקר בטיולים והרפתקאות) וערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק Wild (העוסק סביב חיות הטרף בעולם).

בכתבה שלפניכם, סיקרנו כמה מהפרקים של אחת מהתוכניות היותר מוכרות של נשיונל ג'יאוגרפיק – "תעשיות -על" (Ultimate Factories) המשודרת בערוץ הרגיל ובערוץ המקביל באיכות HD.

התוכנית מכניסה את צופיה אל המפעלים הגדולים בעולם ומתעדת את תהליכי הייצור המורכבים של מכוניות, רהיטים, מזון, צעצועים ועוד. בין המפעלים בהם ביקרו אנשי התוכנית תמצאו את מפעל קוקה קולה, מפעל לגו, מפעל איקאה ומספר מפעלים מעניינים יותר (לפחות אותנו), מפעלי הרכב בעולם, וביניהם מפעלי שברולט, ב.מ.וו, מרצדס, פרארי, למבורגיני ועוד.

טיפ: שמרו את העמוד במועדפים שלכם והכנסו בכל פעם שיש לכם שעה פנויה בכדי לצפות בפרק אחר. פשוט מרתק.

תעשיות על: פרארי

בפרק זה, מכניסה התוכנית את צופיה אל מפעלה הסודי של פרארי הממוקם במראנלו שבאיטליה. התוכנית עוקבת אחר תהליך הייצור של הפרארי 599 וחושפת אותו משלב העיצוב, דרך מערך הבדיקות ועד לשלב תפירת המושבים.

נשיונל ג'יאוגרפיק - תעשיות על: פרארי | צילום מסך

נשיונל ג'יאוגרפיק - תעשיות על: פרארי | צילום מסך

תעשיות-על: מרצדס-בנץ SLS AMG

אחד מהפרקים היותר מושכים בסדרה הוא הפרק בו מכניסה אותנו התוכנית אל מפעלה של מרצדס בגרמניה ומתעדת עבורנו את ייצור מכונית-העל המרשימה, SLS AMG החדשה, ולמה חדשה? כי זו המקורית נכנסה אל פס הייצור לפני יותר מ- 50 שנה, בשנת 1954.

תעשיות-על: ב.מ.וו

הפרק המדובר מכניס אותנו אל לא פחות מ- 3 מפעלים של ב.מ.וו בכדי לסקר עבורנו את תהליך הייצור של ה- Z4 רודסטאר. הראשון הוא מפעלה של ב.מ.וו בארצות הברית האחראי על ייצור גוף המכונית והשניים האחרים, הם מפעלי ב.מ.וו בגרמניה האחראים בין היתר, על ייצור המנוע. צפו ב- 46 דקות מרתקות בהן שילוב יוצא דופן של היד האנושית וזרועות הרובוטים.

תעשיות-על: הארלי דיווידסון

לא רק מכוניות, בפרק הזה יוצאים אנשי התוכנית לסיור במפעל הארלי דיווידסון בקנזס שבארה"ב בכדי לעקוב מקרוב אחר תהליך הייצור של ה- V-ROD, האופנוע הראשון מסוגו שמאיץ מעמידה ל- 96 קמ"ש בקצת יותר מ- 3.5 שניות.

נשיונל ג'יאוגרפיק - תעשיות על: הארלי דווידסון | צילום מסך

נשיונל ג'יאוגרפיק - תעשיות על: הארלי דווידסון | צילום מסך

תעשיות-על: דודג' וויפר

צפו בפרק שמסקר את ייצור הוויפר במפעלה של דודג' בדטרויט שבארה"ב. לוויפר שבתוכנית 600 כוחות סוס והיא בנויה כמעט כולה בעבודת יד. פרק מעניין המכניס אותנו אל עולם התכנון והייצור של אחת ממכוניות הספורט המדהימות של כל הזמנים.

תעשיות-על: אאודי

לאאודי שני מפעלים בגרמניה, באחד מהם, זה הממוקם בניקרזולם, מייצרים אנשי החברה בעזרת מאות רובוטים את מכונית-העל של מותג היוקרה בקונצרן פולקסוואגן, ה- R8 האימתנית. אנשי אאודי מבטיחים כי ה- R8 היא מכונית-על הבנויה בטכנולוגיה מהפכנית המאפשרת לנוהג בה ליהנות מביצועים מרשימים לצד נוחות ופרקטיות יום-יומית (בהתאם לסגמנט כמובן). צפו בפרק שמביא היישר למסך שלכם את תהליך הייצור המרשים של אחת מהמכוניות שהביאה הרבה כבוד למותג שעבר מהפך של ממש בשנים האחרונות.

תעשיות-על: טנק M-1

הייתם עולים למסלול עם טנק? אנחנו כן (מה איכפת לנו?). בפרק שלפניכם מסקרים אנשי התוכנית את אחד מכלי המלחמה היבשתית הטובים בעולם, טנק ה- M-1 (אברהמס), הטנק של צבא ארצות הברית. בניגוד למרבית הפרקים בתוכנית, הפעם מתעדים הצלמים את תהליך ה- ReBuild (או: שיפוץ כללי). התיאור "יותר טוב מחדש" הנפוץ בלשונם של סוחרי הרכב בישראל מקבל משמעות חדשה. 9 חודשים, שני מפעלי ענק ואין ספור שעות עבודה.

קצת על ה- M-1: טנק האברהמס קרוי על שמו של רמטכ"ל צבא ארצות הברית באותם ימים, קרייטון אברהמס. לייצור נכנס הטנק רק בשנת 1979, 6 שנים לאחר תחילת הפיתוח שלו ו- 16 שנה לאחר שהוחלט על פיתוח טנק חדש שיחליף את ה- M60 פטון המיושן. את טבילת האש הראשונה שלו עשה האברהמס במהלך מלחמת המפרץ. במהלך המלחמה הציג הטנק יכולות לחימה מרשימות ושמר על כשירות מבצעית של 90% עם מספר נפגעים קטן ביחס לאויב, מה שזיכה את- M1 בתואר "הטנק הטוב בעולם", אך בחצי קריצה, שכן צבא עירק של אותם ימים עשה שימוש בטנקים מיושנים יותר ובהפעלתם של צוותים לא מיומנים כראוי, ללא סיוע אווירי ופיקוד שכשל בכל שרשרת הדרגות. בהמשך השנים שודרג ה- M1, לראשונה ב- 1985 (M10A1) אז הוחלף תותח ה- 106 מ"מ שלו באחר, בעל קוטר של 120 מ"מ תוצרת גרמניה ובפעם השנייה ב- 1992 (M1A2) אז הוכנסה מערכת ראיית לילה משופרת לנהג ומערכת ניווט מבוססת GPS וכן שופר השריון.

נשיונל ג'יאוגרפיק - תעשיות על: טנק M-1 | צילום מסך

נשיונל ג'יאוגרפיק - תעשיות על: טנק M-1 | צילום מסך

המשך יבוא…