אם היינו עכשיו במשחק האסוסיאציות, המילים 'קיה ריו' היו מזכירות לנו מכונית בסיסית וזולה. אך בעוד את המתכון שבישלו בקיה עם הדור הראשון של הריו היו מוכנים לאכול בעיקר משתמשי הליסינג, קיה שיפרו מדור לדור את הריו עוד ועוד. כעת, הריו החדשה מתייצבת אצלינו ומנסה להציע ערך מוסף מעבר לתמחור טוב ואמינות – אותם הערכים שבין השאר גרמו לריו הקודמת בגרסת הדיזל להיות חביבת נהגי המוניות. ואיך שזה נראה לאחר נסיעת המבחן, קיה בהחלט בכיוון.

קיה ריו 2012 | צילום: משה אהרוני

קיה ריו 2012 | צילום: משה אהרוני

מרגישים את השינוי | כבר בכניסה לריו, מתקבל הרושם שהפעם עומד מולינו מוצר איכותי ונעים יותר מקודמיו. ראשית, תא הנוסעים נראה כמקום שנעים לשהות בו – לא עוד הרגשה 'ליסינגית' זולה. הפלסטיקה הפנימית לא נראית זולה, והחומרים ואיכות ההרכבה טובים. אהבנו גם את הקונוסולה המרכזית, שנראית עשירה, בין השאר הודות לגימור פנימי דמוי ניקל, ובדגם ה- 1.4 המאובזר (EX) תמצאו הגה וידית הילוכים מצופי עור. בקיצור, שיפור אדיר בתחושה ובהגשה. עוד לאוירה הנעימה תורמים - בגרסת ה- EX המאובזרת - פריטי אבזור כמו גג שמש חשמלי, תאורת יום מסוג LED (תאורת יום רגילה בדגם הבסיסי), דיבורית בלוטות' מקורית, חיישני גשם, בקרת אקלים ועוד. מיותר לציין כי כדרכה של קיה בקודש, כל הדגמים מגיעים עם חיבורי AUX ו- USB למערכת הסטריאו – פריט כל-כך שימושי שחבל שחלק מיצרני הרכב חוסכים בו עלינו.

השיפור בתא הנוסעים מורגש כפליים כשמביטים בריו בחניה. לטעמינו, קיה ריו החדשה היא פשוט מכונית יפה, בפרט בגרסת ההאצ'בק מחומשת הדלתות. הייתי יכול בקלות למלא פסקה על קימורים וקוים – אבל באמת שזה מיותר. פשוט העיפו מבט בתמונות.

קיה ריו, פנים הרכב בגרסת ה- EX | צילום: משה אהרוני

קיה ריו, פנים הרכב בגרסת ה- EX | צילום: משה אהרוני

על הכביש | ריו החדשה מפתיעה גם בכביש; בידוד הרעשים בשתי הגרסאות שקיבלנו טוב, כאשר בגרסת ה- 1.4 רעשי המנוע מוחשיים יותר. בשיוט רגוע ב-100 קמ"ש נשמעים בתא הנוסעים בעיקר רעשי צמיגים, וכאשר עולים ל'מהירויות-כביש-שש' (כ- 130 קמ"ש על הספידומטר) מתחזקים גם רעשי הרוח. נוחות הנסיעה טובה בגרסת ה- 1.25, וסבירה בגרסת ה- 1.4 – נגזרת של הצמיגים נמוכי החתך. תלונתנו מופנית כלפי המושבים: נכון, בנסיעות לא ארוכות מדי לא תרגישו בכל בעיה, אך ישיבה רצופה של כמה שעות תגרום לכאבים קלים בגב התחתון.

הריו מציעה מרווח פנים טוב: הודות למושב האחורי המרווח גם הוא, מי שיבחר (או יבחרו בשבילו, במקרה שיקבל אותה בליסינג) בריו כרכב משפחתי, יגלה אופציה לא רעה. גודלו של תא המטען בגרסת החמש דלתות סביר (288 ליטר כשהמושבים לא מקופלים; בגרסת הארבע דלתות הוא גדול יותר, מן הסתם), ונותר רק לבדוק שהעגלה הספציפית שלכם נכנסת שם.

את ההפתעה של היום סיפקה גרסת ה- 1.25 הידנית: ביצועיה זהים (מבחינת התחושות; בשביל לקרוא את מפרט הנתונים אתם לא צריכים אותנו) לגרסת ה- 1.4 האוטומטית, אך היא חסכונית בכ- 30% יחסית אליה, וגם בפני עצמה. בשיוט רגוע -  המייצג נסיעה יומיומית, במהירות של כ- 110 קמ"ש - ניתן להגיע עם דגם ה- 1.25 הידני לצריכה של ליטר ל- 20 ק"מ, ובנסיעה משולבת לגמה ה- 1.25 הידנית כליטר ל- 14 ק"מ. בנסיעה עירונית שאינה פקוקה מדי תוכלו להגיע לכ-10 ק"מ לליטר. מרשים!. פחות מרשימה היא הגרסה האוטומטית: בשיוט רגוע עמדה הצריכה על כליטר ל- 15.5 ק"מ, אך בנסיעה משולבת ירדה הצריכה לליטר ל- 10 ק"מ ובנסיעה עירונית אף ירדה לליטר ל- 7 ק"מ.

לאלו מכם שישקלו את גרסת ה- 1.25 – נספר שהביצועים מספקים לצרכי היומיום: 'היא עולה את הקסטל' בלי בעיות, ובעזרת תכנון נכון הצלחנו אפילו לעקוף בבטחה משאיות בכביש סדום-ערד בכיוון העליה. קחו אותה לנסיעת מבחן ותתרשמו בעצמיכם.

את פרק הכביש נסיים בהתנהגות הכביש: קיה ריו היא לא המכונית לנהג. היא מרגישה מנותקת ואין שום תקשורת מההגה או מהשלדה. כמו שאמר לי ידיד שהתלווה אליי כשסיימנו לאתגר את הריו בכביש סדום-ערד: נהיגה ספורטיבית בריו מרגישה כמו להחיות גופה. אבל רוכשי הריו לא אמורים לאתגר אותה בנהיגה ספורטיבית, והם ישמחו לשמוע שרמת האחיזה טובה למכונית מסוגה (בפרט בגרסת ה-EX בעלת הצמיגים נמוכי-החתך).

קיה ריו 2012 | צילום: משה אהרוני

קיה ריו 2012 | צילום: משה אהרוני

בשורה התחתונה | בעסקים, השורה התחתונה היא שקובעת בחלק גדול מהמקרים, אצל חלק גדול מהמנהלים. הריו הקודמת הייתה מכונית של 'השורה התחתונה': היא הייתה זולה, יעילה ואמינה ולכן הייתה נפוצה בחברות הליסינג ובקרב נהגי המוניות. סביר להניח שגם הריו החדשה תהיה נפוצה במגזרים אלה (לארץ תגיע גם גרסת דיזל ידנית), אך לריו החדשה יש מקום גם בשוק הפרטי, בפרט בגרסת ה- 1.25 5 דלתות הידנית: מדובר באלטרנטיבה זולה וחסכונית לרכב המשפחתי. במחיר של 81,900 שקלים, עם עיצוב מרשים, צריכת דלק מצוינת ואיכות חיים טובה מדובר באופציה ששווה ללקוח הפרטי לשקול בחיוב. הבעיה של הריו היא מתחרות ה- 70,000 שקלים – היא מרווחת מעט יותר, אבל את השורה התחתונה אתם צריכים לבדוק באולמות התצוגה וע"H נסיעת מבחן.

בטבלאות לפניכם מוצגים מחירי הגרסות הנבחנות. עבור גרסת ה- LX האוטומטית בעלת חמש דלתות תשלמו 99,900 שקלים, ועבור גרסת הסדאן 4 דלתות תשלמו 106,900 או 108,000 שקלים – ל- LX ול- EX בהתאמה. כמו כן תשווק גרסת דיזל בעלת מנוע 1.4 ליטר ושישה הילוכים ידניים במחיר של 113,400 שקלים.

מפרט: קיה ריו בנזין 1.25 LX ידני 5 דלתות
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) 4/טורי/1248 סמ"ק
סוג מנוע בנזין
הספק (כ"ס/סל"ד) 6,000/82
מומנט (קג"מ/סל"ד) 4,000/12.3
תמסורת ידנית 5 היל'
בלמים (קידמי/אחורי) דיסק מאוורר/דיסק
צמיגים 175/70-14
מידות בס"מ (א, ר, ג) 145.5/172/404.5
משקל 1211 ק"ג
נפח תא מטען 288 ליטר
מיכל דלק (קיבולת בליטרים) 43 ליטר
תאוצה מ-0 ל-100 (נתון יצרן) 13.1 שניות
מהירות מרבית (נתון יצרן) 168 קמ"ש
צריכת דלק (נתון יצרן) 19.6 ק"מ לליטר
מחיר 81,900 שקלים
אחריות יבואן (בחודשים) 84 (36 מלאה)
מס' כוכבים במבחן ריסוק E-NCAP 5 כוכבים
יתרונות
מרווח טוב במושב האחורי, נוחות, צריכת דלק
חסרונות
לא מהנה לנהיגה במובן הדינאמי
מפרט: קיה ריו בנזין 1.4 EX אוטו' 5 דלתות
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) 4/טורי/1396סמ"ק
סוג מנוע בנזין
הספק (כ"ס/סל"ד) 6,300/109
מומנט (קג"מ/סל"ד) 4,200/14
תמסורת אוטו'-טיפטרוניק 4 היל'
בלמים (קידמי/אחורי) דיסק מאוורר/דיסק
צמיגים 195/55-16
מידות בס"מ (א, ר, ג) 145.5/172/404.5
משקל 1273 ק"ג
נפח תא מטען 288 ליטר
מיכל דלק (קיבולת בליטרים) 43 ליטר
תאוצה מ-0 ל-100 (נתון יצרן) 12.7 שניות
מהירות מרבית (נתון יצרן) 171 קמ"ש
צריכת דלק (נתון יצרן) 15.8 ק"מ לליטר
מחיר 101,900 שקלים
אחריות יבואן (בחודשים) 84 (36 מלאה)
מס' כוכבים במבחן ריסוק E-NCAP 5 כוכבים
יתרונות
מרווח טוב במושב האחורי, שיפור עצום לעומת הדורות הקודמים, אבזור עשיר יחסית
חסרונות
לא מהנה לנהיגה במובן הדינאמי