יום חמישי לפנות ערב, ופיגוע הדמים בכביש 12 מביא עמו מחסומים ברחבי הארץ, ופקקי תנועה ענקיים בעקבותיהם. ניסיון לקצר דרך השטח את הפקק העצום בכביש 4 מאושש את מה שידעתי עוד לפני: יותר ויותר אנשים קונים רכבי פנאי בגלל תנוחת הנהיגה, הרושם והמרווח הפנימי ופחות בגלל היכולת.  רכב המבחן, המצויד בהנעה קדמית (הנעה כפולה קיימת רק בגרסת הפרימיום) טיפס אך בקושי את השיפוע בחזרה לכביש. בכל זאת, נראה שקהל היעד של הספורטאז' החדש ימצא בו את מבוקשו, ואף מעבר.

העיצוב זויתי וכוחני במידה הנכונה, קיה ספורטאז' | צילום: פיליפ רוזין

העיצוב זויתי וכוחני במידה הנכונה, קיה ספורטאז' | צילום: פיליפ רוזין

נוכחות

יש מי שקונה רכבי פנאי בגלל הנוכחות. ואת זה יש לו בשפע, לספורטאז' החדש. קיה מתגאים בפרסומות בזכייתו בשלושה פרסי עיצוב שונים, ובצדק; העיצוב זויתי וכוחני במידה הנכונה, יחידות התאורה הקדמיות והאחוריות יפהפיות (הקדמיות משלבות בתוכן פסי לד לתאורת יום), והצללית הנמוכה (למרות מרווח פנים מצוין) משווה לו מראה רע במובן הטוב של המילה. צבע הכתום-ברונזה הלם מאוד את רכב ההדגמה, ומדובר לדעתנו באחד הצבעים היפים והמתאימים לספורטאז' (מסיבות טכניות התצלומים בכתבה הם של רכב ההדגמה בצבע האפור והלא מחמיא).

נוחות

2 ליטר, 163 כ"ס. קיה ספורטאז' | צילום: פיליפ רוזין

2 ליטר, 163 כ"ס. ספורטאז' | צילום: פיליפ רוזין

יש מי שקונה רכבי פנאי בגלל מרווח הפנים, הנוחות ותנוחת הנהיגה השלטת. גם את זה יש לו, לספורטאז'. נוחות הנסיעה טובה, המושבים נוחים מאוד, ותצאו רעננים גם מנסיעות ארוכות במיוחד. הספורטאז' משייט בנינוחות, ושיכוך המהמורות ובידוד הרעשים טובים (למעט רעש המנוע שנוכח במאמץ, ורק שם). מרווח הפנים מעולה ולמרות הצללית הנמוכה, הספורטאז' מרווח גם במימד הגובה. הראות החוצה טובה קדימה; לאחור המצב קצת יותר בעייתי, והחלונות הצרים מקשים על ההשתלבות במקומות חניה צפופים.

תא הנוסעים של הספורטאז' נעים לשהיה: למרות הפלסטיקה הנוקשה והאפורה, דווקא די נעים לשהות בספורטאז'. אולי זה גג-השמש הענקי, אולי זה העיצוב הפנימי, ואולי זה העיצוב החיצוני שעושה טוב בלב, נכנס לתת-מודע ומשנה לטובה גם את ההרגשה הפנימית, תרתי משמע. ואולי זה גם האבזור העשיר; הספורטאז' מגיע בשלוש רמות גימור, אנו קיבלנו את ה-EX האמצעית. גרסה זו נבדלת מה-LX הנמוכה בגג שמש פנורמי כפול (רק החלק הקדמי נפתח), בבקרת אקלים מפוצלת ובמראות מתקפלות הכוללות איתות. גרסת הפרימיום תוסיף על כל אלה גם ריפודי עור, מפתח חכם, בקרת שיוט כסא נהג חשמלי. אחרונה חביבה היא איכות ההרכבה: זו מצוינת, ולא נשמעו קרקושים גם תחת עומס בנהיגת שבילים.

יכולת

די נעים לשהות בספורטאז' | צילום: פיליפ רוזין

די נעים לשהות בספורטאז' | צילום: פיליפ רוזין

הספורטאז' מצויד ביחידת כוח בנפח 2 ליטר, המנפקת 163 כ"ס. רצועת הכוח רחבה יחסית לנהוג במנועי בנזין, ושיא המומנט (19.7 קג"מ) מתקבל כבר ב-4,600 סל"ד (שיא ההספק מתקבל ב-6,200 סל"ד). הביצועים טובים, ולספורטאז' לא חסר כוח גם בעקיפות ובכבישים הרריים. צריכת הדלק סבירה: ליטר לעשרה ק"מ בנסיעה משולבת. התנהגות הכביש בטוחה וניטרלית, אך משקל ההגה מוזר ומלאכותי והוא אינו מתמרכז ביציאה מסיבובים, דבר הפוגע גם בנסיעה מנהלתית.

למרות ההנעה הקדמית, היכולת בשבילים שלא מצריכים הנעה כפולה (כלומר, ללא קטעים תובעניים וטובעניים) דווקא מפתיעה. שיכוך המהמורות טוב, והמרכב לא מתנדנד יתר על המידה (למרות כיול המתלים המכוון לנוחות). על הכביש, הספורטאז' מציע איכות נסיעה טובה, גם בעיר וגם בכבישים גליים. הוסיפו לזה את מרווח הפנים המצוין ותקבלו אשרור לאותן הסיבות בגללן יקנו רוב האנשים את הספורטאז'.

השורה התחתונה

רוב האנשים קונים רכבי פנאי לא בגלל יכולת השטח, על זה כבר הסכמנו. מי שכבר קונה רכב מהסגמנט דווקא בתצורת הנעה קדמית, קונה אותו בגלל הנוחות והשימושיות בחיי היומיום ובגלל הנוכחות. בהתחשב בזה, הספורטאז' המסוגנן הוא אחת הבחירות הטובות (והיפות) בקטגוריה.

מפרט: קיה ספורטאז' EX
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) 4/טורי/1998 סמ"ק
סוג מנוע בנזין
הספק (כ"ס/סל"ד) 6,800/163
מומנט (קג"מ/סל"ד) 4,500/19.7
תמסורת טיפטרוניק 6 היל'
בלמים (קידמי/אחורי) דיסק מאוורר/דיסקמאוורר
צמיגים 215/70-16
מידות בס"מ (א, ר, ג) 164.5/185/444
משקל 1,397 ק"ג
נפח תא מטען 564 ליטרים
מיכל דלק (קיבולת בליטרים) 58 ליטר
תאוצה מ-0 ל-100 (נתון יצרן) 10.6 שניות
מהירות מרבית (נתון יצרן) 182 קמ"ש
צריכת דלק (נתון יצרן) 12.6 ק"מ לליטר
מחיר 166,900 ש"ח
אחריות יבואן (בחודשים) 36 חודשים
מס' כוכבים במבחן ריסוק E-NCAP
יתרונות
נוכחות, עיצוב, נוחות
חסרונות
היינו מצפים לגרסת ההנעה הכפולה גם בגרסאות הבסיס