נעשה ונצליח בע"ה   •   הוסף למועדפים   •   קבע כדף הבית   •   צור קשר   •   התחבר או הרשם
לייק בגוגל!

Google+

לייק בפייסבוק!

ראשי חדשות רכב כתבות ודעות מבחני רכב פורום רכב מוסכים ושירותים סיקורי אירועים ספורט מוטורי אביזרים וצרכנות היגוי יתר מבצעי רכב
רשימת תפוצה
פרטים נוספים
חפש באוטוספורט
חפש בפורומים:
חפש מוסך:
חפש בלוח מוכרים-קונים:
שימושון רכב
משרד הרישוי
מכוני רישוי
מסמכים שימושיים
יבואני רכב
פורומי רכב
יעוץ בקניית רכב
טכני, טיפול ואחזקת רכב
צמיגים וג'אנטים
אביזרים ומערכות שמע
שיפורי רכב
השוואת מחירים
ביטוח רכב
ליסינג
הסבה לגז
סקר מהיר
כמעט הכול על מצברי עופרת-חומצה
21/03/2010 ב- 16:24 מאת סלומוניקו_השלישי
כמעט הכול על מצברי עופרת-חומצה



איך מצברי עופרת-חומצה עובדים?
מצברי עופרת-חומצה השתנו מעט מאוד מאז שנת 1880, אם כי שיפורים בחומרים ובתהליכי הייצור ממשיכים להביא לגידול בצפיפות האנרגיה, אורך החיים ואמינות המצברים. כל מצברי העופרת-חומצה מבוססים על לוחיות עופרת שטוחות השקועות בתוך אלקטרוליט נוזלי. תוספת מים על בסיס קבוע נחוצה במרבית המצברים, אם כי קיימים מצברי תחזוקה-נמוכה הבאים עם כמות אלקטרוליט עודפת, בכדי לפצות על אובדן מים במהלך מחזור חיים נורמלי.


מבנה המצבר
מצברי עופרת חומצה הנמצאים בשימוש בתעשיות הרכב והימאות מורכבים בד"כ משתי סוללות 6 וולט המחוברות בטור, או סוללה 12 וולט בודדת. הסוללות הללו מורכבות בעצמן ממספר תאים המחוברים בטור; כל תא מפיק 2.1 וולט לערך. לסוללה בהספק 6 וולט יש שלושה תאים, אשר מפיקים יחדיו (בטעינה מלאה) בערך 6.3 וולט. לסוללת 12 וולט ישנם שישה תאים כאלו, המפיקים יחדיו בערך 12.6 וולט (בטעינה מלאה).

כל תא סוללה מורכב משתי לוחיות עופרת: לוחית חיובית המצופה בעופרת דו-חמצנית; ולוחית שלילית, העשויה מעופרת "ספוגית". בין שתי הלוחיות מפריד מבודד. הלוחיות נתונות בתוך מעטפת סוללה מפלסטיק, ומשוקעות בתוך אלקטרוליט נוזלי המכיל מים וחומצה גופרתית (ראה איור #1). כל תא מסוגל לאחסן 2.1 וולט.



על מנת שתא עופרת חומצה יוכל להפיק מתח, הוא חייב לקבל קודם לכן מתח טעינה חיצוני. המתח, המסופק ממטען, חייב להיות לפחות 2.1 וולט לכל תא במצבר. מצברי עופרת חומצה לא מייצרים מתח בעצמם; הם בסה"כ מאחסנים מטען חשמלי ממקור חיצוני. מסיבה זו, מצברי עופרת חומצה נקראים מצברים אוגרים, מאחר שהם רק מאחסנים מטען חשמלי (הערת המתרגם: באנגלית הן מצברים {שלפי הגדרתם משמשים לצבירת מתח} והן סוללות {שיכולות לייצר מתח בעצמן} נקראים Batteries, דבר היכול להוביל לבלבול מסויים).
גודלן של לוחיות המצבר וכמות האלקטרוליט הקיים במצבר קובעים את כמות המטען שהמצבר יכול לאחסן. יכולת אחסנה זו נמדדת ביחידות אמפר/שעה. מצבר המדורג ב125 אמפר/שעה יכול לספק 10 אמפר של זרם חשמלי במשך 12.5 שעות, או 20 אמפר של זרם חשמלי במשך 6.25 שעות. מצברי עופרת חומצה ניתנים לחיבור בצורה מקבילית על מנת להגדיל את יכולת האחסנה הכוללת.

באיור #2 למטה, שישה תאים בודדים בהספק 2.1 וולט חוברו יחדיו בטור על מנת ליצור מצבר 12 וולט טיפוסי, אשר בטעינה מלאה יפיק מתח כולל של 12.6 וולט.




מחזור הפריקה של מצבר עופרת חומצה



באיור #3 מתואר מצבר טעון במלואו שמחובר לעומס (נורה), התגובה הכימית בין החומצה הגופרתית ולוחיות העופרת מייצרות את החשמל אשר משמש להארת הנורה. התגובה הכימית גם מתחילה לצפות הן את הלוחיות השליליות והן את החיוביות בחומר הנקרא עופרת גופרתית (סולפט העופרת). התהליך נקרא גם "התגפרות", ותוצאותיו נראות כמשקע צהבהב על גבי לוחיות העופרת. הצטברות משקע זה היא תהליך נורמלי במהלך מחזור הפריקה של המצבר. כאשר המצבר ממשיך להתרוקן, עופרת גופרתית ממשיכה להצטבר על גבי הלוחיות, ושטח הפנים שהיא מכסה גדל. בד בבד, מתח העבודה של המצבר יורד. (איור #4)



באיור #5 המצבר מרוקן כמעט לחלוטין, הלוחיות מצופות כמעט לגמרי בעופרת גופרתית ומתח העבודה ירד ל10.5 וולט.

הערה:
פריקת מצבר עופרת חומצה למתח של פחות מ10.5 וולט עלולה לגרום לו לנזק חמור ובלתי הפיך!



עופרת גופרתית מצפה כעת את מרבית לוחיות המצבר. עופרת גופרתית היא חומר רך, הניתן להמרה חוזרת לעופרת ולחומצה גופרתית במידה והמצבר הפרוק מחובר מיידית למקור מתח הטענה. במידה והמצבר לא נטען מחדש באופן מיידי, העופרת הגופרתית תתחיל ליצור גבישים קשים, אשר אינם ניתנים להמרה חוזרת ע"י מתח הטענה סטנדרטי (13.6 וולט).


מחזור הטעינה של מצבר עופרת חומצה
הסוללה הפרוקה המתוארת באיור #6 מחוברת למטען, אשר מתח היציאה שלו עומד על 13.6 וולט. על מנת לטעון מצבר 12 וולט למתח עבודה מלא של 12.6 וולט, המתח המוזן למצבר חייב להיות גבוה יותר; מרבית המטענים בשוק מוציאים מתח של 13.6 וולט בערך.



בתהליך הטעינה של המצבר, עופרת גופרתית מתמוססת ועוברת המרה בחזרה לעופרת וחומצה גופרתית.

במהלך תהליך הטעינה, זרם חשמלי עובר דרך האלקטרוליט הנוזלי במצבר, וגורם לתהליך אלקטרוליזה: מים מתפרקים לרכיבי היסוד שלהם, חמצן ומימן. גזים אלו, במיוחד כאשר הם נמצאים יחדיו, הם דליקים ונפיצים במיוחד. מסיבה זו קיים שסתום שחרור לחץ במצבר.בנוסף, תהליך הגזה זה הוא הגורם לאובדן מים במצבר, והסיבה לכך שיש להוסיף מים באופן קבוע. מצברים אטומים כולאים את מרבית הגזים האלו ומאפשרים להם להתרכב מחדש אל האלקטרוליט. אם המצבר נטען יתר על המידה, הלחץ העודף של גזים אלו יגרום לפריצת שסתומי חירום במצבר ולשחרור גזים עודפים, ועקב כך לאובדן מים. במהלך תהליך הייצור שלהם, מוסף אלקטרוליט עודף למרבית המצברים האטומים על מנת לקזז בריחות מעין אלו.



המצבר המתואר באיור #7 נטען במלואו בעזרת מתח קבוע של 13.6 וולט. יש לשים לב שכמות קטנה של עופרת גופרתית נותרה על לוחיות המצבר. כמות המשקע המצטבר תגדל מטעינה לטעינה, ובסופו של דבר המצבר יתחיל לאבד קיבולת, ובסופו של דבר יהיה צורך להחליפו. ניתן להאט את הצטברותו של משקע זה באמצעות ביצוע טעינה מאזנת פעם במספר מחזורים. בטעינה מאזנת מגבירים את מתח הטעינה ל14.4 וולט, או גבוה יותר, למשך פרק זמן קצר. המתח הגבוה יותר מאיץ את תהליך האלקטרוליזה במצבר, וגורם לערבוב ואיזון מחדש של תמיסת האלקטרוליט במצבר.


מצברי עופרת חומצה לרכב



מאמר זה תורגם ע"י ניצן, עבור אתר הרכב אוטוספורט
מחפש מוסך - אוטוספורט גארג' - לחיפוש מוסך ושירותי רכב
אוטוסטור
שמני מנוע שמני מנוע
מגוון שמני מנוע
ליסקאר ליסינג מימוני ליסינג מימוני
ליסינג בהתאמה אישית
שמני גיר שמני גיר
מגוון שמני גיר
מוצרי טיפוח לרכב מוצרי טיפוח לרכב
מגוון מוצרי טיפוח לרכב
תוספי דלק תוספי דלק
מגוון תוספי דלק
האתר:
תנאי שימוש
צור קשר
פרסם באתר
מפת האתר
ארכיון כתבות
ארכיון אירועים
ארכיון תחרויות
כתבו עלינו
לבעלי אתרים
חסומים
מומלצים:
מכון רישוי
משרד הרישוי
יבואני רכב
קישורים 1-2-3-4
פולדיין
חיפוש מוסך
אתר רכב
פורום רכב
שברולט סוניק
קיה פיקנטו
המועדונים:
מועדון Asport
מועדון אופל
מועדון ב.מ.וו
מועדון פורד
מועדון PCR
מועדון VAGs
הצטרף למועדון Asport
אודות:
אודות אוטוספורט רכב
אודות מועדון Asport
אודות מועדון אופל
אודות מועדון ב.מ.וו
אודות מועדון פורד
אודות מועדון PCR
אודות מועדון VAGs
סימנים מוכרים


Copyright © Autosport.co.il
All rights reserved
2010 - 2006
Powered By phpBBHeb