כשסקודה ראפיד הגיעה לארץ לראשונה, היה לה מנוע 1.4 ליטר טורבו שסיפק לה ביצועים טובים ביחס לשאר קטגוריית התת-משפחתיות. מאז היא שווקה כאן גם עם מנוע 1.2 ליטר (90 כ"ס) ואותה גם בחנו בעבר, ועכשיו היא מגיעה גם עם מנוע ה- 1.0 ליטר טורבו החדש של הקונצרן, עם 95 כ"ס ובשתי רמות גימור. זה המקום לציין שבמקביל נמכרות גם גרסאות 1.2 (90 כ"ס) ו- 1.4 ל' (125 כ"ס) בשתי רמות גימור, כאשר ה-1.2 מעט זולה יותר – וכן גרסת דיזל ידנית ברמת גימור אחת.
סקודה ראפיד, למרות היותה מכונית תת-משפחתית (כלומר קטגוריה אחת מתחת לזו של המשפחתיות הקונבנציונאלית), יכולה להתאים מעל ומעבר לשימושים משפחתיים. המושב האחורי מרווח וכולל עיגוני איזופיקס, ותא המטען ענק. תא הנוסעים מורכב ברובו מפלסטיקה זולה, אבל נגיעות כסופות בהגה ובקונסולה ופס כסוף בדש-בורד משפרים את האווירה. כמה דברים פחות אהבתי: ראשית, אותו פס הכסף מסנוור במצבים מסוימים כתלות בשמש. חוץ מזה, לנהגים מסוימים עלולה הקונסולה להציק לברך ימין (לי לא הפריע אחרי תיקון קטן בתנוחת הנהיגה – אבל זה בעיקר תלוי בגובה הנהג וכדאי שתבדקו), משענת הראש לא מתכוונת בציר הרוחב ולכן לא תומכת בראש בכל תנוחות הנהיגה, ומשענת היד עשויה מחומר שגרם לה להזיע.
גרסת האמבישן שנבחנת כאן כוללת אבזור טוב ביחס לקטגוריה: שליטה מההגה על הסטראו, הגה מצופה עור, ניטור לחץ אוויר, דיבורית בלוטות' – וגם מערכת לניטור מרחק מלפנים והתרעה לפני התנגשות עם בלימה אוטומטית עד 30 קמ”ש (וסיוע בבלימה מעבר למהירות זו). רכב המבחן הגיע עם בקרת שיוט ועם קאר-פליי – אך אלו תוספות בתשלום.
הנסיעה בראפיד נעימה רוב הזמן: בידוד הרעשים די טוב (זה יחסי כמובן), והראפיד נעימה בנסיעות בינעירוניות ארוכות. נוחות הנסיעה ברמת המתלים טובה על כביש בינעירוני, וסבירה בתוך העיר.
אבל היום אנחנו כאן בעיקר בשביל המנוע. עם 95 כ"ס מנפח של ליטר בודד, היא לא מרגישה זריזה במיוחד כמו גרסת ה-1.4 – אבל עדיין, הביצועים מספיקים בהחלט לשימוש יומיומי ומעבר לו. אמנם במהירויות שיוט חסר מעט מחץ כשרוצים להאיץ מכל הלב (לדוגמא בעקיפה), אבל במהירויות עירוניות מדובר במכונית זריזה סה"כ. ועדיין – גם בכביש שש הראפיד מסוגלת לשייט במהירות מעל המותר די בקלות. הבעיה היא שתיבת ההילוכים מעלה הילוכים מהר מדי כדי לחסוך בדלק, מה שגורם לויברציות מהמנוע בנסיעה רגועה דווקא. הפתרון: שילוב מצב ספורט, שעובד יפה, לא מושך הילוכים סתם, ובשיוט רגוע מגיע גם להילוך השביעי. צריכת הדלק עמדה על ליטר ל-15 ק"מ בנסיעה שאמנם רובה בינעירוני אך חלקה היה רגוע וחלקה לא – ומדובר בנתון מצוין למנוע בנזין.
בשורה התחתונה, לסקודה ראפיד 1.0 ל' ביצועים סבירים בסך הכל, למרות נפחו הקטן של המנוע. מדובר במכונית טובה בסך הכל. למי שרוצה לקנות מכספו הפרטי (ולא מקבל את הראפיד מהעבודה) מכונית משפחתית זולה יותר מהמשפחתיות הקונבנציונאליות, נציין כי במחיר מעט נמוך יותר של 110,000 שקלים, מוצעת גם הסיאט לאון האופנתית עם אותה תיבת הילוכים מנוע 1.0 ל' בעל הספק גדול יותר של 115 כ"ס. רק נותר לקוות שסוגיית בעיות האמינות בתיבת ההילוכים DSG7 טופלו.
מפרט: סקודה ראפיד 1.0 טורבו אוטומטית Ambition | |||
---|---|---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 3/טורי/999 סמ"ק | סוג מנוע | טורבו-בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 5,000/95 | מומנט (קג"מ/סל"ד) | 1,500/16.3 |
תמסורת | כפולת מצמדים 7 היל' | בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/תוף |
צמיגים | 185/60-15 | מידות בס"מ (א, ר, ג) | 146/170.5/448 |
משקל | 1,204 ק"ג | נפח תא מטען | 550 ליטר |
מיכל דלק | 55 ליטר | תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 11.3 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 189 קמ"ש | צריכת דלק (יצרן) | 21.7 ק"מ לליטר |
E-NCAP | — | מחיר | 111,500 שקלים |
מפרט: סקודה ראפיד 1.0 טורבו אוטומטית Ambition | |
---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 3/טורי/999 סמ"ק |
סוג מנוע | טורבו-בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 5,000/95 |
מומנט (קג"מ/סל"ד) | 1,500/16.3 |
תמסורת | כפולת מצמדים 7 היל' |
בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/תוף |
צמיגים | 185/60-15 |
מידות בס"מ (א, ר, ג) | 146/170.5/448 |
משקל | 1,204 ק"ג |
נפח תא מטען | 550 ליטר |
מיכל דלק | 55 ליטר |
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 11.3 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 189 קמ"ש |
צריכת דלק (יצרן) | 21.7 ק"מ לליטר |
E-NCAP | — |
מחיר | 111,500 שקלים |
סקודה ראפיד 1.0 טורבו אוטומטית Ambition
- סקודה ראפיד | צילום: דניאל אדמון
- סקודה ראפיד | צילום: דניאל אדמון
- סקודה ראפיד | צילום: דניאל אדמון
- סקודה ראפיד | צילום: דניאל אדמון
- סקודה ראפיד | צילום: דניאל אדמון
- סקודה ראפיד | צילום: דניאל אדמון
- סקודה ראפיד | צילום: דניאל אדמון
- סקודה ראפיד | צילום: דניאל אדמון
- סקודה ראפיד | צילום: דניאל אדמון