מבחן: לנד-רובר דיסקברי החדש – מולטיטאסקינג

לנד-רובר דיסקברי 2017 | צילום: דביר אברהם

מבחן: לנד-רובר דיסקברי החדש – מולטיטאסקינג

לקחנו את הלנד-רובר דיסקברי החדש (דור חמישי) למבחן, ומצאנו רכב שמציע יכולות מעולות גם בכביש וגם בשטח.

לנד-רובר דיסקברי הוא מותג שקנה לו לא-מעט מעריצים בחלוף השנים. במבחנים שערכנו לדור הרביעי התרשמנו מאוד מהשילוב של יכולת הכביש והשטח – מה שעשה אותי סקרן לראות האם הדור החדש עדיין מציע את אותן היכולות. הרי העיצוב החיצוני השתנה והפך לפחות זויתי ואגרסיבי מהקודם…

אז תנוח דעתכם – לנד-רובר דיסקברי החדש עדיין מציע את אותו השילוב שקודמו הציע. המסלול שלנו הוא נחל חימר – מצד אחד, לא משהו סלעי מדי ומצד שני יש שם הצלבות, מדרגה, עליה די תלולה (שלא הצלחתי לעלות ברגל…) והכי חשוב – נוף מדהים.

[ad id="72183"]

לנד-רובר דיסקברי 2017 | צילום: דביר אברהם
לנד-רובר דיסקברי 2017 | צילום: דביר אברהם

בנסיעה על הכביש לאזור ים המלח – הדיסקברי קיצר מרחקים ביעילות. למי שלא נסע לערד בתקופה האחרונה, זה המקום לשבח את משרד התחבורה והשר העומד בראשו ישראל כץ, שמתעל חלק מהכספים העצומים שמשלמים משלמי המיסים על רכבים ודלק לטובת תשתיות. הדיסקברי החדש מתאים כמו כפפה ליד לאוטוסטרדות איכותיות. בידוד הרעשים מצוין, רעשי הרוח זעומים ביחס לגובה, ונוחות הנסיעה מעולה. הביצועים מצוינים, וניתן לשייט במהירות ובנינוחות – ולשים לב טוב לרישיון. זה כיף כשיש את כל אלו בדרך לשטח – ועוד יותר כיף בחזרה מהשטח, לקצר את המרחקים בדרך למקלחת ולמיטה. גם בעיר נוחות הנסיעה טובה: אמנם לא מדובר ברחפת ושיבושים קשים מורגשים, אבל הם משוככים יפה רוב הזמן. המושבים נוחים, אבל משענת הראש נוקשה ולא מפנקת – שבו ב-Velar, השכן החדש לאולם התצוגה, ותבינו למה אני קטנוני. בכל אופן, אלו דקויות שכן לאחר יום אינטנסיבי על ההגה יצאתי רענן. תנוחת הנהיגה מעולה. ועדיין, היו כמה דברים שפחות אהבתי: תא הנוסעים מקרקש במעבר על שיבושים; הקונסולה המרכזית שמתקפלת חשמלית כדי לאפשר גישה לדיסק לא תמיד נפתחה; וידית האחיזה לא נוחה לטיפוס כי היא לא ממוקמת בקורה. מצד שני, מתלי האוויר מאפשרים הנמכת המרכב כדי להקל על הטיפוס…

הדיסקברי מגיע במגוון מנועים ורמות גימור. אנחנו קיבלנו את גרסת הדיזל 3.0 ליטר (שישה צילנדרים) עם 258 כ”ס, וברמת הגימור HSE. יש גם גרסת דיזל בנפח 2.0 ליטר עם 240 כ"ס או 180 כ”ס, ברמת גימור SE הנמוכה יותר. רמת HSE מוסיפה על ה- SE, בין השאר, פנסי לד קדמיים מלאים, מערכת שמע משודרגת של 'מרידיאן' וגג שמש פנורמי שחלקו הקדמי נפתח. מחיר הגרסה הנבחנת הוא 668,000 שקלים, ומחיר גרסת הדיזל- 240 כ”ס ברמת הגימור SE הוא 578,000 שקלים – הפרש שבא לידי ביטוי לא רק במנוע אלא גם באבזור. גרסת הדיזל הבסיסית (SE עם  180 כ"ס) עולה 508,000 שקלים, וישנה גרסת HSE LUXURY שמחירה 765,000 שקלים. שימו לב כי גרסת ה- 180 כ"ס מגיעה ללא הילוך כוח, ללא קפיצי אוויר, ללא נעילת דיפרנציאל אחורית ועם חמישה מקומות ישיבה. גרסה זו גם לא כוללת – בניגוד לשאר הגרסאות – צמיד חסין מים המשמש כמפתח לרכב, וטוב לפעילויות שונות בהן לא נוח לסחוב את המפתח. ברכב המבחן הייתה גם מערכת מובילאיי בנוסף למערכת סטייה מנתיב מקורית – כנראה בשביל הפונקציה להתראה בפני התנגשות. מערכת הסטייה מנתיב של המובילאיי מפריעה עם התראות שווא – הרכב רחב ולא כל נגיעה בנתיב משמעותה סטייה מהנתיב! הדיסקברי כולל אפשרות ל'חבילת גרירה', שכוללת גם וו נשלף חשמלית וגם פונקציות שונות להקלה על גרירה: מערכת המודדת את משקל הנגרר, מערכת בקרת יציבות לנגרר, אפשרות לבדיקת אורות הנגרר בלי לצאת מהרכב, הגבהת והנמכת החלק האחורי להקלה בחיבור הנגרר, וכן סיוע בכיוון וחיבור וו הגרירה לנגרר.

המרחקים התקצרו ותוך שעה קלה (literally) הגענו לים המלח. נכנסים למסלול נחל חימר, ועל ההתחלה שיפוע צד קליל. לדיסקברי יש אפשרות להציג נתוני שיפוע צד בתצוגה המרכזית – וזה נחמד, אבל פחות שימושי בגלל שני דברים: הראשון, כי למי יש זמן להסתכל בזה תוך כדי נהיגה, והשני הוא העבודה ששיפוע צד הוא משהו דינאמי שיכול תוך שניה להחריף עקב תנאי השטח (גומחה לדוגמא). ארסנל השטח פה נרחב: מתלי אוויר מאפשרים הגבהת המרכב, יש הילוך כוח, מערכת הטיריין ריספונס המוכרת מציעה מספר מצבים לתנאי שטח שונים, ונעילות הדיפרנציאל (אחורית ומרכזית) משתלבות ומתנתקות באופן אוטומטי – וזה עובד יפה (תוך כדי חיווי על רמת הנעילה בצג המרכזי). אפשר לומר בהחלט שיכולת השטח מצוינת. הצמיגים בדגם הנבחן הם בחתך נמוך יחסית, אבל לא מדי – מעניין אם יש אפשרות לצמיגי חצי שטח במידה הזו, ועד כמה הם נגישים… צריכת הדלק הכוללת, בתוואי שהיה בינעירוני ברובו אבל כלל גם נסיעה עירונית גם נסיעת שטח, וגם רגל כבדה יחסית על הגז – עמדה על ליטר ל10 ק"מ – כאשר בנסיעה משולבת ממש רגועה הראה המחשב גם ליטר ל-12 ק"מ. יפה.

לסיכום, אפשר לומר שהדיסקברי החדש מציע שילוב נהדר בין רכב מפנק ליומיום ובין רכב שטח קשוח. למי שתמיד תהה איך למכונית יכול להיות אופי, אז זו יופי של דוגמא לרכב עם אופי. נשארה רק סוגיית המחיר – לעתים הנאות החיים הן לא דבר זול.

לנד-רובר דיסקברי 2017 | צילום: דביר אברהם
לנד-רובר דיסקברי 2017 | צילום: דביר אברהם

[ad id="72183"]

[ad id="73944"]

[visibility visible_on="desktop"]

מפרט: לנד-רובר דיסקברי 3.0 דיזל אוטומט HSE 4×4
מנוע (נפח/צלינדרים/תצורה) 2993 סמ"ק/V/6 סוג מנוע טורבו-דיזל
הספק (כ"ס/סל"ד) 4,000/258 מומנט (קג"מ/סל"ד) 2,000/61.1
תמסורת אוטומטית 8 היל' בלמים (קידמי/אחורי) דיסק מאוורר/דיסק מאוורר
צמיגים 255/50-20 מידות בס"מ (א, ר, ג) 184.5/207/497
משקל 2,223 ק"ג נפח תא מטען 258 ליטר
מיכל דלק 85 ליטר תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) 8.1 שניות
מהירות מרבית (יצרן) 209 קמ"ש צריכת דלק (יצרן) 13.9 ק"מ לליטר
E-NCAP מחיר 668,000 שקלים

[/visibility]
[visibility visible_on="device"]

מפרט: לנד-רובר דיסקברי 3.0 דיזל אוטומט HSE 4×4
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) 2993 סמ"ק/V/6
סוג מנוע טורבו-דיזל
הספק (כ"ס/סל"ד) 4,000/258
מומנט (קג"מ/סל"ד) 2,000/61.1
תמסורת אוטומטית 8 היל'
בלמים (קידמי/אחורי) דיסק מאוורר/דיסק מאוורר
צמיגים 255/50-20
מידות בס"מ (א, ר, ג) 184.5/207/497
משקל 2,223 ק"ג
נפח תא מטען 258 ליטר
מיכל דלק 85 ליטר
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) 8.1 שניות
מהירות מרבית (יצרן) 209 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן) 13.9 ק"מ לליטר
E-NCAP
מחיר 668,000 שקלים

[/visibility]

[ad id="72183"]

[review]

Autosport