במדינה שאין בה שום ספורט מוטורי ישראלי, מנצח נהג ישראלי מרוץ פורמולה כשהוא נוהג על מכונית מרוץ מתוצרת Griiip הישראלית. כן, מה ששמעתם. למרות כשל טכני במקצה הדרוג אשר הביא לזינוק מהמקום האחרון, הנהג הישראלי, לאחר סדרת עקיפות ונהיגה מדויקת, כבש את המקום הראשון בקטגוריה והרביעי הכללי בליגה עצמה.
הפעם, נביא את דבריו של ירין במלואם: "בתחילת שבוע שעבר (יום שני ה- 24.4) התחלתי את דרכי למרוץ פורמולה באיטליה. זה לא משהו חדש לי ושבחיים לא עשיתי. עשיתי את הדרך הזאת כבר לא מעט פעמים ללא מעט תחרויות. אותן הכנות, אותם נהלים – אורז מזוודה, לוקח את החליפות מרוץ, קסדה, דרכונים, מברשת ומשחת שיניים, מוודא שלא שכחתי כלום, אוכל משהו, שותה קפה ועולה על מונית לטרמינל. אבל הפעם אני מרגיש אחרת, יש בתוכי תחושת התרגשות מטורפת בכל הגוף מהרגע שהתעוררתי, כמו ילד בדרך ללונה-פארק, ממש כמו במרוץ הראשון שלי לפני קצת יותר מ- 10 שנים.
אני נוחת, פוגש את המהנדסים הישראלים ועולים ביחד על רכבת, מחליפים עוד 2 נוספות בדרך, כמה דקות המתנה מחוץ לתחנה האחרונה והנה אנחנו רואים את תמיר מגיע לאסוף את כולנו בפיאט מולטיפלה ישנה. תמיר פלצ'ינסקי הוא מנכל Griiip ואחד מ- 2 מייסדיה. כולנו נדחסים, נכנסים למולטיפלה ונוסעים לסדנה, פותחים את דלת הכניסה לסדנה ועוד לפני שנכנסתי אני רואה 3 רכבי פורמולה חדשים, מדהימים ומבריקים עומדים מוכנים ורק מחכים לצאת למסלול. ואז זה הכה בי, הסיבה להתרגשות והציפייה הגדולה, הם ישראלים.
Griiip – יצרן רכבי מרוץ ישראלי חדש. כן, אני לא מתבלבל, יצרן רכבי מרוץ ישראלי, במדינה שאין בה שום ספורט מוטורי שני חברה החליטו שהם מקימים חברה ליצור רכבי מרוץ. מרמת התכנון והעיצוב ועד לרמת המכונאים והמנדסים שעובדים ומרכיבים את כלי הרכב. שני החברה האלה הם תמיר פלצ'ינסקי כמו שכבר הכרנו וגיל זכאי, מייסדי Griiip.
אז אחרי שנכנסנו לסדנה וקצת נרגענו, התחלנו לדבר ולדסקס על הלוז והתכוניות שלנו לשבוע, ועצם הסיבה שכולנו הגענו לשם – השתתפות במרוץ מכוניות פורמולה עם רכב מרוצים ישראלי! במהלך הימים שאחרי אותו ערב מרגש, יצאנו למסלול ואראנו (Varano) הקרוב על מנת לבחון את הרכב החדש של Griiip. הרכב החדש מיוחד מאוד, הסיבה לכך היא ש- Griiip התחילו שת"פ עם יצרן אופנועים גדול. בעקבות אותו שת"פ נשתל ברכב מנוע חדש, יותר חזק ויותר קל. מעבר לכך גם הרכב עצמו בנוי טיפה שונה לעומת הרכב הישן, יותר אווירודינמי, יותר חד ועם תנוחת ישיבה טובה יותר.
המבחנים לרכב החדש היו מאוד מרגשים, גם לצוות של Griiip וגם לי, להיות הנהג הראשון שנוהג על הרכב הראשון מהסדרה, שירד מפס הייצור. במהלך המבחנים התחלנו ממש לאט רק לבדוק שכל המערכות עובדות כמו שצריך, עם דגש על מערכת השימון החדשה אותה מפתחת Griiip ביחד עם יצרן האופנועים.
אחרי יום המבחנים הראשון הגענו שוב למסלול והפעם התכנון היה להגביר את הקצב ובמידה והכל הולך חלק להתחיל ללחוץ. ובאמת במהלך ההרצות הנוספות הכל הלך חלק, והתחלתי ללחוץ, אבל אחרי כמה הקפות אני מקבל בהגה אזהרה על לחץ שמן נמוך, אני מסתכל ואני רואה שהוא נפל בפתאומיות ל- 0. ישר עצרתי הרכב בצד, ואחרי כמה בחינות של הצוות הטכני אני מקבל מתמיר וגיל את ההודעה שהרכב החדש כנראה לא יהיה מוכן בזמן למרוץ. חוזרים לסדנה ומתחילים להכין את הרכב מהמודל הקודם למרוץ. נשארו לנו 24 שעות להכין אותו ולהביא אותו בזמן למסלול Tazio Nuvolari. אחרי עבודה רבה, ועם מעט מאוד הפסקות ומנוחה הצוות הצליח להכין את הרכב ויצאנו למסלול.
יום המרוץ הגיע, ראשון בבוקר ואנחנו במסלול, ההתרגשות בשיאה, אמנם אנחנו עם רכב מהסדרה הראשונה, אבל גם הוא מאד מהיר וזה עדיין המרוץ הראשון ל- Griiip. המרוץ הוא המרוץ הראשון של סבב ה'פורמולה X' האיטלקי, אליפות פתוחה למכוניות פורמולה – אליפות בה מתחרות המון מכוניות פורמולה מקטגוריות שונות כגון פורמולה 3, פורמולה רנו פורמולה מאסטר וכו'. כל הרכבים מחולקים לקטגוריות שונות לפי עצמת ונפח המנוע. הקטגוריות נעות מ-A ועד F, ש-A היא החזקה ביותר. לצורך השוואה רכב ה-G1 של Griiip נמצא בקטגוריה F עם מנוע בנפח 1,000 סמ"ק וכ-180 כ"ס, בעוד שרכבי הפורמולה 3 נמצאים בקטגוריה B עם מנועים בנפח 2,000 סמ"ק ומעל ל-250 כ"ס.
הרכב מונע ומחומם, אני לבוש ומאורגן, נכנס לרכב, נחגר, ויוצא למסלול למקצה אימון ויחיד של שעה. כעבור 10 הקפות היכרות אני נכנס לפיטס, שינוי קל למתלה הקדמי בשביל לתת לי אחיזה יותר טובה בכניסה לסיבובים ואני יוצא שוב למסלול. התחלתי להיכנס לקצב, הזמנים הולכים ויורדים ואני כרגע כבר מוביל בזמנים את מקצה האימון…ואז זה הגיע. בהקפה ה- 14 בפניה המהירה ביותר במסלול במהירות של 175 קמ"ש, כשל במתלה האחורי השמאלי. ישר איבדתי אחיזה ונזרקתי לחצץ, בעודי מנסה להשתלט על הרכב הדבר היחיד שעובר לי בראש זה "רק לא לפגוע בקיר". במזל הצלחתי להשתלט על הרכב ולעצור אותו לפני המגע עם הקיר. אני יוצא מהרכב, מסתכל אחורה ורואה שכל הפינה השמאלית של הרכב מפורקת.
דגל אדום והמקצה נעצר, מגיע הגרר, אוסף את הרכב ואנחנו חוזרים לפיטס. מבט של אכזבה ובאסה עליי ועל כל אנשי הצוות, אבל מהר מאוד כולם ישר מתחילים לעבוד ולתקן בתקווה שנספיק להכין אותו בזמן למרוץ. את מקצה הדירוג שקובע את מיקומי הזינוק למרוץ פספסנו, ובמידה ונספיק להכין את הרכב בזמן אנחנו נזנק אחרונים.
הלחץ והמתח גוברים עליי ועל הצוות. מקצה הדירוג נגמר, יש סדר זינוק, המרוץ מתקרב והרכב עדיין לא מוכן. עוברת שעה, מרוץ של קטגוריה אחרת מוזנק, ואנחנו אמורים לזנק מיד בסופו. וממש כמה דקות לפני הזינוק למרוץ שלנו, הצוות מסיים להכין את הרכב ואני יוצא למסלול. מסיים את הקפת החימום ונעמד בעמדת הזינוק שלי, לצערי העמדה במקום ה14 הכללי (ו- 5 בקטגוריה F) אחת לפני האחרונה על הגריד, בגלל הפספוס של מקצה הדירוג.
אני עומד במקום, ומסתכל אך ורק על הרמזור, מחכה שהאורות האדומים יכבו ואזנק קדימה. שלט ה- 5 שניות מונף, המנועים צועקים, האורות כבים והמרוץ יוצא לדרך! זינוק מצוין וישר אני עוקף את הנהג שלפני, עוד 2 פניות עוברות ובהם אני עוקף עוד 2 נהגים. המרוץ ממשיך ומתקדם וככל שעוברת עוד הקפות אני עובר ועוקף עוד נהגים, מצמצם זמנים למובילים וקובע את ההקפות המהירות במרוץ. עוד עקיפה ועוד מקום אחד קדימה, מביאים אותי למקום הראשון בקטגוריה F ולמקום השביעי הכללי, אבל לי זה מספיק. אני מרגיש מצוין עם הרכב ויודע ששנינו יכולים לתת יותר! אני ממשיך ללחוץ ולעוף קדימה, צובע את הסקטורים בסגול, עוקף עוד וממשיך להתקדם קדימה, ואז אני קולט את זה, הגעתי למקום הרביעי ואני כבר ממש צמוד לשלישיה המובילה של המרוץ. ממשיך להתקדם ולהתקרב אליהם, אך ברגע שאני מגיע לזנב שלהם אני רואה את דגל השחמט.
המרוץ נגמר, אני חוזר לפיטס, מדומם את המנוע וישר קופץ על החברה מרוב שמחה! עשינו את זה! ניצחנו בקטגוריה שלנו במרוץ הראשון אי פעם והגענו למקום הרביעי הכללי עם זמן ההקפה השני הכי מהיר במרוץ מול רכבים חזקים יותר! התקלות שהיו בתחילת היום רק הפכו את ההישג הזה למתוק יותר והראנו לכולם עד כמה אני מהיר עם ה-G1 של Griiip. עכשיו כולנו מתכוננים למרוץ הבא של העונה, ב- 4.6 במסלול ה"ביתי" שלנו בואראנו עם הרכב החדש. שם אנחנו מכוונים רק לדבר אחד – לניצחון! גם בקטגוריה הכללית".
אנחנו כאן באוטוספורט מאחלים בהערצה המון הצלחה לירין!