אוטוספורט > מבחני רכב > מבחן: סיאט אטקה – באיחור אופנתי

מבחן: סיאט אטקה – באיחור אופנתי

סיאט אטקה | צילום: ליאב ארנון

מבחן: סיאט אטקה – באיחור אופנתי

האטקה החדש של סיאט נכנס לקטגוריה צפופה ועשירה, אך עם מחיר תחרותי ומפרט עשיר, המטרה ברורה. יש לו סיכוי?

מכירים את הביטוי איחור אופנתי? שמתייחס למישהו שמגיע באיחור אך מגיע בהופעה שאי אפשר לפספס. כך גם הסיאט אטקה החדש. לאחר שהתרגלנו לראות בנוף המקומי קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון, מגיע האטקה ומשנה את הסטנדרטים.

[ad id="72183"]

סיאט אטקה | צילום: ליאב ארנון
סיאט אטקה | צילום: ליאב ארנון

אחרי שכבר קטף פרסים במגזינים בחו"ל, קיבלתי את האטקה, עם קווים חדים ומראה חטוב לעומת הספורטאז' והטוסון העגלגלים וברמת הגימור Xcellence עם מושבי בד יפייפיים משולבים אלקנטרה. כבר בהגעה לרכב בפעם הראשונה רואים שהרכב נראה מעולה, עם חישוקי 18 גדולים, פנסי Full-LED ופנסים קטנים שממוקמים מתחת למראות צד שמאירים את הלוגו של האטקה על הרצפה בלבן בוהק.

עוד ברמת הגימור Xcellence מערכת Drive Dynamic SEAT המאפשרת התאמת תפקוד מערכות הרכב באופן אופטימלי לסגנון נהיגה נבחר (יורחב בהמשך), מסך מגע 8 אינץ' עם חיבור Android Auto, Mirror Link ו- Apple Car Play, מערכת התראה לשטחים מתים והתראה (ואפילו בלימה אוטומטית) לרכבים שמתפרצים מהצד בעת נסיעה לאחור (מגיע כבר מרמת גימור +Style), תאורת אווירה משתנה ב- 8 צבעים בדלתות הרכב, מערכת מצויינת בעלת 8 רמקולים, חלון שמש פנורמי שנפתח במלואו ומערכת הנעה ופתיחה דלתות ללא מפתח. כל זה מצטרך לדברים שמגיעים בסטנדרט כמו מערכת START&STOP, Auto Hold, מערכת סיוע בזינוק בעליה, מערכת ניטור מרחק מלפנים, האטה / בלימת חירום במהירות עירונית, 7 כריות אוויר, מראות מתכהות, חיישני חניה עם מצלמת רוורס, חיישני גשם, בקרת אקלים מפוצלת, מראות צד עם הפשרת אדים, מתקפלות ומכווננות חשמלית והרשימה נמשכת ונמשכת. ציון 100 באבזור.

מתחילים נסיעה וגם כאן אנו פוגשים את המנוע החדש של VW שמככב כבר בשלל דגמי הקונצרן, 1.4TSI בעל 150 כ"ס ו- 25.5 קג"מ שבנסיעה רגועה מכבה זוג צילינדרים ומאפשר חיסכון בדלק ובמזהמים. המנוע המצויין הזה משודך לתיבת 7 הילוכים כפולת מצמדים שבשיגור מהמקום יזניקו את האטקה ל- 100 קמ"ש ב- 8.6 שניות, לא רע. הנסיעה באטקה מאוד מהנה, ההגה חד וקצר, בידוד הרעשים מצויין, יש המון מרווח לנהג ומאחור, כוח לא חסר בשום מצב, הכיסאות תומכים ונוחים והאטקה מגהץ שיבושים באופן מאוד מרשים גם בעיר ומחוצה לה (טיפ קטן ממני, תבדקו לחץ אוויר לפני היציאה לנסיעת מבחן).

בתוך הרכב הדשבורד דומה מאוד לבן דודו של האטקה, הסיאט לאון ואין עם זה שום בעיה, יש שילוב צבעים בדשבורד כמו במושבים, הפלסטיקה העליונה מצופה בגומי רך ונעים למגע, וכל פלסטיקה חשופה מרגישה חסונה וטובה. הכפתורים נעימים ומרגישים איכותיים, תנוחת הישיבה טובה והכל נמצא בהישג יד. מערכת השמע מעולה ואפילו הקליטה של הרדיו הפתיעה לטובה (קליטה של תדרים במקומות שבדרך כלל לא קולטים), מחשב הדרך מאוד מפורט ויש בו המון מידע, ותא המטען מאוד נדיב ובעל 510 ליטרים כשהמושבים לא מקופלים, לשם השוואה בספורטאז' יש נפח של 503 ליטרים, בקשקאי 430, ובטוסון 513 וברנו קדג'אר 472 ליטרים.

[ad id="72183"]

סיאט אטקה | צילום: ליאב ארנון
סיאט אטקה | צילום: ליאב ארנון

האטקה מצטיין בכל נסיעה. אם זה שיוט רגוע בלילה כשהכביש פתוח, נסיעה מהירה בהרי ירושלים, או אם זה לאסוף את ההורים משדה התעופה ב- 8 בבוקר עם 5 מזוודות, תיקי גב, מתנות מהדיוטי ומתנות מחו"ל, לעלות לירושלים בשיא הפקקים במשך שעה וחצי ולצאת כמו חדש בלי כאבי גב ובלי תלונות מהנוסעים, וכל זה עם צריכת דלק משולבת של 1 ליטר ל- 12 ק"מ, מרשים מאוד.

נקדיש רגע ונדבר על ארבעת מצבי הנהיגה שהאטקה מציע ברמת הגימור Xcellence: הראשון, ECO – מצב חסכוני שברוב המכוניות מרגיש עצלן ומציק יותר מחסכוני ומועיל, אך לא כאן. באטקה מצב ה- ECO מאוד מתאים לנסיעה רגועה בעיר ומחוצה לה ונותן תגובת דוושה איטית (לא מדי) ותיבת ההילוכים לא ממהרת להוריד הילוכים גם בלחיצות עמוקות על דוושת התאוצה, אך הודות לשיא המומנט שמגיע כל כך נמוך בשעון הסל"ד (1,500-6,000), האטקה יתקדם בזריזות ללא צורך בהורדות הילוכים. השני, NORMAL – מצב נסיעה יום יומי שמתנהג כמו כל רכב סטנדרטי, לחיצה עמוקה על דוושת התאוצה תגרור הורדת הילוך ושיגור של האטקה קדימה בתנועה. ההגה בשני המצבים הראשונים מקבל משקל קל ונוח.

השלישי, SPORT – מצב ספורט? בגיפון? למה? כי אפשר, וזה עובד. ההגה מקבל משקל כבד, דוושת התאוצה מתחדדת ותיבת ההילוכים נדרכת ונכנסת למצב SPORT גם כן. כל המאפיינים האלו עם המנוע המאוד גמיש וחזק דורכים את האטקה ומאפשרים נהיגה דינמית מאוד מאוד מהנה. זוויות הגלגול כמעט ולא מורגשות, ושלדת ה- MQB כמובן לא מאכזבת ומאפשר לייצר קצב נהיגה מאד מאוד מרשים. הרביעי והאחרון, INDIVIDUAL – מצב אישי המאפשר התאמה אישית לתגובות הדוושה, ההגה ומערכת בקרת האקלים.

קיימת עוד חבילת הרחבה הנקראת Xcellence PLUS הכוללת מצלמות 360, מערכת SEAT SOUND, משטח טעינה אלחוטית, חישוקי 19 אינץ', חימום במושבים ותא מטען עם פתיחה וסגירה חשמלית. תג המחיר אגב, עומד על 139,900 שקלים ברמת הגימור הבסיסית, Style. בעבור רמת הגימור Style PLUS תשלמו 145,900 שקלים ובעבור זו הנבחנת, Xcellence, כ- 165,900 שקלים. בראש כאמור, רמת הגימור Xcellence PLUS ותג המחיר במקרה הזה: 187,900 שקלים.

נהנתי עם האטקה, מאוד. במהלך המבחן, כל מי שסיפרתי לו שיש לי את האטקה למבחן מיד ענה לי "בוא תראה לי, אולי אבא שלי יקנה כזה" או "אולי אקנה כזה לאשתי". עם מחיר כל כך תחרותי ומפרט כל כך מפואר, האטקה נועד לשבור את שוק הג'יפונים ואני מאמין שהוא באמת יצליח. החיסרון היחידי שאני רואה כרגע, ולצערי הוא חיסרון די גדול, האחריות היא לשנתיים בלבד.

[ad id="72183"]

[ad id="73944"]

[visibility visible_on="desktop"]

מפרט: סיאט אטקה 1.4 אוטומט Xcellence
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) 4/טורי/1395 סמ"ק סוג מנוע טורבו-בנזין
הספק (כ"ס/סל"ד) 5,000/150 מומנט (קג"מ/סל"ד) 1,500/25.5
תמסורת כפולת-מצמדים 7 היל' בלמים (קידמי/אחורי) דיסק מאוורר/דיסק
צמיגים 215/50-18 מידות בס"מ (א, ר, ג) 160/184/436
משקל 1,375 ק"ג נפח תא מטען 510 ליטר
מיכל דלק 50 ליטר תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) 8.6 שניות
מהירות מרבית (יצרן) 198 קמ"ש צריכת דלק (יצרן) 18.5 ק"מ לליטר
E-NCAP מחיר 165,900 שקלים

[/visibility]

[visibility visible_on="device"]

מפרט: סיאט אטקה 1.4 אוטומט Xcellence
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) 4/טורי/1395 סמ"ק
סוג מנוע טורבו-בנזין
הספק (כ"ס/סל"ד) 5,000/150
מומנט (קג"מ/סל"ד) 1,500/25.5
תמסורת כפולת-מצמדים 7 היל'
בלמים (קידמי/אחורי) דיסק מאוורר/דיסק
צמיגים 215/50-18
מידות בס"מ (א, ר, ג) 160/184/436
משקל 1,375 ק"ג
נפח תא מטען 510 ליטר
מיכל דלק 50 ליטר
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) 8.6 שניות
מהירות מרבית (יצרן) 198 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן) 18.5 ק"מ לליטר
E-NCAP
מחיר 165,900 שקלים

[/visibility]

[review]

[ad id="72183"]