בעבר, התבססה טויוטה בעיקר על רכב הדגל שלה, הקורולה, ומעט על דגמים אחרים שמאז עברו שינוי מגמתי המתבטא בייצור ושיווק של מגוון רחב יותר של דגמים אשר מצליחים להוביל בקטגוריות השונות כאשר גם הקורולה לא איבדה מכוחה. טויוטה ממשיכה להתחזק ולהוות יריב ראוי למתחרות בכל סגמנט, גם בסגמנט של האייגו הקטנה אותה קיבלתי למבחן.
האייגו היא למעשה האחות השלישית של הפיג'ו 108 והסיטרואן C1. שלוש המכוניות חולקות מכלולים משותפים הכוללים את השלדה, תיבת ההילוכים הידנית או הרובוטית וכמובן את המנוע, בנפח צנוע של ליטר אחד בלבד. בעוד שהאחיות הצרפתיות מציגות עיצוב דומה יחסית ותמורה מעולה למחיר, בטויוטה בחרו ללכת בעיצוב שונה מהותית לא רק מהאחיות הללו, אלא גם מהדור הקודם של האייגו שהושק אי-שם ב- 2005. כפי שניתן לראות מן התמונות האייגו מציגה עיצוב נועז למדי אשר מצטרף לתא נוסעים מאובזר ואיכותי יחסית לסגמנט. אגב, הדור הראשון של האייגו הגיע לישראל רק בשנת 2012 למרות שנמכר בעולם כמעט עשור שלם קודם לכן, ככל הנראה בגלל תמחור גבוה יחסית. הדור השני לעומת זאת הגיע אלינו באיחור צנוע של שנה בלבד כאשר הוא הצליח לעקוף את האחיות לבית פיג'ו-סיטרואן במכירות השוק האירופי. למרות הנתון המרשים הללו, טויוטה מציגה יעד צנוע של כ- 700 מסירות בשנה בישראל. לצורך השוואה, הפיקנטו של קיה נמסרה ללא פחות מ- 12,699 לקוחות מאושרים בשנה שחלפה.
בכל אופן, אם לא ריגשה אתכם העובדה שהאייגו לא תהפוך להיות עוד מכונית שכבר "נחנקנו ממנה" בנוף הישראלי, אולי תשמחו לגלות שהפלסטיקה הצבעונית בפנים הרכב ובמעטפת החיצונית הן למעשה "קיט" או ערכה אופנתית מתחלפת המוצעת במגוון צבעים אשר מתחדשים מדיי חצי שנה. כך למעשה יכול הלקוח לבחור את הצבעים המתאימים לו ולהתאים את הרכב אישית, בתמורה ל- 1,000 שקלים, גם אם נרכש הרכב מיד שנייה ולא מדובר ברכב חדש. ללא ספק מדובר במהלך שיווקי חכם. כמו כן, מצוידת האייגו בחישוקי סגסוגת בקוטר 15' אינץ' ולא בטאסות פלסטיק כמקובל בסגמנט, כאשר גם תאורת DRL מרשימה בחזית הרכב מוסיפה למראה יוקרתי וייחודי.
גם בתא הנוסעים טויוטה לא מאכזבת עם מרווח פנים נדיב ביחס למימדיה הקטנים. למרות שמדובר במכונית קטנה, האייגו מקנה תחושה של רכב משפחתי וגדול בהרבה. גם מאחור המצב כלל אינו רע כאשר שלושה מבוגרים ייכנסו בצורה מפתיעה במושב האחורי. נפח תא המטען סביר עם נפח צנוע של 168 ליטרים וככל הנראה לא יספק משפחות, אלא אם כן תשאירו את הילדים בבית ותקפלו את המושבים האחוריים, ואז מתגלה נפח העמסה נדיב למדיי. המושבים הקדמיים נראים מצוין עם משענות אינטגרליות ומשלימים חבילה נאה במיוחד עם גלגל ההגה המצופה בתפירת עור, לוח שעונים אשר נע עם ההגה מטה ומעלה (מאפיין נחמד במיוחד) המאפשר ראות מקסימלית של הנתונים ללא קשר באיזה גובה נמצא גלגל ההגה, כך שלמעשה לא יכול להיווצר מצב בו גלגל ההגה מסתיר את לוח השעונים או את הדרך. האייגו מאובזרת גם בכיוון מראות חשמלי, מחשב דרך ושליטה מההגה על מערכת השמע והדיבורית המקורית. מערכת המולטימדיה כוללת מסך מגע בקוטר 7 אינץ', מצלמת רוורס, דיבורית מקורית כאמור וחיבורי USB ו- AUX.
הנסיעה הראשונה במכונית עברה בצורה נעימה מהמצופה. האייגו שקטה ונעימה ומצליחה להתמודד בצורה מכובדת גם עם בורות וכבישים משובשים. כמו כן, האייגו מצליחה להישאר יציבה על הכביש גם במהירויות גבוהות יחסית אשר נוטות לפעמים "לטלטל" את המכוניות הקטנות הללו בשל הרוח. יש לציין כי לקח לי לא מעט זמן להתרגל לקלאץ' במכונית שהרגיש מעט רגיש ונקודתי מדיי.
על מנת לבחון את היכולות של האייגו בצורה הטובה ביותר, החלטתי לאתגר את המכונית הקטנה. העמסתי שלוש מחברותיי הטובות שהן מפעילות האמר גם כן, עם אפוד מגן, קסדות ונשק. סתם סתם, לא באמת. פשוט נסענו ארבע בנות לצפון הרחוק על מנת לבדוק אם המכונית הקטנה יכולה להתמודד עם נסיעה ארוכה וחפירה אינסופית של שיחת בנות לא טיפוסית. אני חייבת לציין שהנסיעה עברה בהנאה צרופה, אפילו בר, חברתי הניחנת ברגליים ארוכות במיוחד, ישבה מאחור ולא התלוננה לו פעם אחת על צפיפות באיזור הרגליים. כל יושבות הרכב העידו שגם לאורך זמן המושבים לא איכזבו והיו נוחים מאוד. כמו כן, גם בנסיעה ארוכה שכזו הרכב הרגיש בטוח ויציב על הכביש וסיפק ביטחון בנהיגה. נתון אשר לוקה בחסר בלא מעט מכוניות קטנות בסגמנט הנ"ל אשר מרגישות שבריריות ועדינות. אם מפעילות האמר אישרו את המכונית הקטנה, לדעתי זוהי תעודת כבוד של ממש.
באשר לצריכת הדלק, האייגו הציגה צריכה נאה של 15 קילומטרים לכל ליטר בממוצע. מדובר בנתון שהוא רחוק מהנתון עליו מצהירה היצרן של 24.4 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת, אך חשוב לציין שנסיעת המבחן כללה לא מעט פקקים של יום חמישי בצהריים, נסיעה אינטנסיבית לצפון עם רכב מלא אשר כללה בין השאר חיפושים נרחבים אחר חנייה ודוכן ג'חנון נורמלי בשבת בבוקר.
בכל הקשור לבטיחות האייגו מרשימה גם כאן עם 6 כריות אוויר, מערכת לניטור לחץ האוויר בצמיגים ומערכת מובילאיי אשר מוענקת במתנה לרוכשים בתקופת ההשקה. במבחני הריסוק האירופאים קיבלה האייגו 4 כוכבים אשר נחשבים לציון מרשים עבור הקטגוריה.
לסיכום, הטויוטה אייגו הקטנה מציגה קידמה טכנולוגית מרשימה, עיצוב מושך ונוחות נסיעה מפתיעה מאוד. אולי החיסרון הבולט היחיד של המכונית הוא המחסור בחלונות חשמל מאחור, אך שוב, מדובר בחיסרון אשר שותפות לו לא מעט מכוניות בסגמנט. האייגו היא בת לוויה מצוינת בעיר ומחוצה לה. ללא ספק מדובר בחבילה מפתיעה אשר עולה על הציפיות.
- טויוטה אייגו | צילום: אוראל סברן
- טויוטה אייגו | צילום: אוראל סברן
- טויוטה אייגו | צילום: אוראל סברן
- טויוטה אייגו | צילום: אוראל סברן
- טויוטה אייגו | צילום: אוראל סברן
- טויוטה אייגו | צילום: אוראל סברן
- טויוטה אייגו | צילום: אוראל סברן
- טויוטה אייגו | צילום: אוראל סברן
- טויוטה אייגו | צילום: אוראל סברן