את האיביזה הנוכחית אין ממש צורך להציג. הדור החמישי נמצא איתנו כבר מאז 2009 וזוכה להצלחה רבה בישראל על שלל גרסאותיו ומתיחת הפנים שהגיעה לישראל לפני מספר חודשים מגיעה כעת גם לדגם הקופרה הספורטיבי. בשונה מבגרסאות האחרות, מתיחת הפנים לקופרה הייתה עמוקה ומשמעותית יותר, וכוללת מנוע חדש וכן רשימת אבזור ארוכה הכוללת בין היתר מתלים אדפטיביים ופנסי בי-קסנון.
בגזרת העיצוב החיצוני אין הרבה חדש תחת השמש, האיביזה קופרה שומרת על קווי העיצוב המוצלח שמעט איבד מערכו לאורך השנים. לא צריך להיות מומחה גדול בכדי להבחין כי מדובר בקופרה ולא בעוד איביזה רגילה. הפגוש האחורי המוחצן עם הדיפיוזר ופתח המפלט הטרפזי מאחור יבהירו לאלו הנוסעים מאחורי הקופרה כי סביר שהם ישארו מאחור. עיצוב החזית לעומת זאת מעט מתון יותר, ולמעט יחידות התאורה המרשימות קשה יהיה להבחין בין הקופרה לבין אחיותיה הרגילות.
כמו בשאר הגרסאות, תא הנוסעים של הקופרה זוכה לטיפול עמוק באחת מנקודות החולשה של הדגם לאורך השנים, איכות החומרים. הפלסטיקים בתא הנוסעים רכים כעת למגע, גלגל ההגה ולוח השעונים נלקחו ישירות מהאחות הגדולה והתחושה בתא הנוסעים נעימה ומזמינה יותר. גם מערכת המולטימדיה מהלאון הגדולה יותר עשתה את דרכה מוסיפה לאווירה ומציעה איכות צליל טובה יחסית עם רמקולים מבית אלפיין.
סיבוב של המפתח, מניעים. צליל המנוע בשרני ומעורר חשק לדחוק בו. אך לפני שנעשה זאת נסתובב מעט ברחבי העיר, כאן מרגישים בהבדל המשמעותי ביותר לעומת הדורות הקודמים של האיביזה קופרה ובאחד הקלפים החזקים ביותר שיש לה מול המתחרות, המתלים האדפטיביים. בעבר לדגמי הספורט של סיאט הייתה נטייה להציע נוחות נסיעה של קרש ממוצע, אך המתלים האדפטיביים האלו מספקים נוחות גבוהה יחסית לקטגוריה בתוך העיר כאשר הם במצב רגיל וקשיחות ספורטיבית מבורכת כאשר נבחר במצב ספורט. גם המושבים החובקים היו נוחים למדי והציעו שילוב של נוחות בנסיעות ארוכות עם תמיכה מספקת לנהג בכבישים מפותלים.
כאשר התחלנו לדחוק ברכב ובמנוע גילינו כי חטיבת הכוח החדשה עושה עבודה מעולה. המנוע החדש בנפח 1.8 ליטר נעזר במגדש טורבו בכדי להפיק 192 כוחות סוס ולא פחות מ-32.6 קג"מ. הכוח הרב עושה את דרכו לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים ידנית בעלת 6 הילוכים ומערכת XDS המדמה דפרנציאל מוגבל החלקה. תפעול תיבת ההילוכים נוח וחלק, והתחושה מדוייקת וקליקית. כך גם תפעול דוושת המצמד, שלא יהווה בעיה גם בתנועה פקוקה, ונעזר במערכת Hill Hold המסייעת בזינוק בעליה. המנוע עצמו מציע כוח זמין לכל אורך קשת הסל"ד ויותר מהכל הרשימה אותנו תגובת הדוושה המהירה התורמת לתחושת הספורטיביות הכללית. כפי שניתן להבין כבר מהנתונים היבשים, לקופרה החדשה לא חסר כוח, ולעומת המתחרה האחות מבית, הפולו GTI בעלת תיבת ה-DSG, תוספת המומנט מורגשת ומבורכת.
לאורך השנים קיבלה האיביזה קופרה תדמית (בצדק או שלא) של מכונית שלא אוהבת לפנות עם נטייה חדה לתת היגוי. נראה כי בין הכיול החדש למיתלים, לבולמים האדפטיביים ולמערכת ה-XDS הנטייה הזו נשאר הרחק מאחור. האיביזה קופרה החדשה מגהצת כבישים מפותלים בקצב מעורר התפעלות עם התנהגות שובבה ומהנה לנהיגה. במצב ספורט בולמי הזעזועים האדפטיביים עושים עבודה נהדרת בהפחתת זוויות הגלגול ומסייעים לייצר קצב גבוה בפניות. מערכת ה-XDS עובדת נהדר גם היא ופעולתה מרגישה חלקה ושקופה לנהג והקופרה מורידה את הכוח הרב היטב לכביש. מערכת הבלימה עושה גם היא חיל ועם צלחות קדמיות בקוטר 312 מ"מ עוצמת הבלימה הייתה חזקה ונשארה כך לאורך כל ימי המבחן ללא סימני דעיכה גם לאחר התעללות ממושכת.
בשונה מאחותה הגדולה, הלאון קופרה האימתנית, האיביזה מרגישה הרבה יותר מערבת ומהנה. בלאון קיימת תחושה שלא משנה כמה מהר ובאיזו צורה תיכנס לסיבוב, לחיצה חזקה על הגז, הפניית הגה – ואתה בחוץ. מהר מאוד, יעיל מאוד, אבל קצת קר ולא מערב. באיביזה המצב שונה, הנהג מרגיש חלק איטנגרלי ומשמעותי יותר מהתהליך ולטעויות שלו יש השפעה ברורה. אין ספק כי בכל כביש תהיה הלאון מהירה יותר, אבל אני מעדיף את הגישה היותר מעורבת ומספקת.
האיביזה קופרה מציעה שילוב טוב של אחיזה גבוהה ויכולת לייצר קצב גבוה מחד, ומאידך עדיין מערבת ומהנה לנהיגה. כמקובל היום, ההגה החשמלי לא מספק מידע רב על מצב הגלגלים הקדמיים, אך כן מתקבלות תחושות ברורות מהשלדה דרך הישבן. מצב הספורט לא רק מקשיח את המתלים, הוא משנה את משקל ההגה, את תגובת הדוושה ואף את צליל המנוע. האחרון הופך בשרני ומלא יותר והדבר מוסיף לחווית הנהיגה. לאורך ימי המבחן מתחדדת אצלי התחושה כי הכפתור הקטן הזה הוא הקלף החזק ביותר של האיביזה קופרה החדשה. הוא מאפשר להנות משני העולמות ולעבור בינהם בלחיצה. כל עוד תישארו במצב רגיל תהיה הקופרה נוחה ויומיומית ככל מכונית סופרמיני וכאשר תנוח עליכם הרוח, תהפוך הקופרה למכונית ספורטיבית מן המנין.
נראה כי בשתי החזיתות עשתה הקופרה דרך משמעותית. מבחינת העידון והתחושות בתא הנוסעים השיפור ברור ומורגש באופן מיידי. גם בידוד הרעשים שופר (גם לעומת הגרסאות הפשוטות יותר לאחר מתיחת הפנים) ושיוט במהירויות גבוהות יעשה באופן נינוח ושקט (במיוחד עם בקרת השיוט). אך כאמור הקופרה יודעת לחשוף שיניים כאשר היא נדרשת לכך וזו הרב גוניות הזו שהופכת אותה למתחרה חזקה במיוחד בתחום ההוט-האצ' הקטנות.
בסך הכל מציעה האיביזה קופרה החדשה חבילה מעניינת מאוד, עם מנוע חזק, רשימת איבזור עשירה והתנהגות כביש טובה ומהנה. כל זה במחיר חסר תחרות בקטגוריה של 136,900 שקלים הרחוק כ- 10,000 בממוצע מהמתחרות, שרובן פחות מאובזרות. אז נכון שתא הנוסעים עדיין לא מהווה תחרות לזה של הפולו או של המיני קופר, אך בשאר התחומים האיביזה לא נופלת מהמתחרות ואף עולה על חלקן הגדול.
מפרט: סיאט איביזה 1.8 קופרה ידנית | |||
---|---|---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1798 סמ"ק | סוג מנוע | טורבו-בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 5,400/192 | מומנט (קג"מ/סל"ד) | 1,450/32.6 |
תמסורת | ידנית 6 היל' | בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 215/40-17 | מידות בס"מ (א, ר, ג) | 142/169/406 |
משקל | 1,314 ק"ג | נפח תא מטען | 284 ליטר |
מיכל דלק | 45 ליטר | תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 6.7 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 235 קמ"ש | צריכת דלק (יצרן) | 16.1 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 5 כוכבים | מחיר | 136,900 שקלים |
מפרט: סיאט איביזה 1.8 קופרה ידנית | |
---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1798 סמ"ק |
סוג מנוע | טורבו-בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 5,400/192 |
מומנט (קג"מ/סל"ד) | 1,450/32.6 |
תמסורת | ידנית 6 היל' |
בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 215/40-17 |
מידות בס"מ (א, ר, ג) | 142/169/406 |
משקל | 1,314 ק"ג |
נפח תא מטען | 284 ליטר |
מיכל דלק | 45 ליטר |
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 6.7 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 235 קמ"ש |
צריכת דלק (יצרן) | 16.1 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 5 כוכבים |
מחיר | 136,900 שקלים |
סיאט איביזה 1.8 קופרה ידנית
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם
- סיאט איביזה קופרה | צילום: דביר אברהם