בית ספר לנהיגת מירוצים בישראל. זו לא טעות, קראתם נכון. אבל רגע, אתם בטח שואלים, מה מירוצים? הספורט המוטורי בישראל לא מת ומקום קבורתו לא ידוע? אז מסתבר שלא, או לפחות בערך.
התשובה, רבותיי, היא סימולטורים. כן, אני מודה, אולי גם אני עיקמתי פרצוף בהתחלה, מה לי ולנהיגה בסימולטור, שאלתי את עצמי. אני רוצה את הדבר האמיתי, זה שיקפיץ לי את האדרנלין לשמיים, יגרום לי להזיע, לצעוק מהנאה ולחייך כמו דביל. את זה אני בטוח לא אמצא בסימולטור, אמרתי. חוץ מזה, מה כבר אפשר ללמוד מנהיגה מול מסך טלוויזיה? אז אמרתי, התשובה היא הרבה, והרבה מהכל. תתפלאו, אנדרנלין, הנאה ולמידה לא חסר שם. יותר מזה, כמות הזיעה שהצטברה לי על החולצה אחרי המירוץ האחרון בבית הספר לנהיגת מירוצים של חגי פארן ואלון דאי לא הייתה מביישת כמה הקפות רצופות על מסלול הנורבורגרינג בחום של אוגוסט ברכב בלי מזגן (במציאות, כן?). להזיע? במירוץ בסימולטור? מי היה מאמין…
אז איך זה התחיל?
הכל התחיל לפני כמה שבועות, במהלך שיטוט בפייסבוק באחת מההרצאות המשעממות האלה שכל סטודנט מכיר. פוסט על בית הספר לנהיגת מירוצים של חגי פארן ואלון דאי תפס את תשומת ליבי, ומי שמכיר אותי יודע; בנהיגה, אני לא מסוגל לסרב לחוויה חדשה, ניסיון או ידע נוסף. בקיצור, ההחלטה הייתה די קלה, שלחתי הודעה לחגי ונרשמתי.
כמו שאולי הספקתם להבין, את הקורס מובילים שמות מוכרים בתחום הספורט המוטורי; חגי פארן, מדריך לנהיגה מתקדמת והבעלים של Simrace. חגי גדל בבית לאבא חולה נהיגה ומירוצים, ומסתבר שהתפוח לא נפל רחוק מהעץ. חגי התחרה מספר שנים בקארטינג, עבד כמנהל הדרכה ב״נהיגה בשליטה״, ושם גם פיתח קורסים לנהיגת מירוצים בחו״ל.
השם הנוסף מאחורי בית הספר לנהיגת מירוצים הוא אלון דאי, נהג מירוצים שפרץ את מחסום הספורט המוטורי הישראלי ופתח בקריירה מצליחה בחו״ל. אלון הספיק לקטוף לא מעט תארים, בניהם אליפות אסיה ברכבי פורמולה רנו וסגן אלוף אירופה בנסקאר. יש צורך להרחיב עוד?
אז איך זה עובד?
הקורס מתחיל מאימון יסודות בן 4 שעות, שהוא בעצם קורס לנהיגה מתקדמת… ניחשתם נכון, בסימולטור. התכנים כוללים בין השאר היכרות עם הסימולטור, חשיבות המבט, צפי ותכנון, ריכוז, בלימה נכונה, מעגל אחיזה ועוד. בתור מי שמתעסק בנהיגה קצת מעבר למה שאפשר להגדיר "נורמאלי", התכנים היו מוכרים לי. לכן אני מניח שבוגרי קורסים שונים בנהיגה יכירו את רוב תכנים, אך אל חשש, מדובר ברענון חשוב ויותר מזה; בדיוק כמו בכל ספורט אחר, אימון על בסיס קבוע הוא המתכון להצלחה, ועל זה בדיוק מבוסס הקורס.
בהתחלה, אימון היסודות יכול להיות מעט מתסכל, אולי אפילו מעצבן. הסימולטור לא מחמיא לנהיגה, זו האמת, הוא יחטיף לכם לאגו וישלח אותו לקיבינימאט. הוא יחשוף ויציף את כל הטעויות שלכם בנהיגה, את כל ההרגלים המגונים והמשונים, ובלי רחמנות, עם סכין בין השיניים. נשמע רע? לא נורא. אחרי שעוברים את שלב התסכול, נפתחים בפני הסימולטור, ולומדים להכיר אותו, בשילוב עם ההדרכה המקצועית והמיוחדת של חגי ואלון, מגלים כלי מדהים לחידוד ושיפור יכולות הנהיגה. תחשבו על זה, נהגי מירוצים בעולם האמיתי מבלים לא מעט שעות ביום באימון מול סימולטור. נכון, בסימולטור אין כוחות G כמו במציאות, אין פידבק מהשלדה ובהתחלה יכול להיות מעט קשה להבין איפה הגבול בין אחיזה לחוסר אחיזה טוטאלי, אבל יש בזה יתרון, ולדעתי יתרון ענק. הסימולטור מחדד את החושים והנהיגה בצורה נפלאה במיוחד בגלל זה. לומדים לנהוג גם בלי התחושות מהשלדה, לומדים להבין איפה עובר הגבול מבלי לחצות אותו, ולומדים לצפות מראש טעויות הרבה יותר טוב ולתקן אותם עוד לפני שהם בכלל "יצאו לפועל". נכנסתם לפנייה מהר מידי? אתם תלמדו להבין את זה עוד לפני שזה בכלל קרה, ולתקן אפילו לפני.
מעבר לכך, אחד הדברים המהנים בסימולטור הוא שאפשר לבחון את הגבולות ואפילו מעבר להן. קצה שלדה? שפשוף על הגדר? ספין ב-200 קמ"ש לתוך גדר? לא נורא, זה על חשבון חגי ואלון. אז מה אכפת לכם לנסות את הפנייה הבאה עם הדוושה דבוקה לרצפה?
באימון היסודות נחשפים גם לשיטת ההדרכה של חגי ואלון, שיטה שונה ממה שבוגרי הדרכות לנהיגה מתקדמת בארץ מכירים והיא מבוססת בעיקר על ניתוח ותחקירים. נשמע מפחיד? לא להיבהל. במקום שיישב לידכם מדריך ויגיד לכם היכן לבלום, היכן להאיץ ומתי להיכנס לכל סיבוב, חגי ואלון נותנים למודרכים להתנסות בעצמם, תוך כדי הכוונה כמובן, ולאחר כל סשן נהיגה יושבים ביחד, מתחקרים ומנתחים את הנהיגה. השיטה הזאת אהובה עליי במיוחדת מהסיבה הפשוטה שהיא מפתחת אצל כל מודרך יכולות ניתוח וחשיבה עצמאית כך שבשלב מסויים, המודרך ידע לבד מתי הוא טועה, מה עליו לשפר ואת מה לשמר.
לאחר קורס היסודות, נפגשים בכל חודש לארבעה אימונים, אימון בכל שבוע. באימון הראשון והשני של החודש מתמקדים בטכניקות שונות מעולם הנהיגה והמירוצים, כשרוב האימון עובר בנהיגה נטו מול הסימולטור. באימון השלישי מזריקים קצת אנדרנלין עם מירוץ Time Attack במסלול החודשי, ואז מגיע החלק המעניין באמת. לאחר כל סשן נהיגה באימון ה- Time Attack, עוצרים ומנתחים את הנהיגה באמצעות טלמטריה. טלמ… מה!? אז רגע, אין צורך להילחץ, ברוכים הבאים לעולם המירוצים. טלמטריה היא המתמטיקה של הנהיגה והיא כלי חשוב ומרכזי עבור כל נהג מירוצים בעולם האמיתי (ומסתבר שגם בסימולטור). בעזרת הטלמטריה אפשר לנתח ולהשוות הקפות שונות על המסלול בין נהגים, ובעצם להבין בדיוק היכן מאבדים זמן יקר בכל הקפה. הטלמטריה חושפת בפניכם הכל, החל מנקודות הבלימה שלכם, משך הבלימה, מהירות בכל זמן נתון, חזרות לדוושת הגז, זווית היגוי ועוד הרבה מעבר. כל היופי בכלי הכל כך חשוב הזה, שברגע שמשווים הקפה מסוימת להקפה של נהג מהיר יותר, אפשר להבין בדיוק היכן מאבדים זמן וכיצד לצמצם אליו את הפער. נשמע מגניב? בהחלט! בשבוע שלאחר אימון ה- Time Attack והטלמטריה, נפגשים לאימון הרביעי ובו מעלים הילוך נוסף – מירוץ ראש בראש על המסלול בין חברי החוג, וזה כבר הופך את העסק למעניין אפילו יותר.
צוות המגזין ביום נהיגה ב-SimRace
לאחר שחפרתי לצוות המגזין לא מעט על החוויה בסימולטורים, נפגשנו כולנו לערב נהיגה ב- SimRace בהנחייתם של חגי ואלון. הערב כלל כמובן את קורס היסודות, אימון TimeAttack עם ניתוח טלמטריה, ולבסוף, מירוץ ראש בראש בין חברי המגזין. צוות המגזין לא נשאר אדיש ומהר מאוד גיליתי שאני לא היחידי שמתלהב מהחוויה שבנהיגה בסימולטורים. כולם היו קשובים, תרגלו את התכנים ברצינות וקיבלו פידבקים מהמדריכים תוך כדי שהם מלטשים את הנהיגה על המסלול הנבחר ומגלחים עוד ועוד מזמני ההקפות. לבסוף, כשהאנדרנלין כבר גועש ויצר התחרותיות בוער בנו, נפגשנו על המסלול הוירטואלי, למירוץ ראש בראש שכלל לא מעט מאבקים, עקיפות, הרבה דרמה ואולי גם קצת קללות. אני מניח שאף אחד מצוות המגזין לא תיאר לעצמו שמירוץ בסימולטור יכול לגרום לאנדרנלין להרקיע שחקים בצורה כזו, ובטח שלא לגרום לנו להפוך לתחרותיים בצורה כל כך קיצונית. בבוקר שאחרי, קבוצת ה- WhatsApp של המגזין הייתה פעילה במיוחד בדיון על סימולטורים ועל החוויה שעברנו כמה שעות קודם לכן. יותר מזה, כמה מחברי המערכת החליטו להירשם בעצמם לבית הספר לנהיגת מירוצים כדי להמשיך ללמוד ולהנות מהמקום המיוחד הזה. אני מניח שזה מסכם את את הנושא נהדר, לא?
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון
- בית הספר לנהיגת מירוצים בישראל – Fastest | צילום: ליאב ארנון