קיה ספורטאז', הג'יפון שהיה הראשון להציג גרסה מוזלת עם מנוע 1.6 ליטר כמו במשפחתית המסורתית הפך בין לילה ללהיט מכירות ולג'יפון הנמכר ביותר בקטגוריה עם 11,000 כלים שעלו לכביש בשנה החולפת. כעת, אחרי 4 שנים עם הדגם הנוכחי, הציגה קיה דגם חדש, רביעי במספר, כשהוא מציג מימדים מעט גדולים יותר, אבזור (בעיקר בטיחותי) עשיר יותר ועיצוב נאה מאוד שבוודאי יקרוץ לישראלים רבים.
פיטר שרייר, המעצב והאיש שאחראי על העיצובים (המוצלחים יש לציין) של קיה בשנים האחרונות, עבד שעות נוספות עם הספורטאז' והתוצאה נאה מאוד לטעמי, החזית אגרסיבית בדיוק במידה הנכונה עם כונסים גדולים ופסי אורך שריריים על מכסה המנוע, אליהם מתווספים פנסים יחודיים ונאים שמשלימים חזית שנראית מעולה. העיצוב המוצלח ממשיך גם לאחור עם פנסים דקים ויפים שמחוברים ביניהם על ידי פס עליון נאה. המימדים עצמם גדלו גם הם עם כמה סנטימטרים שהתווספו לכל כיוון.
השיפור ניכר גם בתא הנוסעים עם עיצוב נאה וחומרים טובים מבעבר אך עדיין מעט נוקשים בחלק מהמקומות. גם הצבע השחור ששלט בתא הנוסעים של רכב המבחן (יש צבעים בהירים יותר) העיב מעט על האווירה. המרווח טוב מלפנים ומאחור הן לברכיים והן לראש אם כי הישיבה מעט נמוכה מידי לנסוע מלפנים ולאלו במושב האחורי. תא המטען גדול ונוח להטענה אם כי הרצפה מעט גבוהה עקב צמיג רזרבי בגודל מלא.
למבחן קיבלנו את גרסת ה- 2.0 ליטר EX המאובזרת, זו מגיעה כמעט עם כל מה שתעלו על הדעת; מערכת שמע עם מסך גמע בגודל 8 אינץ', מערכת ניווט ומצלמת רוורס. בקרת אקלים דו אזורית עם פתחי מיזוג ליושבים מאחור, גג זכוכית פנורמי ענק כאשר החלק הקידמי נפתח, שקעי AUX ו- USB, דיבורית BT, ריפודי עור, בקרת שיוט, חישוקי 19 אינץ' ועוד. חשוב מכך, כל דגמי הספורטאז' מגיעים עם אבזור בטיחותי עשיר, בטח שהתחשב במחיר הרכב (מתחיל ב- 138,000 ש"ח לדגם ה- 1.6 ליטר ברמת גימור URBAN). הראשונה היא מערכת ה- LKAS ששומרת את הרכב בנתיבו, כאן, לא רק שהיא מתריעה על סטייה מנתיב כמו ה- Mobil eye המוכרת, היא גם דואגת לסובב את ההגה פיזית ולשמור על הרכב בנתיב. כדי שהנהג לא ירגיש מיותר, המערכת תפעל במשך 30 שניות שאחריהן המערכת תתריע שוב ותעביר את השליטה לנהג. מערכת בטיחות נוספת שמוצעת כסטנדרט נקראת AEB וזו מאפשרת בלימה מלאה של הרכב במהירות עירונית. לאלו מצטרפת מערכת אוטומטית לעמעום אור גבוה, בקרת ירידה במדרון, מערכת לניתור אוויר בצמיגים וכמובן 6 כריות אוויר.
מתחילים לזוז, הספורטאז' שלנו הגיע כאמור עם מנוע 2.0 ליטר, כנראה אופציה פחות נפוצה מה- 1.6 ליטר שהפך ללהיט בגרסה המוזלת. המנוע מייצר 155 כוחות סוס ו- 19.6 קג"מ צנועים, כל זה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 מהירויות. אל תצפו לשדרוג משמעותי מהמנוע הקטן, עדיין מדובר במנוע מיושן יחסית עם מומנט לא גבוה שנאלץ להתמודד עם משקל של 1.5 טון ולכן הביצועים בהתאם, הם טובים ומספקים לרוב רוכשי הספורטאז' אך כאלה שירצו קצת יותר מוטב שיבדקו את גרסת הטורבו של מנוע ה- 1.6 ליטר. תיבת ההילוכים מתפקדת היטב, עם החלפות הילוך נעימות ותגובות מהירות כשצריך.
הגרסה בה נהגנו מגיעה עם מידת צמיגים לא שגרתית, 245/45-19, להם יש השפעה גם בסעיף הנוחות וגם בסעיף האחיזה. בצד השלילי, בגלל החתך הנמוך וכיול מתלים מעט נוקשה הרגיש הספורטאז' מעט קופצני בתנועה עירונית, דבר שהלך והשתפר ככל שעלתה המהירות. בצד החיובי, אותם צמיגים עצומים וכיול המתלים הנוקשה תורמים לאחיזה גבוהה מאוד וליכולת לייצר קצב גבוה מאוד בפיתולים. בידוד הרעשים מעולה ורק במהירות לא חוקיות בעליל רעשי הרוח, מנוע והצמיגים מתחילים להישמע מעט.
אין ספק שהספורטאז' ביצע קפיצת מדרגה בכל סעיף למעט יחידות הכוח (להוציא את גרסת הטורבו); הוא מעוצב ונאה מאוד, מאובזר (בטח בגרסה אותה בחנו) ונעים לשהייה, מרווח ולמעשה מציע חבילה טובה מאוד בשוק הג'יפונים, חבילה שחייבים לקחת בחשבון.
מפרט: קיה ספורטאז' 2.0 ליטר אוטומט EX | |||
---|---|---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1999 סמ"ק | סוג מנוע | בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 6,200/155 | מומנט (קג"מ/סל"ד) | 4,000/19.6 |
תמסורת | אוטומטית 6 היל' | בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 245/45-19 | מידות בס"מ (א, ר, ג) | 164.5/185.5/448 |
משקל | 1,501 ק"ג | נפח תא מטען | 466 ליטר |
מיכל דלק | 62 ליטר | תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | — |
מהירות מרבית (יצרן) | — | צריכת דלק (יצרן) | 12.6 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 5 כוכבים | מחיר | 177,000 שקלים |
מפרט: קיה ספורטאז' 2.0 ליטר אוטומט EX | |
---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1999 סמ"ק |
סוג מנוע | בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 6,200/155 |
מומנט (קג"מ/סל"ד) | 4,000/19.6 |
תמסורת | אוטומטית 6 היל' |
בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 245/45-19 |
מידות בס"מ (א, ר, ג) | 164.5/185.5/448 |
משקל | 1,501 ק"ג |
נפח תא מטען | 466 ליטר |
מיכל דלק | 62 ליטר |
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | — |
מהירות מרבית (יצרן) | — |
צריכת דלק (יצרן) | 12.6 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 5 כוכבים |
מחיר | 177,000 שקלים |
קיה ספורטאז' 2.0 ליטר אוטומט EX
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין
- קיה ספורטאז' 2016 | צילום: פיליפ רוזין