עד לפני עשור, אולי מעט יותר, מכוניות אמריקאיות היו רחוקות שנות אור מהמתחרות האירופאיות, בטח בכל הקשור לטכנולוגיה ובעיקר במה שקשור ליכולת דינמית, האמריקאיות היו גדולות, רכות ורופסות עם מנועים גדולים ועצלנים; לא משהו שהאירופאים מתחברים אליו. אבל אז, בתחילת שנות ה- 2000, שיחררה דווקא קאדילק, זו שהייתה מזוהה אולי הכי הרבה עם רכבים מהסוג הזה, את ה- CTS, והתחילה משהו חדש באמריקה. בשנת 2012 לקחה קאדילק את העניין צעד אחד קדימה כשהציגה את ה- ATS, המכונית הכי קטנה בהיצע של היצרנית האמריקאית, ובעיקר הכי אירופאית, כשעל הכוונת ב.מ.וו סדרה 3 ומרצדס C קלאס.
מרחוק מיד מזהים את ה-ATS שמתהדרת בליין העיצוב המחוצן של קאדילק, הפנסים צרים, הזוויות חדות והמכונית נראית אתלטית ושרירית. הממדים קטנים ביחס למה שהכירו האמריקאיים, ה- ATS מעט קטנה יותר ממאזדה 6 ומפולקסווגן פאסאט לשם השוואה. העיצוב החיצוני ממשיך אל תא הנוסעים שכולל שלל זוויות וצורות המזכירות את סמלה של קאדילק. איכות החומרים עלתה בכמה רמות וה-ATS לא נופלות מהמתחרות הגרמניות. בכלל, תא הנוסעים ב- ATS הוא מקום מאוד נעים לשהייה, העיצוב, איכות החומרים והגאדג'טים (עוד נגיע אליהם) יוצרים מקום שנעים להעביר בו את הזמן.
במרכזה של הקונסולה ניתן למצוא את מערכת הבידור החדשה של קאדילק המכונה CEU, זו נשלטת ממסך מגע בגודל 8 אינץ', עליה הלבישו בארץ מערכת אנדראויד שכוללת חיבור לרשת ומערכת ניווט של WAZE. המעבר בין שתי המערכות קל יחסית אבל השידוך לא מושלם, מערכת האנדראויד למשל אינה משתמש ברמקולים המקוריים של האוטו (Bose באיכות טובה מאוד אם שאלתם) אלא ברמקול חיצוני באיכות ירודה. עוד ברשימת הגאדג'טים כוללת ה- ATS משטחי מגע במקום כפתורים ששולטים על מערכת השמע ומיזוג האוויר, מערכת שמירה על נתיב וחיישני הרוורס שלא מתריעים על ידי צפצופים צורמים אלא מעבירים רטט במושב הנהג – כמה פשוט ככה יעיל. תנוחת הנהיגה מעולה עם שפע כיוונים. המרווח לעומת זאת יכל להיות טוב יותר, במיוחד במושב האחורי עם מרווח ברכיים ובעיקר מרווח ראש מצומצם. תא המטען אומנם סביר בגודלו אבל פתח ההטענה צר, מה שמקשה על הכנסת מזוודה גדולה למשל.
כיאה לרכב אמריקאי, רשימת האבזור ארוכה וכוללת 2 רמות, Luxury ו- Premium, אנחנו קיבלנו את הרמה הבסיסית יותר (למרות שזה מעט מעליב לקרוא לה בסיסית) שמגיעה כאמור עם מערכת הבידור של קאדילק CEU, בקרת אקלים דו אזורית, בקרת שיוט מושבי עור מתכווננים חשמלית, גג שמש, פיקוד קולי, USB ו-BT, מערכת שמירה על נתיב, חיישני חניה אחוריית וקידמיים, מצלמת רוורס, מערכת התנעה ללא מפתח ומראות מתכהות אוטומטית. גרסת ה- Premium מוסיפה ליכולת הספורטיבית של ה- ATS מתלים אדפטיביים ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה, תצוגה עילית, משוטים על גלגל ההגה להחלפת הילוכים, בקרת שיוט אדפטיביית, פנסי קסנון וחימום למושבים הקידמיים.
אז מה, V8? לא, לא ממש. כמו שבטח כבר שמתם לב, לא מדובר כאן על אמריקאית טיפוסית, אל ה- ATS משודך מנוע 4 צילנדרים בנפח 2.0 שנעזר במגדש טורבו כדי להפיק 272 כוחות סוס המועברים לגלגלים הנכונים (האחוריים) דרך תיבת הילוכים אוטומטית בת 6 יחסי העברה. איך זה פועל? פשוט נהדר. למרות שתיבת ההילוכים מעט איטית בתגובותיה הקאדילק טסה קדימה בכל ליטוף של הדוושה הימנית, כל עקיפה נעשה בקלות ובמהירות בכל כביש ובכל מקום. הייתי שמח שאנשי קאדילק היו משדכים צליל קצת יותר בשרני למנוע הזה אבל באמת שאין הרבה תלונות. על הכוח משלמים בתחנת הדלק, חסכון זה לא בדיוק הצד החזק של הקאדילק עם ממוצע של כ- 7.5 קילומטר לליטר.
כדי להעניק יכולת דינמית ל- ATS הלכו אנשי קאדילק על כיול נוקשה למערכת המתלים והעניין מורגש מהמהמורה הראשונה, מדובר במשהו שמזכיר כיול גרמני כמו פעם, מרגישים את המתלים עובדים אבל יחד עם זאת תחלואי הכבישים מצליחים להגיע אל גב הנוסעים. בידוד הרעשים לעומת, מצויין, וגם במהירויות גבוהות אין רעשים רוח ורק אוושת צמיגים קלילה חודרת אל תא הנוסעים. בכלל, ה- ATS מאוד נעימה לנסיעות ארוכות.
מגיעים אל העיקר, מבחינתי לפחות. בכבישים מפותלים ה- ATS פשוט זורחת. ההגה אומנם חשמלי ולא מעביר הרבה מידע אבל הוא חד ומהיר. המתלים הנוקשים שלא תרמו בסעיף הנוחות מחזירים כאן בגדול עם ריסון מרכב מעולה וזווית גלגול מינורית שתורמת לביטחון. תיבת ההילוכים שהתגלתה כמעט איטית קודם לכן, פועלת בצורה טובה יותר במצב ספורט ושומרת את המנוע בטווח היעיל עם הורדות הילוך מתוזמנות היטב. צריך להיות ערני כל הזמן עם ההגה ועם דוושת הגז שכן החלק האחורי תמיד מנסה להשיג את זה הקידמי – כיף. קל לייצר איתה קצב גבוה בפניות בביטחון וללא הרבה מאמץ. אני מניח שבגרסה היקרה עם מתלים אדפטייביים, דיפרנציאל מוגבל החלקה וצמיגים אחוריים רחבים יותר היכולת גבוהה אפילו יותר.
לסיכום אפשר לומר שבהחלט הצליח לקאדילק, ה- ATS היא המכונית הכי גרמנית שיצאה מאמריקה והיא מתמודדת על רשות קטגורית מכוניות המנהלים פרימיום. העיצוב מאוד נאה, תא הנוסעים מאובזר ונעים, היכולת הדינמית גבוהה והמנוע פשוט נהדר. לרעתה אפשר לציין את הנוחות הלא מושלמת ומרווח פנים מעט מצומצם. ה- ATS מוצעת ב- 259,000 ש"ח לגרסת ה- Luxury ו- 299,000 לגרסת ה- Premium, כדי לקבל את אותה רמת אבזור ויכולת מהמתחרות תצטרכו להוציא סכומים גבוהים יותר ככה שגם המחיר עומד לטובתה.
מפרט: קאדילק ATS אוטומטית Luxury | |||
---|---|---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1998 סמ"ק | סוג מנוע | טורבו-בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 5,300/270 | מומנט (קג"מ/סל"ד) | 2,400/35.9 |
תמסורת | אוטומטית 6 היל' | בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק מאוורר |
צמיגים | 255/45-17 | מידות בס"מ (א, ר, ג) | 142/180.5/462.5 |
משקל | 1,542 ק"ג | נפח תא מטען | 290 ליטר |
מיכל דלק | 65 ליטר | תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 6.1 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 235 קמ"ש | צריכת דלק (יצרן) | 11.4 ק"מ לליטר |
E-NCAP | — | מחיר | 259,000 שקלים |
מפרט: קאדילק ATS אוטומטית Luxury | |
---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1998 סמ"ק |
סוג מנוע | טורבו-בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 5,300/270 |
מומנט (קג"מ/סל"ד) | 2,400/35.9 |
תמסורת | אוטומטית 6 היל' |
בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק מאוורר |
צמיגים | 255/45-17 |
מידות בס"מ (א, ר, ג) | 142/180.5/462.5 |
משקל | 1,542 ק"ג |
נפח תא מטען | 290 ליטר |
מיכל דלק | 65 ליטר |
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 6.1 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 235 קמ"ש |
צריכת דלק (יצרן) | 11.4 ק"מ לליטר |
E-NCAP | — |
מחיר | 290,000 שקלים |
קאדילק ATS אוטומטית Luxury
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין
- קאדילק ATS | צילום: פיליפ רוזין