אז מה שונה פה? למרות התוספת המאיימת לשם (Rocks), האדם רוקס בהחלט לא תוכננה לשטח, או לסלעים. מקסימום שבילים קטנים. הרוקס גבוהה ב- 15 מ"מ מהאדם הרגילה, מצוידת בחיפויים שחורים בכנפיים, בחצאיות ובטמבון, כאשר ליפ מוכסף המזכיר מראה של מגן גחון לטובת מראה שטח אגרסיבי יותר, מעטר את תחתית הפגוש הקדמי ולסיום גג בד הדומה לגרסאות ה- Open Air שהגיעו בפולקסווגן פולו בשנות ה- 90. הרוקס שאנחנו קיבלנו הייתה מצויידת גם בסט מדבקות בצידי האוטו ועל מכסה המנוע שבהחלט תרמו לעובדה כי הרוקס מסובבת ראשים על ימין ועל שמאל.
פגישה ראשונה
אני אוהב דברים לא שגרתיים. כיף לראות רכבים יוצאי דופן בנוף הליסינגאי הנמצא בכבישי ישראל, בטח ובטח כאשר מדובר ביצרן שעושה הכלאה של סופר-מיני וג'יפון, גם אם לא מקבלים דווקא את היתרונות מכל אחד.
קיבלתי את המפתח המעוצב של הרוקס וכבר שמתי לב שאין זו עוד מכונית מיני רגילה, משהו מתעורר מבפנים. אופל באמת עשו עבודה מצויינת בעיצוב, גם בצבע הלבן שמנת הכביכול משעמם, הרוקס תגרום לך לעשות סיבוב או שניים סביבה כדי לוודא שבאמת ראית את הכל. בכל מקום שחניתי את הרכב, הייתי מוצא שניים או שלושה אנשים מסתובבים סביב הרכב ובודקים מה זה הדבר החמוד הזה. אין מה להגיד, תשומת לב, לא תחסר לכם.
נכנסים פנימה
כבר מפתיחת הדלת שמים לב לאיכות ולתשומת לב שהושקעה ברוקס הקטנה. גומיות כפולות בדלתות לבידוד רעשים טוב יותר, דשבורד מצופה גומי, כיסאות בריפוד משולב של בד ועור (שהתגלו כמאוד נוחים ותומכים גם בנסיעות ארוכות), עיטור עור בדלתות, גלגל הגה מצופה עור וידית פתיחת הדלת ופתחי המזגן מעוטרים באלומיניום. גם בפינת הטכנולוגיה לא נחסך כמעט דבר- בקרת שיוט, בקרת הגבלת מהירות, מצב City לריכוך ההגה במהירויות נמוכות, Start-Stop, Hill-Hold שמונע מהרכב להתדרדר בתחילת נסיעה בעליה, חיישני לחץ אוויר בגלגלים, מחשב דרך אינפורמטיבי מאוד, מערכת שמע מקורית (intellilink) בעלת 7 רמקולים, מסך מגע וחיבורי USB ו- AUX, מצלמה וחיישני רוורס, 6 כריות אוויר ושליטה מלאה מההגה כמעט על כל מערכות הרכב. ברוקס ישנם רק שני מקומות ישיבה מאחור שלא מתאימים לכל אחד. הבגאז' אמנם צנוע ואולי לא יספיק לביקור עם האישה באיקאה, אך הוא בהחלט יספק את קהל היעד.
מכלולים
המנוע המוצע באדם רוקס שהגיע לישראל הוא המנוע שמגיע גם באדם הרגילה (בנפח של 1.4 ליטרים והספק של 87 כ"ס) אלא שכאן, הוא משודך לתיבה רובוטית. המנוע בטכנולוגיית EcoTec הוא מנוע שנמצא ברכבי אופל מאמצע שנות ה- 90 ועבר מספר שינויים קלים לטובת זיהום אוויר מופחת וביצועים משופרים. לא שהיו תלונות מהמנוע הקיים, אך היינו שמחים לקבל את הרוקס עם מנוע ה- 1.0 ליטר טורבו החדש אשר מוצע בחו"ל לטובת צריכת דלק וזמינות כוח טובה יותר. אגב צריכת דלק, צריכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן עמדה על כ- 12.5 ק"מ לליטר.
מתחילים נסיעה
דבר שמורגש מיד בתחילת הנסיעה הוא הישיבה הגבוהה על הכביש שתורמת לתחושת הבטחון הודות לתוספת הגובה שניתנה לרוקס. למרבה הפלא, מאפיין זה לא פגע בנוחות ולא הורגשו טלטולים או זוויות גלגול מוגזמות. המנוע בהחלט מרגיש נעים ואין תחושה של חוסר כוח. גם בעליות לירושלים הרוקס הקטנה המשיכה להאיץ בלי כמעט מאמץ.
לצערי, הרוקס לא הייתה נקייה מחסרונות כאשר תיבת ההילוכים, היא אולי החיסרון הבולט ביותר. התיבה הרובוטית ברוקס היא בעלת מצמד יחיד ובתוך העיר, הרוקס מתקשה לספק את הזריזות המצופה ממנה. התיבה מרסנת מאוד את פעולת המנוע והיא משדרת שאם לא תנהג בה בעדינות, היא לא תשתתף במשחק שלך. בהילוכים הנמוכים העברות ההילוכים מורגשות (לא מאוד מורגשות, אך בהחלט מציק משהו), בחניות צפופות לעיתים הורגשו רעידות לא נעימות במיוחד והתחושה הכללית היא שהתיבה מפחיתה כאמור מהזריזות של הרכב בעיר. בנוסף, לעיתים היה נדמה כי לתיבת ההילוכים רצונות משלה והיא החליטה להעביר הילוכים מעט מוקדם מדי ולהביא את המנוע לתחום של בין 1000 ל- 2000 סל"ד, טווח סל"ד בו המנוע מרגיש חלש למדיי. מעל 2000 סל"ד כבר אין בעיה והמנוע נושם לרווחה.
מחוץ לעיר חסרונות התיבה לא מורגשות כמעט כלל. השיוט ב- 100 קמ"ש התבצע על 2500 סל"ד והתחושה מאוד נעימה. גם בסל"ד גבוה יותר, בידוד הרעשים הן של המנוע והן של רעשי הרוח נמצא כמעולה ולא נרשמו תלונות מיוחדות. בהאצות לעקיפה התיבה הייתה מאוד זריזה בהורדות הילוכים והרוקס הקטנה זינקה קדימה בצורה מרשימה. מה שכן, צריך להיות מאוד החלטי כאשר יוצאים לעקיפה וללחוץ את דוושת ההאצה עד סוף מהלכה כדי שהתיבה לא תהסס בהורדת ההילוכים.
פשוט להנות מהדרך
בתוך העיר, כאשר פותחים את גג הבד לרווחה, מתגלה אווירה מאוד נעימה ברוקס. תאורת השעונים בלילה היא בהחלט מהיפות והמושקעות בסגמנט. המזגן (אף על פי שהינו מזגן מכני) הצליח לקרר בצורה מעולה את תא הנוסעים גם כאשר 30 המעלות ששררו בחוץ איימו להמיס אותי, הגג היה פתוח לרווחה ובורר המצבים של המזגן עמד על מהירות ראשונה. נוחות הנסיעה טובה מאוד פרט לשיבושים במהירויות נמוכות ששם מורגש החתך הנמוך בצמיגים. אך זה המחיר שנהוג לשלם על חישוקים גדולים ונאים יותר.
התנהגות הכביש ברוקס מעולה ובסיבובים רחבים מספקת הרוקס תחושת יציבות על הכביש. ההיגוי חד ומדוייק ומתקשה או מתרכך בהתאם למהירות הנסיעה. אפשר קצת להשתעשע עם הרוקס הקטנה והיא תשחרר לכם זריקת זנב מדי פעם אבל בהחלט לא הייתי ממליץ לנסות ולמתוח את הגבול, שכן מרגישים שהיא לא בנויה לפרובוקציות אלה וההיגוי בקצה גבול היכולת מרגיש מאוד חסר תקשורת.
אי אפשר להתעלם מתשומת הלב שהרוקס הקטנה מקבלת מהסביבה. בכל רמזור, מדרכה, חניון וכביש מהיר תמצאו אנשים מסובבים ראשם לעבר הרוקס ומעלים חיוך.
מחירה של הרוקס עומד על 121,490 שקלים. 500 שקלים יעלה לכם כדי לקבל את הפלסטיקה הפנימית בצבע הרכב, בשביל מערכת בקרת אקלים תידרשו להוסיף עוד 3,000 שקלים ומערכת המולטימדיה המקורית שקיבלנו ברכב המבחן (intellilink) תעלה עוד 4,500 שקלים. אם הוספתם את שלושת אלו תקבלו "הנחת אבזור מלא" בסכום של 2,500 שקלים. צבע אחר (חוץ מלבן) יעלה בין 1,500 ל- 2,500 שקלים וחישוקי 18 אינץ' יעלו עוד 2,000 שקלים. אופל אדם רוקס עם כל התוספות תעלה לכם כ- 130 אלף שקלים.
ניתן להיכנס לאתר של אופל ולהרכיב באופן ויזואלי ונוח מאוד איזו אדם רוקס שתרצו.
סיכום
לאחר שלושה ימים עם הרוקס הקטנה אפשר להגיד שקצת התאהבתי. היה לי קצת קשה להחזיר אותה לסוכנות. תשומת הלב המתקבלת מהסביבה בהחלט משכרת, נוחות הנסיעה מעולה, הגובה על הכביש בהחלט משרה בטחון, עם הגיר אפשר ללמוד להסתדר כשלומדים להרפות קצת מהגז בהעלאות הילוכים, הנסיעות עם גג הבד הפתוח בהחלט מהנות וכל שאר השכלולים שמסביב בהחלט תורמים להנאה.
הבעיה היחידה ברוקס היא המחיר. כל מי שהתלהב מרכב, כששמע את המחיר, הוריד את החיוך מהר מאוד. אם המחיר אינו פקטור עבורכם, אני בחום ממליץ ללכת ולעשות נסיעה על הרוקס החדשה.
מפרט: אופל אדם רוקס רובוטית 1.4 | |||
---|---|---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1398 סמ"ק | סוג מנוע | בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 6,000/87 | מומנט (קג"מ/סל"ד) | 4,000/13.2 |
תמסורת | רובוטית 5 היל' | בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 215/45-17 | מידות בס"מ (א, ר, ג) | 150/172/374 |
משקל | 1,120 ק"ג | נפח תא מטען | 170 ליטר |
מיכל דלק | 38 ליטר | תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 13.9 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 176 קמ"ש | צריכת דלק (יצרן) | 19.5 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 4 כוכבים | מחיר | 125,000 שקלים |
מפרט: אופל אדם רוקס רובוטית 1.4 | |
---|---|
מנוע (צלינדרים/תצורה/נפח) | 4/טורי/1398 סמ"ק |
סוג מנוע | בנזין |
הספק (כ"ס/סל"ד) | 6,000/87 |
מומנט (קג"מ/סל"ד) | 4,000/13.2 |
תמסורת | רובוטית 5 היל' |
בלמים (קידמי/אחורי) | דיסק מאוורר/דיסק |
צמיגים | 215/45-17 |
מידות בס"מ (א, ר, ג) | 150/172/374 |
משקל | 1,120 ק"ג |
נפח תא מטען | 170 ליטר |
מיכל דלק | 38 ליטר |
תאוצה מ-0 ל-100 (יצרן) | 13.9 שניות |
מהירות מרבית (יצרן) | 176 קמ"ש |
צריכת דלק (יצרן) | 19.5 ק"מ לליטר |
E-NCAP | 4 כוכבים |
מחיר | 125,000 שקלים |
אופל אדם רוקס רובוטית 1.4
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון
- אופל אדם רוקס 2016 | צילום: ליאב ארנון