חובבי הרכב בעיקר, מכירים את שלל מכשירי ההתרעה בפני מלכודות מהירות למיניהן. יש מכשירים המתריעים באמצעות זיהוי לייזר על אכיפה פעילה של שוטר וממל"ז ומצלמות מהסוג הישן (והלא פעיל) ויש מכשירים המתריעים על נקודות בהן מותקנות מצלמות (מכל הסוגים) בן אם הן פעילות או לא ו-"נקודות חמות" על ידי זיהוי מיקום הרכב ומהירות הנסיעה באמצעות מערכת ניווט מבוססת GPS.
הפעם אנו סוקרים את ה- Eagle One, מכשיר המתריע על מכמונות מהירות קבועות, משמע, מצלמות מכל הסוגים, הישנות והחדשות והפעילות והלא פעילות, המשתמש במקלט GPS המצביע על מיקום הרכב ומשווה זאת לנקודות ציון השמורות במכשיר.
עם המכשיר אני נוסע כבר יותר מ- 3 חודשים, הוא מותקן אצלי ברכב בהתקנה קבוע שנעשתה אצל מתקין מקומי בעבור 120 שקלים. במקור המכשיר מגיע עם כבל מתח המוזן מהמצת ברכב, אך מכיוון שאני לא מת על חוטים שעוטפים את הדש-בורד, בחרתי לפנות לבעל מקצוע בכדי שיתקין את המקלט בהתקנה קבוע. עוד כוללת האריזה גם דיסק עם תוכנת העדכון של המכשיר, כבל USB לחיבור המכשיר למחשב, חוברת הוראות ומגנט קטן לקיבוע המכשיר במיקום הרצוי.
ה- Eagle One עצמו, קטן מימדים – 9 סנימטרים אורכו, 5.5 ס"מ רוחבו ו- 2.5 ס"מ גובהו, והוא כולל מסך תצוגה אנלוגי, רמקול, מקלט GPS פנימי עם מחבר לאנטנה חיצונית (לא מסופק ולא ניתן לרכוש דרך היבואן הרשמי – אך ניתן להשיג בארץ כמובן) וכמובן שקע ההזנה שלו.
אני בחרתי למקם את המכשיר בתוך חלל הדש-בורד, כך שהוא לא נראה לעין, ובכל זאת בקירוב לפתח בדש-בורד בכדי שאוכל לשמוע את ההתרעות, ואם כבר בעוצמת ההתרעות נגענו, נספר כי הרמקול של המכשיר חזק באופן יחסי ואת ההתרעות שומעים גם כאשר החלונות פתוחים במהירות חוקית בכביש בין-עירוני, לעומת זאת, כששקט ברכב, ההתרעה עצמה בשילוב עם עוצמה גבוהה יכולים מעט להבהיל אתכם – לפחות עד שתתרגל, ובלי קשר, ניתן לקבוע את עוצמת הרמקול ולבחור עוצמה מתוך 6 אפשרויות.
הצג על המכשיר מציג באופן קבוע את מהירות הנסיעה ואת כיוון הנסיעה (מצפן). בהתקרבות למצלמה, מעבר להתרעה הקולית, מציג המכשיר על גבי הצג כמובן, טיימר המצביע על זמן ההגעה למכמונת. הצג עצמו אומנם אנלוגי, אך קריא וברור ועם אופציה לכיוון עוצמת התאורה.
למכשיר כמה אופציות כיול אישיות, כך למשל ניתן להכניס לזיכרון המכשיר נקודות התרעה ובהגעה אליהם בכל מועד אחד (עד למחיקת הנקודה האישית) יתריע המכשיר – אופציה יעילה אם נאמר בדרך לעבודה שלכם, או בכל נסיעה שחוזרת על עצמה מעת לעת, ישנה נקודה בה בדרך כלל עומדים שוטרים ומבצעים אכיפת מהירות או נקודה בה יש בור גדול בכביש שאינכם רוצים לשכוח אותו בכדי להתחמק ממנו. אופציה נוספת היא קביעת התרעה בחציית נקודת מהירות מסוימת, בין 1 ל- 160 קמ"ש לבחירתכם כמובן, בכדי להעיר את תשומת לבכם כשאתם עוברים את המהירות הרצויה.
מכשיר כזה נמדד לא רק באיכותו אלה גם באיכות בסיס הנתונים שלו. מה שווה לנו מתריע מעולה אם אינו "מכיר" את כל הנקודות בהן פועלת מצלמת מהירות? החברה המייבאת (OTE מערכות) אכן מנהלת בסיס נתונים כזה ומשחררת מעת לעת, בהתאם לצורך, קובץ עדכון למכשיר הזמין להורדה באתר החברה. את תוכנת העדכון תוכלו למצוא בדיסק המצורף או להוריד בחינם מאתר החברה. יש לציין כי רכישת המכשיר כוללת מנוי עדכונים חינם לכל החיים וללא הגבלה (לאחר רישום ראשוני באתר החברה). את קובץ העדכון כאמור ניתן להוריד מאתר החברה, אך הוא גם מגיע לתיבת המייל שלכם. במהלך נסיעותיי בשלושת החודשים האחרונים – אני יכול לציין בשמחה כי בסיס הנתונים אכן מעודכן וחוץ ממצלמה אחת, חדשה יש לציין (שגם נוספה לבסיס הנתונים בעדכון האחרון), התריע המכשיר על כל המצלמות איתן נפגשתי. בחודשיים האחרונים, כאשר קיבלתי את קובץ העדכון למייל שמחתי לגלות כי החברה מפיצה כעת שני קבצים לכל עדכון, אחד הכולל את כל המצלמות (פעילות ולא פעילות) ואחד הכולל את המצלמות הפעילות בלבד.
לגבי אמינות המכשיר, כאן דווקא קשה לי לתת תשובה מוחלטת, 3 חודשים אינם מספיקים בכדי למדוד אמינות של מכשיר כזה, אבל בינתיים הוא לא עושה בעיות. למען ההגינות, אספר כי שבועיים לאחר שקיבלתי את המכשיר, כבל המתח שלו הפסיק לעבוד, ספק באג בייצור, ספק באג בהתקנה, אך זה הוחלף לי ללא בעיות. אציין בהקשר הזה כי למכשיר 12 חודשי אחריות.
מחיר המכשיר נע בין 550 שקלים ל- 650 שקלים, וזו בהחלט הפתעה חיובית שכן מכשירים דומים נמכרים סביב ה- 1,000 עד 1,300 שקלים וזה בהחלט נקודה נעימה לכיס, בהתחשב שמדובר על מכשיר כמעט וזהה למתחרים ואינו נופל מהם באיכותו או בבסיס הנתונים שלו.
אז מה הסיכום שלי? מצד אחד, את מרבית המצלמות בסביבתי אני מכיר, כך שרב הזמן הוא סתם התריע – אני ידעתי עוד לפניו, אך מנגד, במקרים באמת נסעתי לדרום הרחוק או לצפון הרחוק (אני מתגורר במרכז כמו שאתם מבינים), ההתרעה בהחלט עזרה.
נ.ב – באחד הימים נסע איתי חבר ברכב שקפץ מההתרעה ושאל מיד במה מדובר. הסברתי לו בקצרה והוא החל לשאול כמה שאלות, על רובן עניתי כאן בסיקור, אך הייתה גם שאלה אחת מעניינת, שבטח גם לכם עולה לראש ברגעים אלו, ועליה לא עניתי, היא שאלת הצורך. האם באמת צריך להשקיע במכשיר כזה כשיש לכולם מערכת ניווט ברכב או WAZE בטלפון? עניתי לא בפאן האישי, על עצמי, ואמרתי שלי ברכב אין אפילו מערכת שמע מתקדמת אז בטח לא מערכת ניווט, ואת WAZE אני מעדיף להפעיל כשאיני מכיר את הדרך. רב הזמן הטלפון בכלל זרוק איפשהו ברכב.
- מתריע על מכמונות מהירות Eagle One | צילום: משה אהרוני
- מתריע על מכמונות מהירות Eagle One | צילום: משה אהרוני
- מתריע על מכמונות מהירות Eagle One | צילום: משה אהרוני
- מתריע על מכמונות מהירות Eagle One | צילום: משה אהרוני
- מתריע על מכמונות מהירות Eagle One | צילום: משה אהרוני
- מתריע על מכמונות מהירות Eagle One | צילום: משה אהרוני