את הייטי הרגילה כבר בחנו במגזין, אביעד, נהג וטייל ברחבי הארץ ואהב את האופציה לרדת מהאספלט אל השבילים, היכן שגחונם של הפרייבטים היה בסכנה. הייטי, בגלל גובהו, עבר בקלות. צ'מפיון, יבואנית סקודה משווקת את הייטי גם בגרסה כפולת הנעה ומנוע חזק – לכאלה שרוצים משהו שונה מהג'יפונים הקוריאנים כמו הספורטאז' וה- IX35.
העיצוב נשאר דומה לגרסה הרגילה עם תוספות כמו חישוקים גדולים יותר, חלונות מושחרים מאחור, גגון בצבע ניקל וכיתובי Adventure מסביב. המראה הכללי נשאר שונה משאר הג'יפונים כמו שהיה; לטוב ולרע, יש כאלה שאוהבים ויש כאלה שמעדיפים את המראה הקלאסי שמציעים המתחרים. אני בכל אופן אהבתי.
תא הנוסעים זהה גם הוא למעט מספר שינויים כמו מערכת המולטימדיה, גלגל ההגה וריפוד המושבים המיוחד – סימני צמיגים על המושבים. העיצוב עצמו דומה לשאר משפחת סקודה ולמעשה לכל הקונצרן. איכות הפלסטיקה מעט קשיחה ברוב המקומות וגם איכות ההרכבה אכזבה עם לא מעט קירקושים; אולי תוצאה של רכב מבחן שעבד קשה. רמת האבזור הבסיסית מכונה Ambition וכוללת כסטנדרט בקרת אקלים דו אזורית עם פתחים ליושבים מאחור, מחשב דרך, מערכת TPM לניתור לחץ אוויר בצמיגים, רדיו דיסק מקורי וזהו פחות או יותר. כדי לקבל קצת יותר בייטי שלכם תצטרכו להוסיף 10,000 שקלים לרמת אבזור הגבוהה המכונה Elegance, זו תוסיף לרשימה בקרת שיוט, מערכת שמע עם שליטה מההגה, 8 כריות אוויר (2 יותר מב- Ambition), פנסי ערפל קידמיים עוקבי פניה ומערכת סיוע בחניה. תא המטען נוח מאוד להטענה ונפחו עומד (על גלגל רזרבי וכשהכיסוי מכוסה) על 321 ליטרים, קיפול המושבים האחוריים יגדיל את הנפח לכדי 1,485 ליטרים.
את הייטי הקודמת קיבלנו עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר וכבר אז הביצועים היו מספקים למשפחה הממוצעת. גרסת ה- 4X4 לעומת זאת מגיעה עם מנוע חזק משמעותית, זהו מנוע ה- 1.8 טורבו בנזין המוכר מדגמים אחרים של סקודה ופולקסוואגן, כאן הוא מספק 153 כוחות סוס ו- 25.4 קג"מ. הביצועים טובים, אפילו טובים מאוד, בטח למשפחה ממוצעת, אבל ציפיתי לקצת יותר; האשם העיקרי הוא המשקל, הייטי 4X4 הוסיף למשקלו לא פחות מ- 179 קילוגרמים. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש נמשכת 9 שניות והמהירות המרבית עומדת על 192 קמ"ש. הכוח זמין מסל"ד נמוך ותיבת ה- DSG על ששת הילוכיה תשמח להוריד כמה הילוכים ולספק את כל הביצועים שתדרשו. כמו ברכבים אחרים של הקונצרן, גם כאן פעולת התיבה מהירה וחלקה רוב הזמן ורק בתחילת הנסיעה או בזחילה בפקקים פעולתה מעט מחוספסת.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על כ- 10 קילומטר לליטר, פחות טוב מרוב המשפחתיות אך עדיף מרוב הג'יפונים. כיול המתלים מעט נוקשה ולכן נוחות הנסיעה במהירות נמוכה נפגמת, עם העלייה במהירות משתפרת הנוחות ויחד עם בידוד רעשים טוב הייטי מתגלה כרכב כיסוי מרחקים יעיל ונוח. האחיזה גבוהה תודות לצמיגים השמנמנים וההתנהגות בטוחה בסה"כ.
רוב לקוחות הג'יפונים כלל לא יורדים מהאספלט, בשבילם השטח הוא המדרכה הקרובה לביתם או לבית הקפה. מאחר ואת הגרסה הרגילה כבר בחנו הייתי חייב לאתגר מעט את מערכת ההנעה הכפולה של הייטי. בחולות המנוע החזק עוזר לייטי לשמור על תנופה ולצלוח משטחי חול בקלות יחסית. בשטח מעט טכני יותר עומדים לרעת הייטי מרווח גחון נמוך של 18 סנטימטרים ופלסטיקה שבירה מסביב, גם מהלך המתלה הקצר לא מוסיף ובכל שינוי גובה התנתקו הגלגלים מהקרקע והייטי פסק מלהתקדם.
אני לא בטוח שגרסת ה- 4X4 עדיפה בהרבה מהגרסה הרגילה בעלת ההנעה הקדמית, לשטח טכני הייטי לא נועד בכל מקרה ולהנעה הכפולה יתרון רק בשטח דל אחיזה כמו חול. האם תוספת המחיר מצדיקה את זה? אני לא בטוח. מחירה של גרסת ה- 4X4 עומד על 169,990 שקלים לרמת אבזור הבסיסית ו- 10,000 שקלים נוספים לרמת האבזור הבכירה עליה נהגנו. יחד עם זאת, מקבלים גם מנוע עם ביצועים עדיפים וכאן הפערים כבר מצטמצמים, גרסת ה- 1.2 2X4 ברמת אבזור הגבוהה תעלה 23,000 ש"ח פחות וגרסת ה- 1.4 13,000 ש"ח פחות. את ההחלטה הסופית תצטרכו לעשות בעצמכם, האם באמת אתם צריכים את תוספת הכוח ומערכת ההנעה הכפולה.
|
|
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה ייטי הנעה כפולה | צילום: פיליפ רוזין