סקודה אוקטביה היא סוג של אייקון בשוק הרכב הישראלי. מי שסימנה לראשונה את המהפכה של המותג בארץ – היא שווקה כאן לאחר הפייבוריט והפליסיה הבינוניות – זכתה למעמד טוב בשוק המשומשות. דגמי הדיזל נסחרים היטב (ואף מבוקשים בקרב גנבי הרכב), וגרסאות הדיזל הידניות הוכיחו את עצמן כמוניות, ניידות ורכבי לימוד נהיגה אמינים למדיי. בשנים האחרונות סקודה הצליחה גם בשוק הליסינג, והאוקטביה זוכה להערכה בשוק זה – עד כדי שזכורות לי תקופות בהן נדרש זמן המתנה של מספר חודשים כדי לקבל אוקטביה בליסינג.
הרבה סיבות גרמו לאוקטביה להיות כה מבוקשת – וממש עכשיו קיבלנו למבחן את הדור החדש של המכונית. וכשיש לך מוצר כה טוב ביד, צריך להיזהר שלא להרוס אותו. האם הצליח להם בסקודה? יצאנו לבדוק.
רושם ראשוני. את 'מבחן אולם התצוגה' עוברת האוקטביה בהצלחה יתרה. מושג זה מבטא את התרשמות הלקוח הפוטנציאלי מהרכב, עוד לפני שנהג בו ולו מטר אחד. יש רכבים שמצליחים לייצר 'קליק' כבר בשלב זה והאוקטביה היא בהחלט אחת מהן. מבחוץ, האוקטביה מציגה עיצוב סולידי אך מכובד. לי היא הזכירה – בעיקר ביחידות התאורה ובאורך – קצת את ה- A6 של אודי. בצבע הלבן של רכב המבחן ועם טאסות (קיבלנו למבחן את גרסת האבזור הנמוכה יותר) היא נראתה מעט אנמית, אך עדיין מכובדת.
כניסה פנימה מגלה תא נוסעים איכותי ומוקפד. איכות החומרים מצוינת ברוב המקרים, ופשוט נעים לשהות באוקטביה. ההגה מצופה עור ונעים לאחיזה, ואפילו המתגים (זה של איתות החירום, לדוגמא) משדרים איכות והקפדה. המרווח לנוסעים מאחור מצוין, ואלו גם ימצאו פתחי מיזוג משלהם. אחרון חביב הוא תא המטען; עצום בגודלו, נוח להטענה ומכיל רשתות לעיגון חפצים. נהדר. יש גם שפע תאי אחסון, ואפילו תא אחסון לטלפון הנייד – שלטענת הנציג שמסר לי את הרכב, מסנן את הקרינה ומגביר את הקליטה.
האוקטביה החדשה מוצעת בשתי רמות אבזור: אמבישן הבסיסית, ואלגנס הגבוהה. כבר בבסיסית מדובר באבזור נאה, ובין השאר תמצאו הגה, בלם-יד וידית הילוכים מצופי עור, שבע כריות אויר, בקרת שיוט, שליטה על הסטראו מההגה, מסך מגע למערכת הסטראו, מושב נהג מתכוונן לגובה, חיישני לחץ אוויר ועוד. הרמה הגבוהה מוסיפה על זה, בין השאר, גם מושב נוסע מתכוונן לגובה, כוונון גב תחתון במושבים הקדמיים, קיפול חשמלי למראות הצד, בקרת אקלים מפוצלת, חלונות אחוריים כהים ועוד. על כל אלה ניתן להוסיף בתשלום תוספות כמו פנסי קסנון, ריפודי עור (לאלגנס), חלונות אחוריים כהים לגרסת הבסיס (שכן בגבוהה הם אבזור תקני), גג שמש מקורי ועוד. וכמעט שכחתי – כל הגרסאות מגיעות, סופסוף, עם חיבור USB כסטנדרט. הללויה.
בנסיעה. עכשיו הגיע הזמן להניע ולנסוע. אנו קיבלנו את דגם הבסיס המצויד במנוע ה- 1.2 ליטר טורבו המוכר של הקונצרן, ומשודך לתיבת ה-DSG המוכרת בעלת שבעת יחסי ההעברה. הנתונים הם 105 כ"ס, ומומנט נאה של 17.8 קג"מ בטווח הסל"ד הנמוך שבין 1,400 ל- 4,000 סל"ד. בפועל, זה עובד מצוין, אך לא מדובר בביצועים שיגרמו לכם להרים גבה – היחידה פשוט מיישרת קו עם ביצועי המנועים הקונבנציונאליים של המתחרות. מדובר ביחידת כוח נעימה וחלקה, שכמעט ואינה מורגשת או נשמעת בנסיעות רגועות. למרות הנפח הצנוע, המנוע גמיש וסוחב בכל מצב – ובנוסף, בנסיעה רגועה גמישותו מאפשרת לתיבת ההילוכים להעלות הילוכים מהר ולחסוך בדלק. ואכן, צריכת הדלק התגלתה בסוף המבחן כטובה, אך לא באופן יוצא דופן: עם ליטר ל- 12.5 ק"מ בנסיעה משולבת האוקטביה חסכונית בהחלט, אך ההפרש בינה לבין חלק מהמתחרות שאינן מצוידות במנוע טורבו, לא כזה גדול. בכל אופן, מדובר באחת המכוניות החסכוניות בסגמנט. תיבת שבעת ההילוכים מתפקדת יפה, אך במצבים מסויימים מתפקדת לאט מדי. מצד שני, היא מציעה מצב ספורט מצוין שממש קורא בטלפתיה את כוונות רגל ימין שלי, אך חבל שתפעול מצב הספורט קצת מבלבל, ומצאתי את עצמי לפעמים בלי כוונה נמצא בו. נקווה גם שבעיות האמינות שליוו אותה עד לא מזמן נפתרו ברובן.
תנוחת הנהיגה באוקטביה מעולה; ההגה מתכוונן לעומק ולגובה ובאופן כללי, הנדסת האנוש טובה. נוחות הנסיעה, לצערנו, בינונית למדי כשמדובר בכביש משובש, שם גם המתלים ירעישו מעט. בכבישים סלולים היטב, לעומת זאת, פשוט כיף לכסות עם האוקטביה מרחקים ולצאת רעננים. בידוד הרעשים טוב, אך רעשי רוח נוכחים ככל שעולה המהירות, החל מכ- 100 קמ"ש.
בשורה התחתונה. האוקטביה היא מכונית מעולה, ונהניתי במחיצתה. מדובר במכונית משפחתית מצויינת, חסכונית, מרווחת ואיכותית – שרק נוחות הנסיעה המעט נוקשה על כבישים משובשים היא המגרעת העיקרית שלה. הגענו, אפוא, לסוגיית המחיר; גרסת הבסיס, שמציעה אבזור טוב, מתומחרת ב- 132,000 שקלים, בעוד גרסת ה- 1.2 המאובזרת מתומחרת ב- 137,500 שקלים (יש גם גרסאות 140 כ"ס החל מ- 140,000 שקלים). מדובר במחיר שיקר אך במעט מהמתחרות – וכאן מדובר בשיקול שלכם האם זה שווה את התוספת או לא, בכפוף לנסיעת המבחן שאני בטוח שתעשו. בכל אופן, העובדה שמכונית משפחתית עולה בארצנו כל-כך יקר אינה בעיה של מותג כזה או אחר – אלא שלנו, כציבור צרכנים וכחברה. ואת זה האוקטביה – מצוינת ככל שתהא – לא מסוגלת לפתור.
|
|
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין
- סקודה אוקטביה | צילום: פיליפ רוזין