חברת ג'יפ תמיד ניסתה להתחרות בהיצע הג'יפים היוקרתיים שמגיעים מאירופה אבל לא ממש הצליחה בשוק מחוץ לארה"ב. הגרנד צ'ירוקי היה אמריקאי מידי, האיכות לא הייתה גבוהה, המנועים היו זללנים מידי והיכולת על הכביש הייתה נמוכה ולא התקרבה למתחרים מאירופה. ג'יפ, ממציאת רכב השטח, הציגה לפני קצת יותר משנה את הגרנד צ'ירוקי החדש שנטש את הסרן החי לטובת מתלים נפרדים קצרי מהלך, זה לטובת יכולת כביש עדיפה בהרבה, תא הנוסעים הפך לאיכותי יותר והעיצוב זכה לרענון מתבקש – מה שהלקוחות רוצים, זה מה שיגבלו אמרו אנשי ג'יפ, ובכך התקרבו עוד צעד לעבר המתחרים.
העיצוב החיצוני יחד עם השבכה הקדמית שמיד מזוהה עם ג'יפ מעניק לגרנד צ'ירוקי מראה גדול ושרירי, בדיוק כמו שמרבית הלקוחות אוהבים. תא הנוסעים עבר מהפכה של ממש וכעת הוא איכותי מבעבר ומיישר קו עם המתחרים. העיצוב נעים, הקווים זורמים והופכים את תא הנוסעים למקום שנעים מאוד לשהות בו. איכות החומרים טובה ברוב המקומות עם פלסטיק רך ונעים למגע, יש פה ושם פקשושים עם פלסטיקים דקיקים ושבריריים אבל שוב, התחושה הכללית טובה בהחלט. הגרנד צ'ירוקי שלנו הגיע בגרסתו הבכירה, גרסת הלימיטיד המאובזרת. המושבים עטויים עור עם כיוון חשמלי וזכרונות, גג השמש פנוראמי והמושבים מחוממים מלפנים ומאחור, בנוסף תמצאו מסך מגע השולט על מערכת המולטימדיה, שקעי USB ו- AUX, התנעה ללא מפתח, פנסי קסנון, חיישני אור וגשם, חיישן לאורות הגבוהים שיודע לכבות ולהדליק אותם בהתאם לתנועה ממול, הגה מתכוונן חשמלית והרשימה עוד ארוכה, כיאה לרכב אמריקאי אמיתי.
הגרנד צ'ירוקי נמכר בישראל עם מנוע בנזין V6 בנפח 3.6 ליטר או מנוע טורבו דיזל V6 בנפח 3.0 שנלקח ממרצדס (יחד עם הפלטפורמה אגב). אנחנו קיבלנו את גרסת הדיזל החסכונית יותר ויצאנו לדרך. כבר בתנועה עירונית בדרך מהסוכנות המנוע מתחיל להרשים. הוא שקט מאוד ואינו נישמע בתא הנוסעים עקב שכבות הבידוד הרבות, מושך מסל"ד נמוך ומאיץ בנחישות את ה- 2.2 טון ששוקל הגרנד צ'ירוקי. דף הנתונים מספר על 241 כוחות סוס כבר ב- 4,000 סל"ד ולא פחות מ- 56 קג"מ שזמינים כל הדרך מ- 1,800 סל"ד, כל זה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 5 הילוכים והנעה כפולה קבועה עם הילוך כוח. כל זה מאיץ את הגרנד צ'ירוקי, יחד עם עודף המשקל שהוא סובל ממנו, בכל זאת 2.2 טון, קדימה בנחישות ובקלילות. עקיפות נעשות בזלזול והמהירות נצברת מהר מאוד ובכל כביש. צריכת הדלק הייתה טובה גם היא עם 13 ק"מ לליטר בשיוט רגוע וצריכה משולבת של 9 ק"מ לליטר.
בידוד הרעשים טוב, רעש המנוע אינו נישמע ואילו רעש הרוח מתחיל להיות נוכח מעל ל- 120 קמ"ש. המתלים עושים את עבודתם נאמנה עם כושר ספיגה טוב עם שיבושים גדולים וקטנים. בכביש המפותל ההרגשה מוזרה, המתלים מצליחים לרסן את המשקל הגבוה בהצלחה רבה, האחיזה גבוהה ויש תת היגוי קל אך התחושה מנותקת לחלוטין ואינה נוסחת ביטחון. קשה לצפות מתי הצמיגים יאבדו את אחיזתם ורק הרעש הבוקע מהם יכול לספר מעט על ההתעללות שהם עוברים. ההגה בעל שטח מת במרכזו והוא חסר תחושה כמעט לחלוטין, במיוחד בפניות מהירות.
למרות שמרבית הלקוחות אינם באמת יורדים לשטח קשה עם רכבי השטח היקרים שלהם כיוונו את הגרנד צ'ירוקי שלנו למדבר הרחק מרצועת האספלט. הגרנד מצויד במערכת Quadra Trac שיודעת להעביר כוח אל הגלגלים האחוזים בהתאם למצב השטח הנבחר. המערכת מאפשר לבחור בין מצב אוטומטי, ספורט, שלג חול/בוץ וסלים, מערכת דומה אך טובה יותר פגשנו כבר בדיסקברי, איווק והרינג' רובר שבחנו בעבר. במצב ספורט תעביר המערכת מעט יותר כוח אל הציר האחורי ויחד עם המתלים שמצליחים לספוג ביעילות שברים ואבנים בשבילים מהירים מאפשר הגרנד לפתח קצב גבוה מאוד ולעלות לא מעט חיוכים. בשטח טכני באים לרעתו זוויות המרכב הבעייתיות שמוגבלות על-ידי פגושים וחצאיות פלסטיק עדינות שמכריחות נקיטת משנה זהירות בקו הנבחר, בנוסף מרווח הגחון לא גבוה דיו אך הוא שטוח וכל המכלולים מוחבאים בשילדה. מהלך המתלה מוגבל בגלל המעבר למתלים נפרדים קצרי מהלך אך לעזרתו של הגרנד נחלצת מערכת ההנעה שמצליחה להעביר ביעילות כוח לגלגל האוחז ולחלץ את הג'מוס הגדול מהצלבת צירים שתכריע רכבים נטולי נעילת דיפרנציאל. הילוך הכוח מאפשר תיקול מכשולים במהירות אפסית עם כוח זמין, בנוסף מצויד הגרנד צ'ירוקי בבקרת ירידה יעילה.
בסופם של יומיים עם הגרנד צ'ירוקי, אחרי טיול שטח ארוך וכמה מאות קילומטרים על הכביש מתגלה הגרנד צ'ירוקי כרכב מוצלח שעושה את כל המוטל עליו בצורה יעילה וטובה. המנוע חזק וחסכוני יחסית, תא הנוסעים נעים לשהייה, תיבת הילוכים מתפקדת היטב, נוחות הנסיעה טובה וגם יכולת השטח עולה כמעט על כל המתחרים היוקרתיים ונופלת רק במעט מכלים כמו הפג'רו והלנד קרוזר. עם תג מחיר של 343,900 שקלים לגרסת הלימיטיד היקרה ו- 312,900 לגרסה לגרסת הלרדו הזולה יותר מציע הגרנד צ'ירוקי גם תג מחיר תחרותי, דומה לגרסאות המאובזרות של צמד היפנים שהוזכרו כאן וזול משמעותית מכלים גרמניים כמו ה- ML של מרצדס, X5 של ב.מ.וו וגם הטוארג של פולקסווגן. אז אם אתם מחפשים רכב שטח גדול ומפואר לא כדאי לכם לפספס סיבוב באולמות התצוגה של ג'יפ.
|
|
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין
- ג'יפ גרנד צ'רוקי | צילום: פיליפ רוזין