בדרך כלל, לא מסובך לכתוב מבחן רכב. רכב ספורטיבי? למסלול. רכב שטח? לשטח. אז איך בוחנים מיניוואן משפחתי? ממלאים אותו בילדים זבי חוטם, מציידים אותם בבמבה ויוצאים לספארי? אולי בעולם אידיאלי. בעולם בו המכונית שייכת ליבואן ויש לשמור עליה, זה מעט מורכב יותר.
לרוב, רכבי משפחה שכאלו בנויים מאותו מתכון פשוט – הרבה מקום, הרבה תאי אחסון, סידור מושבים חכם ותא מטען נדיב. הפעם, אופל הוסיפה למתכון המנצח הזה גם מנוע חדש, קטן וחסכוני, אליו נתייחס מאוחר יותר. בינתיים נתחיל מבחוץ ולאט לאט נמשיך פנימה.
אין ספק, הזאפירה נראית טוב. באופן מפתיע, בשנים האחרונות דווקא רכבי המיניוואן המשפחתיים והגדולים מוציאים את המיטב ממעצבי הרכב, לפחות לדעתי. קחו כדוגמאות את הגראנדיס של מיצובישי, ה- S-Max של פורד ואפילו ה- 5 של מאזדה, כולם רכבים שנראים פשוט טוב. גם הזאפירה קיבלה את החזית המוכרת המזוהה כל כך עם דגמי אופל האחרונים, אך עם שדרוג קטן. פנסי החזית הזוויתיים נראים כממשיכים כלפי מטה בעזרת צמד חלקים כהים בפגוש הקדמי אשר מעניקים לזאפירה מראה ייחודי ושונה מהשאר. קו הגג המשופע עולה בצורה הדרגתית לכיוון אחורי הרכב אשר נראים סולידיים יותר. מבט מן הפרופיל מבליט קו עיצוב לאורך המרכב בחלק התחתון של הדלתות אשר מוסיף היבט עכשווי.
הכי חשוב, מה קורה בפנים? לפחות בכל הנוגע לעיצוב ואיכות תא הנוסעים, באופל מקיימים את הבטחתם לאיכות גרמנית משובחת. תא הנוסעים מזכיר מאוד את זה של האינסיגניה אשר בחנו כאן בעבר והוא מאופיין בחומרים איכותיים, איכות ההרכבה לעומת זאת טעונה שיפור בחלק מהמקומות. תנוחת הנהיגה טובה ומספקת, למרות העובדה שהמושבים מעט נוקשים, דבר שמפריע בנסיעות ארוכות. גלגל ההגה הנוח מצויד בלא מעט כפתורים לשליטה על מערכות הרכב השונות כמו בקרת השיוט ומערכת השמע בעוד שאר המתגים על הקונסולה המרכזית מסודרים בצורה יפה ונוחים לשימוש. לוח השעונים גדול, קריא וברור, כאשר גם עיצובו מרשים. הזאפירה מאובזרת בכל טוב וברמת הגימור Enjoy של רכב המבחן, מגיעה עם בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, הגה מצופה עור, מחשב דרך מפורט ועוד. הדבר הבולט ואולי החשוב ביותר שמציעה הזאפירה הוא מרווח הפנים. מדובר ברכב פשוט עצום. הנהג והנוסע שלצידו נמצאים יחסית רחוק אחד מהשני כאשר מרווח הראש מלפנים מעולה. המצב במושב האחורי אפילו טוב עוד יותר, קו הגג המשופע כאמור מעניק מרווח ראש משופר ליושבים מאחור כאשר שורת המושבים כולה, נעה על מסילות קדימה ואחורה על מנת לאפשר העמסה קלה של מטען רב יותר מאחור. תא המטען הגדול (710 ליטרים) יכול להפוך בן רגע למקום ישיבה לשני נוסעים נוספים, דבר שיקטין את נפח ההעמסה ל- 152 ליטרים.
ואיך זה נוסע? למרות הדיעה הרווחת כי במכוניות משפחתיות גדולות התחשבות בנושאים כמו צריכת דלק וביצועים היא זניחה, מדובר בטעות. בעבר זה נכון שמכוניות מהסוג הזה צוידו במנועים גדולים ובזבזניים על מנת לשאת את המשקל הרב, אך בעידן מגדשי הטורבו, אין צורך במנועים אלו עוד. הזאפירה מצוידת ביחידת הכוח המוכרת של אופל אשר פגשנו כבר באסטרה טורבו. מדובר על מנוע בנזין ארבעה צילינדרים בנפח של 1.4 ליטרים ומגדש טורבו אשר מספק כ- 140 כוחות סוס ו- 20.4 קג"מ מרשימים. למרות הנפח הצנוע, המנוע לא מרגיש חלש בשום מקרה. למרות שלא בחנתי את המנוע בתנאי עומס מקסימלי (שבעה נוסעים ומטען) אין לי ספק שגם אז, הוא יצליח לשנע את הזאפירה בכל עליה בנינוחות ובקלילות. תיבת ההילוכים האוטומטית על כל ששת הילוכיה, ביצעה את עבודתה נאמנה אם כי לפעמים הורגשו דפיקות עדינות בעת האטה לפני עצירה, בהורדה להילוך ראשון. תיבת ההילוכים החדשה והמנוע הקטן הצליחו להשיג במהלך המבחן תצרוכת דלק ממוצעת של כ- 10.5 קילומטרים לליטר, למרות שמדובר בנתון שהוא רחוק מנתון היצרן (13.8) מדובר בתצרוכת יפה לרכב כה כבד (1550 קילוגרמים). יש לציין כי בתנאי מאמץ או בפקקים, צריכת הדלק צונחת משמעותית לכיוון ה-7 קילומטרים לליטר. מלבד זאת, בתנאי מאמץ ובעליות קשות רעש המנוע היה גבוה מהרגיל והעיב במעט על הנסיעה. מלבד זאת, הזאפירה שידרה בכל עת אווירה של נינוחות, שקט ויוקרתיות. בידוד הרעשים טוב, שדה הראייה מצוין הודות גם לקורות A המשולבות חלון זכוכית וסך הכל מדובר במכונית שהיא אמנם גדולת מידות, אך קלה מאוד לנהיגה ובסופו של דבר זהו הדבר החשוב ביותר. את מהמורות העיר היא גיהצה ללא כל קושי וגם בנסיעות ארוכות, מלבד המושבים הנוקשים מעט, הנסיעה עברה בקלות ללא תלונות מצד הנוסעים שהיו איתי.
אז איך נסכם את הזאפירה? מיניוואן משפחתי סטנדרטי? אולי למראית עין, כן. אך למען האמת, הזאפירה מציעה עיצוב מעניין, איכות חומרים טובה, מנוע מעולה והמון המון מקום. עם תג מחיר תחרותי של 167,900 שקלים, אין לי ספק שיש לה את מה שדרוש על מנת להצליח.
|
|
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין
- אופל זאפירה 1.4 | צילום: פיליפ רוזין