הוולוו XC60 מגלמת בתוכה את מהות השינוי שעובר על המותג בעשור-וחצי האחרונים: כך, לדוגמא, הוולוו XC60 היא אחת הקרוס-אוברים היפים שמסתובבים על כבישי ארצנו. וולוו מנסה לפנות מזה תקופה לקהלי יעד מגוונים וחדשים – כמו עם ה- C30 הפונה לצעירים – וכך הדבר גם עם ה- XC60.
למבחן היום מתייצבות שתיים מגרסאות ה- XC60. הראשונה היא דגם הדיזל, והשנייה היא גרסת ה- T5 (יש גם T6) ברמת האבזור RDesign. אז אלו ששוקלים להתחדש בקרוסאובר, ובפרט אלו שמתלבטים בין דגמיו השונים של ה- XC60 – הגעתם למקום הנכון.
עיצוב, אבזור, נוחות נסיעה
למרות שטעם עיצובי הוא דבר אינדיבידואלי – אני מעריך שעיצובה של ה- XC60 יקסום לרוב האנשים. העיפו מבט ביחידות התאורה האחוריות, לדוגמא, ותבינו על מה אני מדבר. בתוך תא הנוסעים העיצוב הוא וולוואי סטנדרטי – אבל עם טוויסט; הקונסולה המרכזית הדקה 'צפה', וגם מחטי המחוונים מעניקים את התחושה כאילו הם צפים.
לפני שנרד לרזולוציות בהבדלי הנוחות בין רמות האבזור, נציין כי ה- XC60 ממשיכה את המסורת של וולוו בתחום הבטיחות. כל רמות האבזור מגיעות עם אבזור בטיחותי עשיר, הכולל בין השאר בקרת התהפכות, בקרת מניעת התנגשות בעיר, מערכת מניעת אפקט צליפת שוט בתאונת חזית-אחור ובקרת יציבות לנגרר. דגמי האקסטרים וה- RDesign מציעים כסטנדרט את מערכת BLIS המתריעה מפני רכבים בשטח המת (אופציה בשאר הדגמים). כאופציה בתשלום בכל הדגמים תוכלו לקבל בקרת שיוט אדפטיבית (המאטה לבדה בעת התקרבות לרכב), מערכת אזהרה מפני סטייה מנתיב, מערכת Driver Alert Control (המנתחת בעזרת מצלמה אם הנהג נוהג 'בזיג-זג', ומציעה לו לעצור להפסקת התרעננות), ומערכת בלימה אוטומטית לפני התנגשות.
ה- XC60 מוצעת במספר רמות אבזור: קינטיק, אקטיב, אקסטרים ו- RDesign. רמת האבזור הבסיסית היא הקינטיק, וכבר בה תוכלו למצוא מסנן אבקנים במערכת המיזוג (למי שסובל מאלרגיה מהם), מערכת שמע טובה בעלת 8 רמקולים, שליטה על מערכת השמע מההגה, דיבורית בלוטות' מקורית, מושב נהג חשמלי עם זכרונות, חיישן גשם, בקרת שיוט, חיישני חניה אחוריים ועוד. רמת האבזור שמעליה, האקטיב, מוסיפה דלת תא מטען חשמלית וחלון גג פנורמי חשמלי. רמות האקסטרים וה- Rdesign מוסיפות פנסי קסנון (לא בי-קסנון, בניגוד לאמור בקטלוג – לפחות בדגם ה- T5 בו נהגנו), מערכת BLIS להתראת שטח מת, מושב נוסע חשמלי, נגן DVD, חלונות אחוריים כהים, חיישני חניה קדמיים ועוד. בנוסף לכך, רמת ה- Rdesign מציעה חבילת פרטי עיצוב – כמו חישוקים ייחודיים וגדולים, וכיתובי RDesign – אבל לא רק; היא נבדלת מהאחרות גם בכיול המתלים הספורטיבי יותר.
בנסיעה, ה- XC60 בהחלט מצדיקה את המוניטין של וולבו בתחום ה- NVH (בידוד רעשים ורעידות) – וה- XC60 היא פרטנרית מצוינת לגמיאת מרחקים ארוכים. המושבים נוחים, בידוד הרעשים מצוין, והמתלים מגהצים היטב את תלאות הדרך. גם בשבילים ה- XC60 שומרת על נוחות גבוהה.
עוד מילה על הנוחות צריכה להיאמר בהקשר של דגם ה- RDesign: בשילוב עם צמיגים בקוטר גדול וחתך נמוך יותר (אותה המידה כמו באסקטרים), הדבר פוגם במעט בנוחות הנסיעה, ושיבושים בכביש מסוננים פחות טוב, ומורגשים בתא הנוסעים. לא נהגנו בדגם האקסטרים, המוצע עם אותה מידת הצמיגים אך עם מתלים לא מוקשחים – אך אנחנו מעריכים שזה יהיה מעט נוח מדגם ה- RDesign.
ביצועים בשטח ובכביש, הבדלי צריכת דלק
ה- XC60 מוצעת בשלושה דגמים. הראשון הוא ה- T6 הבכיר, המצויד במנוע מוגדש טורבו בנפח 3.0 ליטרים המפיק 304 כ"ס. שני הדגמים השניים – אותם קיבלנו למבחן – הם הדיזל וה- T5: הדיזל מצויד במנוע בנפח 2.4 ליטרים טורבו-מסילה-משותפת המפיק 215 כ"ס, וה- T5 מצויד במנוע מוגדש טורבו אף הוא, המפיק 240 כ"ס. הבדלים קיימים גם בתיבות ההילוכים: בעוד שהדיזל מצוידת בתיבת 6 הילוכים פלנטרית 'רגילה', ה- T5 מצוידת בתיבת ה- Powershift – כלומר 6 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. ההבדלים מורגשים בפועל, והתיבה בדגם הדיזל אטית יותר, באופן משמעותי – ותדרוש מכם לתכנן עקיפות שניה אחת קודם.
הביצועים של דגם הדיזל ודגם ה- T5 כמעט וזהים מבחינת התחושות, אך ההבדל בתחנת הדלק מורגש: בנסיעה שהייתה ברובה בינעירונית לא חסכונית במתכוון, כולל העליות והעקיפות של כבישי הצפון – צרכה הדיזל ליטר לעשרה ק"מ. באותם התנאים צרכה הבנזין ליטר ל- 7.5 ק"מ.
ומה בשטח? על פניו, ה- XC60 מצוידת במרווח גחון לא רע, מה שמקנה לה יכולת עדיפה על פני רכב הליסינג המצוי בשבילי קק"ל. דגם ה- T5 מצויד בהנעה קדמית – אך גם כשמאתגרים קצת יותר את דגם הדיזל מגלים נקודת תורפה בדמות מערכת הנעה כפולה לא קבועה (כלומר משתלבת רק בתנאים של אובדן אחיזה) ומערכת בקרת יציבות שלא מתנתקת לגמרי. אז מצאתי עליה משולבת בדרדרת, ניתקתי את בקרת היציבות (ניתוק חלקי, שוב) והוולוו פרפרה והעלתה אבק. לחולות ים לא ניסיתי לרדת איתה.
מעבר לכך – בצד היתרונות נציין, לצד מרווח הגחון הגבוה – יכולת גיהוץ שבילים טובה ונוחה (פחות בדגם ה-RDesign המוקשח) ובצד החיסרון נציין מערכת ABS שמאריכה משמעותית את מרחק הבלימה בשבילים לא סלולים.
מחירים וסיכום
החודש (יוני 2012) חברת "מאיר" יבואנית וולוו עדכנה את מחירי ה- XC60 (יחד עם דגמים נוספים). לאור עדכון המחירים תעלה גרסת הדיזל 330,000 שקלים לדגם האקטיב, ו- 390,000 לדגם האקסטרים. גרסת ה- T5 RDesign תעלה 360,000 שקלים.
אז… באיזה דגם לבחור? בנזין או דיזל? השיקול הכלכלי הוא שלכם – אבל אנו יכולים לומר לכם שה- XC60 היא מכונית טובה ונעימה לנסיעה, ומצדיקה את הסמל של וולוו בחזית. ומה לגבי יכולת השטח הבינונית? בנינו – גם ככה רוב לקוחותיה לא ינסו לרדת מהכביש הסלול.
|
|
|
|
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר
- וולוו XC60 | צילום: מיכאל וילנר